‏ کارشناس پاسخ می‌دهند:‏
گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1402/03/2 12:58
شناسه : 402872
‏ ‏
فرشته محقق-هنوز خیلی کودک بودیم که موضوع «نینواو عاشورا» ‏برای ما تبیین شد که چرا شهید شدند. یا «حضرت رقیه» آن دختر سه ‏ساله چطور شهید شد و یا چرا «حضرت علی اصغر» آن طفل 6ماهه ‏چرا شهید شد. بدون تردید بیشتر ما بچه ها از روی جذابیت مراسم ‏تعزیه بود که از رفتن به تعزیه استقبال می کردیم، اما آرام آرام تمام ‏نهضت آمام حسین علیه السلام در جان ما نوشانده شد. در زمانی که ‏چیزی به عنوان فضای مجازی وجود نداشت تربیت دینی کودکان هیچ ‏دشواری داشت، اما در عصر ارتباطات تربیت دینی کودکان و نوجوان ‏با مشکلاتی همراه است به طوری که والدین را نگران کرده است که ‏چطور نوجوانان را از بازی جدا کنیم و به مراسمات دینی بکشانیم ؟ ‏چطور بچه هایمان را دینی بار بیاوریم؟ خانم «لیلا جعفری» روانشناس ‏کودک و نوجوان، «عباس قویدل » کارشناس تربیت کودک، «حجت ‏الاسلام علی بهروز» طلبه سطح سه علوم دینی و خانم «راضیه  ‏پیرایش» مادر و دانش آموخته جامعه الزهرا چهار کارشناسی بودند که ‏در میزگرد ما در برنامه قرار شرکت داشتند. ‏
‏«لیلا جعفری» به عنوان نخستین کارشناس اینگونه بیان کرد: «امروزه ‏دغدغه والدین این است که چگونه ارزش‌های مذهبی را در جهانی که ‏شیشه‌ای است و مرزی ندارد و دهکده جهانی است، منتقل کنیم؛ ‏به‌عنوان مثال می‌گویند فرزند من الان در اتاقش است اما معلوم نیست ‏با کجای دنیا در ارتباط است.یا در مدرسه معلوم نیست با چه کسی و ‏چه اعتقادی هم‌درس است. پس ما باید برای همه این فضاها برنامه ‏داشته باشیم. تربیت کودک قبل از ازدواج موقع انتخاب همسر ‏شروع‌شده و سپس و بارداری با برنامه و بچه‌داری باید با برنامه باشد. ‏بچه‌ها را باید در سنین مختلف شناخت و باید بدانیم بچه‌ها در هر سنی ‏چه ویژگی روحی دارند و متناسب با اصول سنی او رفتار کنیم وگرنه ‏به‌جای رشد، آسیب می‌زنیم یعنی باید ویژگی شناختی و عاطفی و بعد ‏معنوی آن سن خاص را بدانیم و متناسب با همان خوراک بدهیم».‏

‏ این روانشناس حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: «والدین باید ابعاد ‏مختلف رشدی کودک را در نظر گرفته و از بدو تولد باید مراقب همه ‏ابعاد باشند. روانشناس‌ها بهترین بستر رشد را بستر خانواده می‌دانند که ‏اگر این بستر را امن کنیم، بچه‌ها را زیر چتر خود داریم، باید پایه‌های ‏خانواده را منسجم و قوی کنیم؛ امروزه باید مراقب پایه‌های اعتقادی و ‏حتی رفتاری با کودکان و نوجوانان باشیم چراکه اگر فاصله افتاد بچه به ‏سمت افرادی می‌رود که ما دوست نداریم مثلاً من سختگیری کنیم بچه ‏می‌رود سراغ دوستی که آسان‌گیر است».‏
‏«جعفری» افزود: «اولین گام برای ارتباط و متصل کردن خودمان به ‏فرزندانمان تعامل مثبت است یعنی زمان کافی بگذاریم و تعامل کلامی ‏داشته باشیم که امروزه به خاطر رشد فضای مجازی و مباحث اقتصادی ‏این تعامل کم شده است، هم‌چنین تعامل فیزیکی و نوازش که فوق‌العاده ‏تأثیرگذار است. والدین باید زمان مشترک با کودک برای بازی داشته ‏باشند چرا که این بازی غذای روح کودک است و در قالب این بازی ‏ارزش‌های بسیاری را می‌توان به او آموخت؛ هم چنین والدین باید با ‏بچه‌ها فیلم ببینند، پارک بروند و بازی کنند تا وارد دنیای او شوند».‏

