تاریخ : 1402/03/1 14:01
شناسه : 402860

شاخه سبز- مریم آزمون سالهاست که به عنوان سرمربی رده‌های مختلف فوتبال زنان فعالیت می‌کند در حالی که عیار او با عدم ارتقای فنی تیم‌های فوتبال دختران مدت‌هاست که مشخص شده است.

 

به گزارش شاخه سبز، ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ بود که مریم ایراندوست از تیم ملی فوتبال زنان خداحافظی کرد و جای خود را به مریم آزمون داد. سرمربی نام آشنا که همواره سلسله‌وار از یک رده به رده دیگر جا بجا می‌شود، اما بازدهی در عملکرد خود ندارد و همواره تیم‌های فوتبال تحت هدایتش عملکرد ناامیدکننده‌ای از خود ارائه می‌کنند.

هنگامی که مهدی تاج ریاست فدراسیون را برعهده گرفت، هدایت دوباره تیم ملی را به آزمون سپرد. ملی‌پوشان در این مدت زیر نظر او به اردو دعوت شدند خود را برای مرحله اول انتخابی المپیک آماده کردند.

اما مسابقاتی که قرار بود با تیم‌های میانمار، بنگلادش و مالدیو در گروه B برگزار شود با انصراف دو تیم همراه شد و شاگردان مریم آزمون با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا به میانمار رفتند تا به صورت رفت و برگشت به مصاف تنها حریف خود بروند. ایران در بازی رفت برابر میانمار با یک گل پیروز شد و با تساوی یک بر یک در بازی برگشت، به مرحله دوم انتخابی المپیک در قاره آسیا صعود کرد.

اما بازی تنها برابر یک تیم و صعود به مرحله دوم، کار سختی نبود. در واقع هرچند تیم ملی فوتبال بانوان روی کاغذ به مرحله بعد صعود کرد، اما در واقع از نظر فنی عملکرد قابل قبولی نداشت. حال تیم ملی فوتبال بانوان باید به مصاف استرالیا، چین تایپه و فیلیپین برود. تیم‌هایی که مصاف با آنها برای ایران سخت است و نمی‌توان توقع برد برابر این تیم‌ها داشته باشیم.

تیم ملی فوتبال بانوان ایران از گذشته تا به امروز بارها به مرحله دوم انتخابی المپیک در قاره آسیا صعود کرده اما همیشه در این مرحله ناکامی بوده است. دلایل این ناکامی را تنها نمی‌توان به شرایط اردو و مسابقات تدارکاتی منوط کرد. بلکه چرخه تکراری انتخاب سرمربیان تیم ملی نقش زیادی در این ناکامی داشته است.

عیار آزمون هم در طول این سال‌ها با عملکرد و نتایجی که تیم ملی در انتخابی‌ها داشته، مشخص شده است. شکست مداوم دختران در آسیا و عدم صعود به مراحل بالاتر در سال های گذشته بیانگر عملکرد مایوس‌کننده آزمون است. آزمون نه تنها در رده بزرگسالان بلکه در تیم جوانان هم نتوانست از نظر فنی تغییری ایجاد کند، اما هنوز او به عنوان سرمربی تیم ملی فعالیت می‌کند.

حال مرحله دوم انتخابی المپیک در راه است و آزمون باید شاگردانش را برای این مسابقات آماده کند، اما رقابت در این مرحله بسیار دشوار است زیرا تیم ملی فوتبال بانوان ایران که همواره در رنکینگ جهانی رده ۷۰ را به خود اختصاص می‌دهد، کار بسیار دشواری برابر تیم‌های مدعی چون ژاپن، چین، استرالیا و کره‌جنوبی خواهد داشت.

در واقع کارنامه مردودی آزمون و دیگر سرمربیان نام آشنا در تیم ملی زنان بیشتر از هر چیزی به دلیل نداشتن دانش فنی بالا است. فدراسیون فوتبال باید برای بالا بردن عیار تیم ملی دست به تغییرات اساسی در کادر فنی تیم ملی فوتبال بانوان بزند و طلسم چرخه انتخاب سرمربیانی که بارها عیار خود را نشان داده‌اند بشکند

پاسخی بگذارید