سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد؛
تاریخ : 1402/03/2 12:00
شناسه : 402882

شاخه سبز - سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پنجم خرداد و روز نسیم مهر(حمایت از خانواده زندانیان)، گفت: اکنون حدود ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور فعالیت دارند و ۵۱ هزار خانواده زندانی در سال ۱۴۰۱ توسط این انجمن‌ها تحت حمایت قرار گرفتند.

 

به گزارش شاخه سبز، مسعود ستایشی روز سه‌شنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت دهه کرامت و میلاد بانوی بزرگوار حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و حضرت ثامن الحجج، در آستانه سوم خرداد به سالروز آزادی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس اشاره کرد و افزود: در این روز ملت ایران که تنها با مقاومت و با ایستادگی خود مچ دست ابر قدرت‌های به ظاهر پرزور عالم را برای جداسازی خرمشهر قهرمان از خاک ایران را به زمین خواباند و نشان داد می‌توان با برنامه ریزی و اتحاد قوی، گردنه سخت و پیچیده را به سلامت طی کند.

وی یادآور شد: آزادسازی خرمشهر از حلقوم ناپاک دشمن بعثی و جامعه جهانی تحت حمایت آنها، سمبل دلیر مردی و برهم زدن اراده دشمن و دسیسه‌های آنها بود.

ستایشی تصریح کرد: این واقعه چراغی پیش راه ملت ایران روشن ساخت تا در هر گردنه سیاسی، اجتماعی امنیتی، فرهنگی و اقتصادی قابل الگو گیری باشد و امروز نیز می‌توان با تمسک به ارزش‌های بی‌بدیل آزادسازی خرمشهر و همچنین مقاومت مردم دزفول در چهارم خرداد به پیروزی دست یافت چرا که خدای امروز خدای آزادسازی خرمشهر است؛ همان خدایی که وعده داده است درصورتی که دین مرا یاری کنید شما را یاری خواهم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به موضوع حمایت از خانواده زندانیان اشاره کرد و افزود: پنجم خرداد ماه با عنوان روز حمایت از خانواده زندانیان نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: دیدگاه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور این است که زندان به جای صرف نگهداری متهمان و محکومان محملی برای بازگشت آنها به کانون گرم خانواده و جامعه باشد و از اینرو کارگاهی بزرگ برای تربیت روح مددجو و حمایت از خانواده های آنها باشد.

ستایشی اظهارداشت: کارآموزی کمک به اشتغال مددجو حین تحمل حبس و پس از آن نیازمند کمک سایر دستگاه‌ها و همراهی خیران و مردم است و در این راستا، آزادسازی زندانیان، مذاکره با شکات و جلب رضایت آنها و حتی پرداخت حق‌الوکاله برای یکهزار و ۸۴۵ مددجو از جمله اقدامات حمایتی برای کمک به خانواده زندانیان و مددجویان است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته یکهزار و ۲۵۵ میلیارد و ۱۵۸ هزار و ۷۱۵ هزار ریال به خانواده مددجویان کمک نقدی در قالب کمک معیشتی و درمانی و آموزشی شده است همچنین تعداد ۴۷ هزار خانواده زندانی شناسایی و به سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی برای حمایت و کمک معرفی شدند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اقدام اتحادیه اروپا در تحریم بسیج دانشجویی این اقدام را محکوم کرد.

 

دستگیری ۴ متهم در حادثه تروریستی سراوان

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به حادثه تروریستی در سراوان اظهارداشت: در سراوان یک حمله تروریستی منجر به شهادت شهید علیرضا شهرکی رییس پلیس آگاهی شهرستان سراوان می‌شود همچنین همسر وی نیز همراه او بوده است و توسط افراد ناشناس با خودرو فاقد پلاک مورد اثابت چندین گلوله قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: پس از تحقیقات، در این پرونده چهار نفر دستگیر و برای اتهام ۲ قتل عمد، تحصیل مال نامشروع و عضویت و معاونت گروهک جیش الظلم تفهیم اتهام شدند و اکنون در زندان هستند و این پرونده در جریان رسیدگی قرار دارد.

