تاریخ : 1402/02/30 15:00
شناسه : 402812
شاخه سبز-وزیر خارجه عربستان جمعه در پایان نشست سران عرب در جده گفت که بیانیه «اجلاس جده» بر تقویت اقدامات مشترک اعراب تاکید کرده است.

به گزارش شاخه سبز، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی پایانی سی و دومین اجلاس سران کشورهای عربی در جده، با حضور احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب افزود که «اعلامیه جده» بر محوریت مساله فلسطین در این نشست تاکید کرد.

بن فرحان ابراز امیدواری کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به پایان دادن به بحران آن کمک کند.

وزیر خارجه عربستان همچنین از پیام‌های روسای جمهور چین و روسیه برای نشست سران کشورهای عربی استقبال کرد.

پیام‌های پوتین و شی جینپینگ به نشست جده

شی جینپینگ رئیس جمهوری چین عصر جمعه در پیامی به مناسبت سی و دومین نشست سران کشورهای عربی در جده به ملک سلمان بن عبدالعزیز تبریک گفت.

شی جینپینگ گفت: چین آماده همکاری با کشورهای عربی برای پیشبرد روح دوستی چین و عربی و ارتقای مشارکت راهبردی چین و عربی به سطح بالاتر است.

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه گفت گسترش همکاری بین روسیه و کشورهای عربی در راستای ایجاد یک سیستم عادلانه‌تر روابط بین‌المللی است.

ولادیمیر پوتین در پیامی تلگرامی خطاب به شرکت کنندگان در نشست اتحادیه عرب گفت: «روسیه برای توسعه روابط دوستانه با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا اهمیت زیادی قائل است.»

پوتین گفت: «ما قصد داریم به حمایت از تلاش‌های جمعی برای حل مسالمت‌آمیز مشکلات منطقه‌ای از جمله بحران‌های سودان، یمن، لیبی و سوریه با احترام ضروری به حاکمیت دولت‌ها و هنجارهای موجود حقوق بین‌الملل ادامه دهیم.»

وی بر لزوم ارائه و تداوم همه کمک‌های ممکن برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل بر اساس رویکرد مندرج در قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد و همچنین طرح صلح عربی تاکید کرد.

پوتین افزود: «ما معتقدیم که گسترش همکاری‌های چندجانبه بین روسیه و کشورهای عربی به طور کامل منافع مشترک ما را برآورده می‌کند و در راستای ایجاد یک نظام عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر در روابط بین‌الملل بر اساس اصول چند قطبی، برابری واقعی و احترام به منافع یکدیگر است.»

سودان

فیصل بن فرحان درباره درگیری‌های جاری در سودان گفت: عربستان با واشنگتن برای دستیابی به یک آتش‌بس بشردوستانه در سودان همکاری می‌کند و خاطرنشان کرد: «وضعیت در سودان ناگوار است و رسیدن به آتش‌بس در حال حاضر مهم است».

وزیر خارجه عربستان افزود: مذاکرات درباره سودان در جده ادامه دارد و سخن از گشایش امر در این خصوص زود است.

وزیر خارجه عربستان سعودی از طرف‌های سودانی خواست مسؤولیت نشان دهند و به گفت‌وگو متوسل شوند.

اوکراین

بن فرحان در خصوص پرونده اوکراین نیز گفت: برای بحران اوکراین و روسیه راه‌حلی جز از طریق گفت‌وگو وجود ندارد و کشورهای عربی موضع بی‌طرفی مثبت در قبال بحران اوکراین اتخاذ کرده‌اند و می‌خواهند روابط خود را با هر دو طرف حفظ کنند.

این دیپلمات گفت: از زمان آغاز بحران، کشورهای عربی موضع بی طرفی مثبت اتخاذ کرده اند و گفتگو با طرف های روسیه و اوکراین را آغاز کرده  و در عین حال روابط عربی را با دو طرف حفظ کرده و از شنیدن دیدگاه‌ها استقبال می‌کنیم.

