تاریخ : 1402/03/2 12:46
شناسه : 402891

شاخه سبز - کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی برای برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیر کرد.

 

به گزارش شاخه سبز، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ به شکل حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و به شکل مجازی در سامانه ketab.ir برگزار شد.

به گفته قائم مقام این دوره از نمایشگاه، مجموع فروش سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران بیش از ۴۰۱ میلیارد تومان بود و مردم سراسر کشور ۲۵۱ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان در بخش حضوری و ۱۴۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بخش مجازی کتاب خریدند.

علی رمضانی این را هم گفت که تعداد کتاب‌های خریداری شده بیش از ۳.۵ میلیون نسخه تخمین زده می‌شود. تعداد نسخه‌های فروش رفته در بخش مجازی (دقیق) یک میلیون و ۶۰۶ هزار و ۳۶۹ جلد است.

در این دوره از نمایشگاه نزدیک به ۱۰۰ ناشر خارجی، ۲۲۰ کتابفروش و ۲۷۰۰ ناشر داخلی شامل ناشران عمومی، دانشگاهی، آموزشی، کودک و نوجوان، دیجیتال در بخش حضوری و مجازی سی و چهارمین نمایشگاه کتاب فعال بودند.

ناشران بیش از ۴۰ کشور دنیا در نمایشگاه امسال حضور داشتند و کمیته ناشران خارجی امسال میزبان قریب به ۱۰۰ ناشر خارجی بود که در غرفه های خود کتاب های از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ را عرضه کردند.

به این ترتیب حدود سه هزار عرضه کننده در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فعال بودند. مهمان ویژه نمایشگاه در این دوره تاجیکستان و در طول ۱۱ روز میزبان وزرای فرهنگ تاجیکستان و ونزوئلا بود.

اما بعد از برگزاری موفق نمایشگاه کتاب تهران کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیر کرد. در بخشی از این نامه نوشته شده است: «... کتاب خوب و سودمند اگر سرچشمه‌اش زلال و محتوایش رشد دهنده باشد، زمینه ارتقا سطح دانش و بینش را فراهم میآورد و انسان مشتاق علم و دانش را در آغاز به پله دانایی و زان پس به بام توانایی ارتقا میبخشد. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یکی از ارزشمندترین رویدادهای فاخر فرهنگی است که سفره متنوع معنوی اش را برای گروه های مختلف مردم، کودک، نوجوان، جوان میانسال و کهنسال به زیبایی و شکوه خاص گسترانید تا به نیازهای فکری و روحی مخاطبان پاسخی شایسته دهد.

نمایشگاهی که در طول برگزاری‌اش از کمیت و کیفیت برتری در مقایسه با ادوار پیشین برخوردار بود و اسباب خرسندی و عنایت ویژه مقام معظم رهبری را فراهم آورده است و به لحاظ استقبال مردمی و فروش کتاب نیز، گوی سبقت را بر دوره های پیشین ربوده... »

بر این اساس مراتب تشکر و قدردانی خود را از مساعی ارزشمند وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت محترم فرهنگی و نقش‌آفرینان موثر اعلام نموده و مواردی را جهت رفع کاستی‌ها، افزایش رضایتمندی مردم و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تقدیم می‌داریم:

«تلاش و برنامه ریزی برای کاهش قیمت کاغذ و کتاب با هدف افزایش توان خرید مردم

گسترش بیشتر نمایشگاه های کتاب استانی، بر مبنای تحقق عدالت فرهنگی

اختصاص جایگاه ویزه و در شان به محصولات دیجیتال و سایبری و کتاب کودکان»

پاسخی بگذارید