 

پرونده‌ نهاده‌های دامی ۱۰ متهم دارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: نسبت به برخورد با پرونده‌های مفاسد اقتصادی، قوه قضاییه با قاطعیت تمام و تمسک به موازین شرعی و جامع مقررات قانونی اقدام می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات پرونده‌ مربوط به نهاده‌های دامی، اظهارداشت: پرونده‌ای در این زمینه برای ۱۰ نفر با اتهاماتی از جمله مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی، جعل سند، استفاده از سند مجعول و استفاده از اظهارنامه‌های جعلی کیفرخواست صادر شده و پرونده به منظور اتخاذ تصمیم قانونی به دادگاه ارسال شده است و از ۱۰ نفر متهم این پرونده، ۹ نفر شخص حقیقی و یک نفر واجد شخصیت حقوقی است و مربوط به مسئولان سابق است.

ستایشی افزود: تحقیقات تکمیلی در دادسرا در حال انجام است و پس از تصمیم گیری اطلاع‌رسانی خواهد شد همچنین پرونده دیگری در این زمینه مطرح است که پس از تکمیل تحقیقات اطلاع رسانی خواهد شد.

 

نیلوفر حامدی و الهه محمدی هشتم و نهم خرداد محاکمه‌ می‌شوند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو خبرنگار گفت: این افراد با اهتمام ریاست شعبه مربوطه و صرف نظر از حجم کار، فرصت مطالعه را برای وکلا فراهم کردند تا تدارک دفاع کنند.

وی ادامه داد: این حق به وکلا داده شده است و وقت رسیدگی به پرونده دادگاه الهه محمدی هشتم خرداد و نیلوفر حامدی نهم خرداد اعلام شده است تا مطابق موازین شرعی و مقررات قانونی با دقت کامل و سرعت مناسب پرونده آنها رسیدگی و تعیین تکلیف شود.

 

افزایش ۲ درصدی سرقت

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش سرقت، قوه قضاییه چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده است، گفت: منکر وجود سرقت نیستیم همچنین تاثیرات مادی و روحی روانی آن را انکار نمی‌کنیم. این تاثیر بر مالباخته و افراد مرتبط و خانواده وی است و تاثیری شکننده و سخت است.

وی ادامه داد: افزایش ۲ درصدی سرقت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن را شاهد هستیم اما در برخی ماهها این موضوع کاهشی و در برخی ماهها آمارها افزایشی بوده است.

ستایشی افزود: در این زمینه، قوه قضاییه نسبت به موضوع سرقت حساسیت و دقت نظر دارد و با توجه به تاثیرات مادی و روحی این جرم، قرارگاه مقابله با سرقت را در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تشکیل داده است و با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی قرارگاه و آمارهای، اطلس جرم سرقت را تهیه کرده است همچنین بانک اطلاعاتی مربوط به سارقان نیز تهیه و تکمیل شده است.

وی اضافه کرد: کمیته هماهنگی و مقابله با سرقت در همه استان‌ها راه‌اندازی شده است همچنین شعب ویژه با هدف رسیدگی فوری به پرونده‌های سرقت ایجاد شده است به طوری که اکنون ۴۴۱ شعبه ویژه در دادسرا و ۵۰۲ شعبه در دادگاه به پرونده‌های این مهم رسیدگی می‌کنند.

ستایشی اظهارداشت: پایش مستمر بازارهای اموال دست دوم با هدف پیشگیری از فروش اموال مسروقه و برخورد با مالخران در فضای حقیقی و مجازی از دیگر اقدام قوه قضاییه برای مقابله با جرم سرقت است.

 

قراردادهای حقوقی اخیر ایران و عراق

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره قراردادهای حقوقی اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و عراق اظهار داشت: این تفاهم‌نامه در پی تفاهم نامه سال ۱۳۹۳ بین دستگاه‌های قضایی دو کشور بوده است، این تفاهم نامه منجر به ادامه همکاری در زمینه پیگیری جنایت ترویستی فرودگاه بغداد که منجر به شهادت شهید سلیمانی و همراه ایشان شد، مقابله با ترویست و موارد دیگر است.

وی ادامه داد: این قرارداد در زمینه تبادل دانش و تجربیات، اطلاع رسانی و آموزش اتباع، هوشمندسازی نظام های قضایی در تهران و بغداد و استان های مرزی است همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین دادستانی کل کشور و دادستانی کل عراق تهیه و تدوین شد و به امضا رسیده است.