وی گفت: دعوت ما از رئیس جمهوری اوکراین برای حضور در نشست جده، برای شنیدن صدای همه بوده است و روابط ما با روسیه مهم است و موضع ما همچنان بی‌طرفی مثبت است.

تاکید بن سلمان بر حل سیاسی بحران اوکراین در دیدار زلنسکی

ولیعهد عربستان در دیدار رئیس جمهوری اوکراین بر اهتمام عربستان به حل سیاسی بحران اوکراین تاکید کرد.

میدل ایست نیوز گزارش داد: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در جده میزبان ولودیمیر زلنسکی بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، دو طرف روابط دوجانبه و مسائل دارای اهمیت مشترک را بررسی کردند.

ولیعهد عربستان در این دیدار که در حاشیه نشست سران اتحادیه عرب در جده برگزار شد، بر اهتمام عربستان و حمایت آن از همه تلاش‌های بین‌المللی با هدف حل سیاسی بحران اوکراین و روسیه و تداوم تلاش‌ها برای کمک به کاهش پیامدهای بشردوستانه ناشی از آن تاکید کرد.

از طرفی دیگر، رئیس جمهوری اوکراین به نقش محوری عربستان در منطقه خاورمیانه و جهان اشاره کرد.

سوریه

بن فرحان در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوع سوریه گفت: دیدگاه پادشاهی این است که وضعیت موجود در سوریه نمی‌تواند ادامه یابد و گفت‌وگو با سوریه ضروری است و عربستان دیدگاه متحدان غربی خود را درک می‌کند.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: پادشاهی عربستان با شرکای غربی خود در مورد روابط با سوریه گفت‌وگو خواهد کرد و برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان تلاش می‌کند. او بر حمایت عربستان از پروژه‌های بهبود اقتصادی در سوریه تاکید کرد و گفت:«مواضع افراطی به نفع مردم سوریه نیست.»

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز با اشاره به اینکه «اجلاس جده به هدف مورد نظر خود دست یافت»، خاطرنشان کرد: «سوریه به کمک اعراب نیاز دارد و این کشور باید در خصوص بازگشت به اتحادیه عرب با این اتحادیه تعامل داشته باشد.»

وی با بیان اینکه نشست جده بر پرونده‌های اقتصادی متمرکز شد و تصمیماتی برای حمایت از توسعه اتخاذ شد، ابراز امیدواری کرد که این اجلاس سرآغاز تعیین سرنوشت کشورهای عربی به دستان خودشان باشد.

ابوالغیط اعلام کرد که تصمیمات اجلاس سران کشورهای عربی در جده شامل تشکیل یک کمیته پنج کشوری برای سوریه و دیگری برای سودان است.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی با فیصل بن فرحان گفت که کمیته مربوط به سوریه به زودی و فوری تشکیل جلسه خواهد داد.

وی افزود: موضوع سوریه در اولویت قرار خواهد گرفت و این مستلزم گفت‌وگو با دولت سوریه است.

به گزارش المیادین، دبیرکل اتحادیه عرب گفت: بارزترین مصوبات این نشست، تصمیم مرتبط با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بود. من تصور می‌کنم که ما باید جدا از دیدگاه قدرت های خارجی در مورد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب کار کنیم.

ابوالغیط تصریح کرد که کشورهای عربی آرامش اوضاع را نسبت به همسایگان خود مطرح می‌کنند و به طور مشخص ترکیه و ایران باید به صورت مثبت با این گام تعامل کنند.

وی افزود: اتحادیه عرب در قبال بحران لیبی در سطح بین‌المللی تعامل دارد.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت که قضیه فلسطین در مرکز اعلامیه جده قرار دارد به ویژه با توجه به اینکه اسرائیل با تمام خصومتش فشار می‌آورد.

ابو الغیط همچنین اشاره کرد: ملت سودان رنج می‌برند در حالی که طرفین به دنبال منافع محدود خود در راستای کنترل بر اوضاع سودان هستند.

پاسخی بگذارید