نشست سران گروه هفت
تاریخ : 1402/02/31 12:00
شناسه : 402828

شاخه سبز- بیانیه پایانی نشست سران گروه ۷ در هیروشیما که بندهایی از آن به مداخله صریح در امور داخلی دیگر کشورها از جمله طرح ادعاهای حقوق بشری درباره ایران اختصاص یافته، درباره بزرگترین جنایات حقوق بشری جهان ازجمله حمله اتمی آمریکا به همین شهر درسال ۱۹۴۵ و جان باختن هزاران انسان بی گناه سکوت کرده است.


شاخه سبز- بیانیه پایانی نشست سران گروه ۷ در هیروشیما که بندهایی از آن به مداخله صریح در امور داخلی دیگر کشورها از جمله طرح ادعاهای حقوق بشری درباره ایران اختصاص یافته، درباره بزرگترین جنایات حقوق بشری جهان ازجمله حمله اتمی آمریکا به همین شهر درسال ۱۹۴۵ و جان باختن هزاران انسان بی گناه سکوت کرده است.

 

به گزارش شاخه سبز، در این بیانیه همچنین ادعاهایی بی اساس و تکراری درباره برنامه هسته ای ایران مطرح شده است.

 در یکی از بندهای این بیانیه ضمن اشاره به مسائل مداخله جویانه در خصوص برنامه هسته ای ایران، بدون اشاره به وجود صدها و شاید هزاران کلاهک هسته ای مرگبار در زردارخانه های رژیم صهیونیستی و نیز با سکوت در برابر اقدام جنایتکارانه آمریکا به عنوان تنها کشور استفاده کننده از بمب اتم علیه انسان ها(حمله اتمی به هیروشیما و ناگازاکی در سال ۱۹۴۵)، آمده است که جمهوری اسلامی ایران نباید به سلاح های هسته ای دست یابد و بر بکارگیری از روش های دیپلماتیک برای حل اختلافات بر سر برنامه هسته ای ایران تاکید شده است.

 

در صبح روز ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵ میلادی در بیابان آلَموگوردو (ایالات متحده آمریکا)، نوری خیره کننده به ناگاه خورشید را از نظرها پنهان کرد و سپس به آرامی چون ابری از دود و خاکستر به سوی آسمان زبانه کشید و در مقابل دیدگان کارشناسان علمی و نظامی که آنسوی تر نظاره گر این منظره بودند، برای اولین بار «قارچ اتمی» مشهور پدیدار گشت. اتم، قدرت مهیب خویش را آشکار ساخت اما باید منتظر ۶ و ۹ اوت سال ۱۹۴۵ میلادی بود تا سراسر جهان متوجه خطر اتم گردد: هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن در کسری از ثانیه ویران گشت و ۲۲۰ هزار قربانی برجای ماند.

 

 

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی (به ترتیب ۶ و ۹ اوت ۱۹۴۵) دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفت.

 

سران کشورهای عضو گروه هفت در هیروشیما همچنین در بیانیه پایانی اعلام کردند که برجام مفیدترین راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران است.

 در بند دیگری از این بیانیه بدون هیچ گونه اشاره به حمایت های تسلیحاتی و نظامی و مالی و همه جانبه آمریکا و بسیاری از هم پیمانانش به اوکراین با هدف طولانی تر کردن جنگ و افزایش درامدهای خود از محل فروش تسلیحات، با اشاره به ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، از ایران خواسته شده است از کمک به روسیه در جنگ اوکراین از جمله ارسال هواپیماهای بدون سرنشین خودداری کند.

 سران ژاپن، آمریکا ، کاناد، انگلیس، فرانس، آلمان و ایتالیا در بیانیه در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود مدعی نقض حقوق بشر در ایران از جمله حقوق زنان و دختران، گروههای اقلیت و خبرنگاران شد.

 همچنین سران کشورهای عضو گروه هفت در هیروشیما همچنین در بیانیه پایانی خود از توافقات صورت گرفته میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای بهبود روابط استقبال کردند.

 در بند دیگری از این بیانیه از رژیم اشغالگر قدس و فلسطین خواسته شده است تا گام‌هایی را برای اعتمادسازی در راستای تحقق تشکیل دو کشور مجزا بردارند. برای نیل به این هدف، همه طرف ها باید از اقدامات یکجانبه از جمله توسعه شهرک سازی و اقدامات خشونت آمیز خودداری کنند.

 رهبران ۷ اقتصاد قدرتمند جهان همچنین در بخش دیگری از این بیانیه به وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی در افغانستان اشاره کردند و از طالبان خواستند به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریسم پایبند باشد و اطمینان حاصل کند که خاک افغانستان نمی تواند برای تهدید یا حمله به هیچ کشوری، تأمین مالی اقدامات تروریستی، یا پناه دادن و آموزش تروریست ها مورد استفاده قرار گیرد.

پاسخی بگذارید