‏«عباس قویدل» کارشناس تربیت کودک با تایید گفته‌های خانم محمدی ‏می‌افزاید: «همه کسانی در کنار دانش آکادمیک تجربه پدر و مادری ‏دارند تفاوت‌های نسل دیروز و امروز را ملموس احساس کرده‌اند ‏کودک و نوجوان امروز هرچیزی را با دلیل و منطق باور می‌کند، ذهن ‏پرسشگری دارد بنابر این توصیه می‌کنم حتما والدین راه های درست ‏تربیت کودک را فرا بگیرند دلیلش این است کودکان در مرحله رشد ‏اگر از سوی والدین به خوبی درک نشوند در دوران نوجوانی و ‏بزرگسالی نمی توانیم از انها انتظار داشته باشیم که از ما حرف شنوی ‏داشته باشند، اما در مورد تربیت دینی کودک از بزرگترها الگو ‏می‌گیرد و بهترین الگو پیش از مدرسه والدین و در مدرسه معلم ها ‏هستند باید به این نکته دقت کنیم که در گرایش نوجوانان به مذهب ‏معلمان نقش پر رنگی دارند بنابراین آموزش و پروش باید روی این ‏هدف تمرکز کند که آموزگاران توانمند و دینمدار را جذب کند.چون ‏نقش به سزایی درالگو دهی به نوجوانان دارد. خانواده‌ها باید عزت‌نفس ‏بچه را زیاد کنند به‌عنوان مثال وقتی پدر با پسر خرید می‌رود یا دختر ‏با مادر غذا می‌پزد تشویق شوند و کار خوبشان توصیف شود چون ‏تمجید کافی نیست یعنی بگوییم آفرین که تو توانستی امروز مشقت را ‏به‌موقع بنویسی یا آفرین که کنار بابا نماز خوندی؛ چراکه هر رفتاری ‏دیده شود و توصیف شود و دیده شود تکرار می‌شود».‏

وی ادامه داد: «وقتی والدین، فرزندانشان را توصیف می‌کنند و در ‏آغوش می‌گیرند، فرزند در بعد معنوی هم رشد می‌کند و می‌فهمد معنای ‏زندگی‌اش چه باید باشد؛ اخلاق مهربانی جزو معنای زندگی هست و در ‏روانشناسی مثبت نگر رفتیم به سمت معنا درمانی که اگر افراد برای ‏زندگی معنا پیدا کنند، زندگی ادامه دارد».‏

‏ در ادامه «حجت الاسلام علی بهروزی» طلبه سطح سه علوم دینی ‏گفت: «در تربیت دینی کودکان در والدین، معلمان و مربیان رسانه‌ها ‏هم نقش دارند، اما بر این نکته تاکید دارم که والدین باید از نگاه ‏متعصبانه خود نسبت به مسائل دینی دور شوند تا موفق به تربیتی موثر ‏و ریشه دار در فرزندان شوند، اما مسله مهم تریکی از راه‌های انتقال ‏دانش به نوجوانان کتاب است، برنامه های رسانه‌های ملی است باید ‏تولیدات رسانه ای و محتوای کتاب‌های کودکان و نوجوانان باعث ‏گرایش نوجوانان به دین و مذهب باشد والدین تلاش کنند مدرسه همت ‏کند، اما محتوای کتب و رسانه ملی باعث تقویت باورهای دینی نشود ‏تاثیرش تربیت کم می‌شود نمونه بارز که جای دارد دولت انقلابی حتما ‏بر آن نظارت داشته باشد تولیدات نمایش خانگی است که تا حدودی در ‏محتوای این تولیدات رسانه‌ای دین و دینداری در حاشیه است». ‏
‏ ‏
‏ «راضیه  پیرایش» چهارمین کارشناس این میزگرد مجازی گفت: ‏‏«همه ما دوران کودکی و نوجوانی را سپری کرده ایم پیش از سن ‏تکلیف در کنار پدر و مادر خود به نماز ایستاده ایم اما زمان ما تا زمان ‏فرزندان ما چیزی 20 سال فاصله هست به باورمن یکی از دلایل ‏تربیت اشتباه تناقض میان دو فرهنگ اسلامی و غربی است به طور ‏مثال تربیت سنتی پدر محور و تربیت غربی فرزند محور که هر دو ‏افراطی هستند. تربیت مناسب چیزی بین این دو است که سبب گمراهی ‏جوانان در حل مشکلاتشان نشود».‏

