تاریخ : 1402/03/1 14:01
شناسه : 402859

شاخه سبز- برگزار نشدن جام باشگاه‌های فوتسال آسیا برای چهارمین سال متوالی باعث می‌شود تا انگیزه تیم‌ها در این رشته کمرنگ شود و این موضوع می‌تواند آسیب بسیار جدی‌ به بدنه این رشته وارد کند.

 

به گزارش شاخه سبز، فوتسال در ایران بارها و بارها خود را به همگان ثابت کرده و در روزهایی که هیچ افتخاری برای فدراسیون فوتبال وجود نداشت، فوتسالی‌ها پرچم کشورمان را در رقابت‌های آسیایی و جهانی بالا نگه داشتند.

یکی از رقابت‌هایی که فوتسال ایران در آن پرافتخار بوده و باز هم می‌تواند در آن افتخارآفرینی کند، جام باشگاه‌های فوتسال آسیاست. رقابتی که سه سال است برگزار نمی‌شود. نکته جال این موضوع این است که مسوول برگزار نکردن این مسابقات که می‌تواند به نفع ورزش کشورمان باشد، یک ایرانی است.

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال کشورمان و رییس کمیته فوتسال آسیا مسوول برگزار نشدن جام باشگ‌های آسیاست و حالا که خطر ویروس کرونا کمرنگ و یا از بین رفته است، دیگر بهانه‌ای برای لغو رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا ندارد.

هفته پیش گفته شد که این رقابت‌ها برای سال چهارم هم برگزار نمی‌شود اما تاج بعد از این خبر عنوان کرد: جام باشگاه‌های آسیا برگزار می‌شود ولی تغییر شکل داده است. دو روز پیش جلسه دو، سه ساعته فوتسال آسیا را به صورت مجازی داشتیم. اتفاقات خوبی می‌افتد.

وی ادامه داد: جام باشگاه‌ها ابتدا به صورت منطقه‌ای در قاره آسیا برگزار می‌شود. مرحله نهایی و قهرمانی هم احتمالاً در کویت، امارات یا ایران برگزار خواهد شد. این اتفاقات دارد می‌افتد.

محمدحسین عراقی‌زاده قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند در این خصوص اظهار داشت: قبل از هر چیز یک فلش‌بک به عقب می‌زنم. به عنوان یک باشگاه خصوصی در لیگ برتر فوتسال، ما چهار دوره قهرمان ایران شدیم و سه دوره در جام باشگاه‌های آسیا و فینال آسیا حضور داشتیم. لیگ ایران برای ما چه دارد؟ ما که قهرمان می‌شویم نه جایزه نقدی دارد نه چیزی. تنها انگیزه ما این است که به آسیا برویم.

وی افزود: فوتسال هم مثل فوتبال نیست که مرحله به مرحله به تیم‌ها پاداش و پول بدهد اما تنها انگیزه بخش خصوصی این است که در صورت قهرمانی به یک رقابت بین‌المللی برود و در آن‌جا با نمانیده‌های شرق و غرب آسیا رقابت کند. یکی دو سال کرونا بود و جام باشگاه‌های آسیا برگزار نشد اما حالا اگر قرار باشد باز هم برگزار نشود، سرمایه‌گذارهای دیگر با چه انگیزه‌ای به لیگ ایران بیایند. در این صورت بازیکنان در چه تیم‌هایی باید بازی کنند. در این صورت، تیم ملی ما هم ضعیف می‌شود.

قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند تصریح کرد: سه دوره مسابقات را برگزار نکردند. پارسال هم که کرونایی نبود. اول گفتند امارات میزبانی گرفته، گفتیم باشد. گفتند انصراف داده و چه کسی میزبان می‌شود؟ ما هم به فدراسیون نامه زدیم که ما میزبانی را قبول می‌کنیم اما بعد از آن دوباره همه چیز روی هوا رفت. این در صورتی است که مسابقات در همه جای دنیا در حال برگزاری است. مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا در فوتسال ضعیف کار می‌کنند و این باعث می‌شود تیم‌های آسیایی در سطح جهانی هم نتایج بدتری می‌گیرند چرا که تیم‌های قدرتمند دنیا این مسائل را ندارند.