 

تدوین کارنامه عملکرد همه واحدهای قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره وظایف قوه قضاییه در سند راهبردی جمهوری اسلامی در فضای مجازی گفت: اهتمام قوه قضاییه و تاکیدهای رئیس قوه قضاییه این است که اجرای سند، مطابق سند تحول صورت گیرد و در مراحل مختلف رئیس قوه قضاییه هم  نکاتی را مطرح کرد و در یک جلسه ویژه در معاونت فناوری قوه قضاییه به این مهم پرداختیم.

وی ادامه داد: تلاش قوه قضاییه این است که بر اساس برنامه ریزی های زمانی سند را پیش ببریم و آثار آن ملموس باشد و اقدامات خوبی تاکنون صورت گرفته است که باید ادامه داشته باشد.

ستایشی اظهارداشت: صبح امروز نیز محمد کاظمی فرد رئیس سازمان آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گزارشی ارائه کرد و  در روزهای آتی خبرهای خوبی در این راستا اعلام خواهیم کرد. امسال با توجه به پایان زمان اجرای سند تحول، مواردی که انجام نشده است را به صورت شفاف اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در هر ۶ ماه از اجرای راهکارهای سند تحول به رئیس دستگاه قضا گزارش تقدیم می‌شود و کارنامه عملکرد همه واحدهای قوه قضاییه تدوین شده است که به زودی منتشر خواهیم کرد و گزارش کاملی از میزان پیشرفت سند تحول در قالب یک سامانه رصد و پایش در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد تا هفته قوه قضاییه از سامانه گزارش سند تحول رونمایی شود.

 

آخرین وضعیت شکایت حسن روحانی از حسن رحیم پور ازغدی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده شکایت حسن روحانی از حسن رحیم پور ازغدی گفت: این پرونده در دادگاه ویژه روحانیت مطرح شده است و رسیدگی به شکایت بر اساس اعلام قبلی نیز قاعدتاً از طریق دادگاه مربوطه پیگیری می‌شود.

 

بیم به خطر افتادن جان حمید نوری

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حمید نوری در کشور سوئد اظهار داشت: دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر شهروند بی‌گناه و مظلوم ایرانی در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه وکلای آقای نوری این فرصت را پیدا کردند که علاوه بر مسائل حقوقی و فنی مربوط به پرونده در زمینه مسائل شکلی از باب نوع نگهداری موکل خود، اعتراض شدید خود را بیان کردند.

وی اضافه کرد: هانا دالتو وکیل آقای نوری نسبت به بازداشت انفرادی ۴۲ ماهه موکل خود، اعتراض شدید خود را به دادگاه سوئد بیان کرد.

ستایشی تصریح کرد: این بازداشت یک رکورد بی‌سابقه در کشور سوئد است و این مدت از بازداشت یک فرد در جهان بی نظیر است و مانند آن را در گذشته نداشتیم.

وی با بیان اینکه دسترسی آقای نوری به وکلای خود با محدودیت شدیدی قرار دارد، افزود: در دادگاه متهمان خانه اصفهان دیدیم که چهار نفر از این افراد از وکلای تعیینی و ۲ نفر از آن‌ها از وکلای تسخیری استفاده و بهره بردند و قائده و اصل حق دفاع در این پرونده تجلی پیدا کرد و رعایت شد اما در کشوری که مدعی مهد حقوق بشر است، حق دفاع توسط افراد در دادگاه‌هایشان رعایت نمی‌شود.

ستایشی افزود: یک متهم غیر همزبان و دارای اختلالات روانی به سلول انفرادی آقای نوری آورده شده است و بیم به خطر افتادن جان وی در این سلول که مکانی کوچک است، به وجود آمده است.

ستایشی اظهار داشت: سامانه و سیستم رایانه آقای نوری در زندان سوئد را قطع کردند تا شرایط دفاع وی از خود مهیا نشود.

سخنگوی قوه قضاییه اظهارداشت: ۱۵ جلسه دادگاه تجدید نظر برای آقای نوری در نظر گرفتند و این جلسات تا نیمه آبان ماه سال جاری به طول خواهد انجامید و سپس رأی دادگاه صادر خواهد شد که احتمالاً این فرآیند در دیوان عالی کشور سوئد مجدد طی خواهد شد.

پاسخی بگذارید