وی با اشاره به جسارت بیش از حد عده‌ای از قشر جوان، نوجوان و ‏حتی کودک ابراز کرد: « باید دید که ریشه این جسارت ناشی از تربیت ‏غلط کجاست؟ چرا فرزند خانواده‌ای مذهبی دچار ناخلفی می‌شود و یا ‏برعکس؟ معتقد هستم ایمان امری فطری است اما رو‌شهای دینی کردن ‏نوجوانان را تعلیم ندیده ایم، روایتی از پیامبر نیز وجود دارد مبنی بر ‏اینکه نوزادان با ایمان و خداشناس متولد می‌شوند و والدینش او را ‏منحرفش می‌کنند. چطور تربیت می‌تواند منجر به بی‌تربیتی شود؟ نقش ‏والدین، معلمان و روحانیان در تربیت، تنها برداشتن موانع و گذاشتن ‏عوامل است.همچنین این امر باید با رفتار به طرف مقابل فهمانده شود ‏نه امر و نهی.  فرزندان شبیه به گلی در حال رشد هستند ما تنها ‏نقشمان در رشد گل برطرف کردن موانع و ایجاد عوامل است و ‏نمی‌توانیم با نصیحت و دستور دادن موجب رشد آن شویم چه بسا طبق ‏روانشناسی گیاهان نتیجه عکس نیز بدهد. وظیفه ما در جایگاه والدین ‏ویا آموزگار تنها هدایت به راه درست است پس از هدایت آن هم به ‏طور غیر مستقیم سوال پیش می آید که چگونه نوجوان را در همان ‏مسیر درست نگهداریم؟ نظرم این است والدین، معلمان، مربیان و حتی ‏روحانیان باید روش تربیتی گفتاری را به رفتاری تغییر دهند و از ‏اثرات تربیت مناسب سخن بگویند تا صرف مسئله تربیت. چه بسا راه و ‏رسم بزرگان و عالمان دینی ما هم همین گونه بود یه نحوی که ابتدا به ‏طور مثال از اسرار نماز می‌گفتند نه احکام نماز و یا اینکه دین را در ‏صرفا فقه آن محدود نمی‌کردند و تمام معنویات آن را بیان می‌کردند. ‏اشکال کار ما نیز همین جا است که دین را هرگونه که بخواهیم تفسیر ‏می‌کنیم و همان قید و بندهای محدود را می‌خواهیم را در مغز جوان ‏فرو کنیم و حتی اگر موفق هم شویم تاثیر آن فقط چند سال است و به ‏زودی از بین خواهد رفت. تربیت دینی چند گام است و گام اول آن ‏ایجاد انس و محبت دینی است یعنی آموزشی که در محیط ناامن منتقل ‏شود ارزشی ندارد و آموزش باید در محیط مهرآمیز صورت گیرد». ‏
‏ «حجت الاسلام بهروزی» برای جمع بندی مطالب داوطب شد گفت: ‏‏«در جلسه‌ای از من سوال شد چه کنیم نوجوانان در صف های نماز ‏مسجد شرکت کنند؟ در جواب گفتم ساده است در مسجد به آنها سمت ‏بدهید یکی را مسئول خرید  قند و چای کنید یکی را مسئول توزیع و ‏رسیدگی به امور دیگر هیات امنا مساجد باید جوانان را در امور مسجد ‏داری دخالت دهند. والدین باید از همان کودکی برای مذهبی کردن ‏کودکان برنامه داشته باشند برای مثال برای ماه محرم برای بچه پسرها ‏و دختر خانم لباس مخصوص محرم هدیه کنند و توضیح دهند چرا این ‏لباس با این رنگ در این ماه پوشیده می‌شود حتما کودکان را با خود به ‏مراسم های مذهبی ببرند نه با اجبار، با زبان محبت به این روش خود ‏نوجوان برای شرکت در مراسمات مذهبی پیش قدم خواهد شد». ‏
‏ ‏
101

پاسخی بگذارید