گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1402/02/23 12:16
شناسه : 402783

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی قمی شامگاه گذشته در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه(س) در ادامه سلسله نشست‌های بیان اوصاف نبی گرامی اسلام(ص) اظهار کرد: مردمی بودن و از جنس مردم بودن رسول خدا، یک ویژگی خدادادی است و قرآن کریم نیز نسبت به این موضوع توجه جدی دارد به همین علت زمانی پیامبر اسلام(ص) می‌تواند الگو و غمخوار مردم باشد و آن‌ها را درک کند که از جنس خودشان باشد.

وی افزود: رسول خدا(ص) همواره بعد از اقامه نماز جماعت به سمت مردم برمی‌گشتند و با آن‌ها چهره به چهره مشغول سخن شده و مشکلات آن‌ها را برطرف کرده و به سوالاتشان پاسخ می‌دادند؛ امام جماعت فقط وظیفه‌اش اقامه نماز نیست بلکه باید به گرفتاری‌ها و مشکلات مردم نیز رسیدگی کند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: رسول خدا(ص) اگر چند روزی در نماز جماعت اصحاب و یا اشخاص نمازگزار را مشاهده نمی‌کردند سراغ می‌گرفتند و اگر مریض بودند به عیادت می‌رفتند و اگر در سفر بودند در حق آن‌ها دعا و اگر دچار مشکل شده بودند گرفتاری آن‌ها را حل می‌کردند.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: نبی گرامی اسلام(ص) اگر در حال اقامه نماز به‌صورت فرادی بودند با اینکه نماز فرادای حضرت همیشه طولانی بود اگر شخصی کنار سجاده حضرت حاضر می‌شدند حضرت به‌سرعت نماز را تمام و به مشکل مراجعه‌کننده رسیدگی می‌کردند.

حسینی قمی در ادامه گفت: رسول خدا در نماز جماعت مراعات حال افراد را می‌نموده و هیچ‌گاه سوره‌های طولانی را انتخاب نمی‌کردند به همین علت نماز جماعت حضرت کوتاه و نماز فرادی ایشان طولانی بود.

وی افزود: حضرت با تمامی مراجعان با عطوفت و مهربانی برخورد و تمام مراجعان هنگام برگشت تصور می‌کردند احدی محبوب‌تر از خودش نزد رسول خدا(ص) وجود ندارد؛ حضرت هیچ‌گاه سخنان مراجعان را قطع نمی‌کردند تا زمانی که شخص مراجعه‌کننده خودش از محضر رسول خدا(ص) برود.

این استاد حوزه تأکید کرد: نبی گرامی اسلام(ص) در زمان حضور در منزل اوقات حضور خودشان را به سه بخش تقسیم می‌کردند، بخش نخست را برای خدا، عبادت، مناجات و قرائت قرآن و بخش دوم را برای اهل‌وعیال، خانواده و فرزندان و بخش سوم را برای امور شخصی خودشان، که در این بخش نیز به امور مردم و مشکلات مردم نیز رسیدگی می‌کردند.

حسینی قمی خاطرنشان کرد: از دیگر اوصاف رسول خدا(ص) که بسیار مهم است، مدارا کردن با مردم و مراجعان بود به همین علت اگر مسئولی اهل مدارا نیست و صبر و تحمل ندارد نباید اصلاً مسئولیت بر عهده گیرد چراکه رسول خدا(ص) اهل شرح صدر بوده و سخنان مردم را با صبر و حوصله گوش و دین را بر اساس اسلوب‌های صحیح تبلیغ می‌کردند.

انتهای پیام

Adblock test

پاسخی بگذارید