 

مرگ انگیزه در فوتسال؛ گل به خودی بزرگ رییس

عراقی‌زاده عنوان کرد: ما می‌گوییم آقای تاج، ریاست محترم فوتسال آسیا، سهم تیم‌هایی مثل ایران، ژاپن و تایلند بیشتر از یک سهمیه است. اگر برگزار نشود که هیچ اما اگر قرار به برگزاری باشد، با یک سهمیه، تیم دوم با تیم آخر هیچ فرقی در لیگ برتر ندارد. باید سهمیه را بیشتر کنند تا کیفیت لیگ بالاتر بیاید. حالا اینکه می‌خواهند منطقه‌ای برگزار کنند، ما مشکل نداریم اما باید به نحوی باشد که نماینده کشورهای قوی‌تر، بیشتر باشد. حالا به هر صورتی که می‌خواهند برگزار کنند، برگزار کنند و فقط حرف نباشد.

وی در مورد صدور مجوز حرفه‌ای تیم فوتسال گیتی‌پسند نیز بیان کرد: در سال گذشته در زمان دبیرکلی حسن‌ کامرانی‌فر به ما نامه زدند که باید هشت مورد را به فدراسیون بفرستید. ما هم همه مدارک را به زبان‌های مختلف برای فدراسیون فوتبال فرستادیم اما هیچ جوابی از سوی هیچ کسی به ما داده نشده است.

 

خطیبی: اگر جام باشگاه‌های آسیا نباشد، انگیزه‌ای در لیگ برتر فوتسال نمی‌ماند

در ادامه به سراغ رسول خطیبی مدیرعامل باشگاه مس سونگون به عنوان یکی از تیم‌های مدعی برای قهرمانی در لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا رفتیم تا در این خصوص نظر او را بدانیم. خطیبی در این مورد به ایرنا گفت: برخی اظهار نظرها در حالی صورت گرفته که هنوز هیچ ساز و کاری برای برگزاری جام باشگاه‌ها به تیم‌ها و فدراسیون‌های مختلف ابلاغ نشده است. به ویژه اینکه فرصت زیادی هم تا شروع تابستان و فصل برگزاری این بازی‌ها باقی نمانده و ما باید منتظر بمانیم و ببینیم چه تصمیمی می‌گیرند.

وی افزود: متاسفانه خودشان هم نمی‌دانند چه تصمیمی گرفتند. ما منتظر اعلام مسوولین هستیم اما تا الان از برگزار شدن یا نشدن خبری ندادند.

مدیرعامل مس سونگون ورزقان در خصوص خواسته خود از مسوولان کمیته فوتسال آسیا عنوان کرد: ما فقط منتظر اعلام آن‌ها هستیم. اگر جام باشگاه‌ها نباشد، تیم‌ها در لیگ برتر انگیزه‌ای ندارند و فقط یک جام به آن‌ها داده می‌شود.

 

انگیزه را در فوتسال نکُشید

بدون شک حضور تیم‌های ایرانی در جام باشگاه‌های آسیا نه تنها برای فدراسیون فوتبال کشورمان می‌تواند مفید باشد، بلکه این رقابت‌ها انگیزه بسیار بالایی برای تیم‌های حاضر ایجاد می‌کند. تیم‌هایی که با سختی‌های زیاد رو به تیمداری در فوتسال می‌آورند اما در نهایت از کمترین حمایت‌ها برخوردار می‌شوند.

حالا خواسته علاقمندان به فوتسال در ایران از مهدی تاج رییس کمیته فوتسال آسیا این است که فرصت را از دست ندهد و هر طوری که شده، رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا را برگزار کند. بدون شک فوتسال ایران در سه سالی که این رقابت‌ها برگزار نشد، آسیب زیادی دیده و دیگر نمی‌خواهد از این موضوع متضرر شود. برگزار نشدن جام باشگاه‌های آسیا انگیزه را در تیم‌های مدعی می‌کشد و شاید آن‌ها را مجاب کند تا دیگر در این رشته تیمداری نکنند.

پاسخی بگذارید