گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1402/03/1 14:05
شناسه : 402864

در دوران جاهلیت پیش از اسلام، دختران مظلوم و بی گناه توسط پدران خود زنده به گور ‏می ‌شدند و حق زندگی از آنان سلب می‌ شد و هزاران دختر قبل از اسلام بدین شیوه از حق ‏حیات محروم گشتند تا اینکه پیامبر مهربانی‌ها آمد و به شیوه های مختلف با زن ستیزی مقابله ‏و مبارزه کرد.‏
حکایت تلخ و غمبار قیس بن عاصم که پس از مسلمان شدن در حضور پیامبراکرم (ص) به ‏زنده به گور کردن ۱۳ دختر خود اعتراف کرد، در تاریخ عرب جاهلى ثبت شده است.‏
البته در قبایل غیرعربى نیز حقوق زنان پایمال می‌ شد و‎ ‎کشتن، شکنجه، اهانت و تضییع ‏حقوق همه جانبه زنان در همه نقاط دنیا که نور وحى در آن نتابیده بود، وجود داشته است ‏مثلا در یونان قدیم زن در معرض خرید و فروش قرار مى گرفت و قیمت زن، بیش از پنجاه ‏پیمانه جو نبود.‏
این اتفاق حتى در تمدن ‌هاى بزرگ نیز مشهود بود؛ مثلا در مصر براى زیاد شدن رود نیل، ‏دختران را به زیور آراسته و در آن غرق مى کردند.‏
در مقابل این تفکرات پلید، اسلام ناب برای تربیت دختر تمدن‌ساز وارد کارزار شد.‏
قرآن کریم حقوق  زن را در ابعاد گوناگون زندگى فردى و اجتماعى زنده کرد و به پدیده ‏دخترکشى خاتمه داد و با بیان‌ هاى گوناگون، اعراب را از این کردار زشت و ناپسند بر حذر ‏داشت.‏
قرآن کریم زنان و مردان را با هم  برابر دانست و معیار برترى انسان ‌ها را تنها در پرتو تقوا ‏اعلام کرد.‏
در قرن نوزدهم دیدگاه فمینیستى درباره حقوق زن به وجود آمد که گرچه بیشتر در گرایش‌هاى ‏فمینیستى از برابرى زن و مرد و تساوى آنان در حقوق انسانى سخن گفته می‌شود، اما در ‏عمل اتفاقات دیگری در حال وقوع است؛ تاجاییکه انتقادهاى بسیاری امروزه از سوى ‏فیلسوفان و پژوهشگران خردورز بر مبانى فلسفى و حقوقى فمینیسم وارد است و پیامد هاى ‏این اندیشه و نقش آن در تنزل دادن مقام انسانى زن بر کسی پوشیده نیست‎.‎
بى خبرى جوامع از توانمندى ‌هاى فطرى زنان و نادیده گرفتن نقش ارزشمند او در تربیت ‏فرزند و تحکیم خانواده او را در طول تاریخ، در تنگناى داوری‌ هاى ناسالم و ستم بار قرار ‏داده است‎.‎
زن در نگاه غربی کنشگر است، اما کنشگری اجتماعی خود را صرف تبلیغات سرمایه داری ‏می ‌کند. بدترین و پست ترین چیزها و هرچیزی که برای فروش گذاشته می‌شود با استفاده از ‏ابزاری به نام زن به فروش می‌رسد. به همین دلیل پیش از اینکه به اندیشه و روحیه او  توجه ‏شود به جنسیتش توجه می ‌شود.‏
‏ در نگاه شرقی‌ها نیز زن هیچگاه در متن نبوده و در حاشیه قرار داشته است؛ این در حاشیه ‏بودن زن با اسلام مغایرت دارد؛ چراکه در اسلام زن باید در متن جامعه باشد به گفته مقام ‏معظم رهبری زنان در شرق همیشه در حاشیه هستند و هیچگاه تاریخ‌ساز نبوده اند.‏
با پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت و ارتقای جایگاه زنان در کشور، رهبر معظم انقلاب ‏اسلامی بارها مطرح نمودند که زن مسلمان ایرانی‌ می‌تواند الگوی سومی برای جهان باشد و ‏این الگو به زنان دیگر کشورها نیز عرضه شود.‏
در این الگوی سوم زن باید تاریخ ساز باشد و در حاشیه نباشد و جنسیتش بر انسانیتش غلبه ‏نکند.‏
یکی از الگوهای نابی که اسلام از زن ارائه داده است، حضرت فاطمه معصومه (س) دختر ‏موسی بن جعفراست که با دانشی شگرف، نگاهی پربصیرت و معنویتی مثال ‌زدنی مسیری به ‏بلندای تمدن ‌اسلامی را پیمود و طلایه ‌دار مکتبی انسان‌ ساز شد.‏
زنان و دختران می توانند با الگوگیری از وجود ارزشمند این بانو، به بالاترین درجات معنوی ‏دست یابند و موجب رشد و ترقی خود و جامعه شوند.‏

کد: 133‏

پاسخی بگذارید