تاریخ : 1402/03/3 13:44
شناسه : 402910

شاخه سبز - برگزاری نشست سران گروه هفت در هیروشیمای ژاپن و اتخاذ مواضع افراطی اعضای این گروه در قبال چین و روسیه، تشدید تنش‌ها بین مجموعه غرب و این دو کشور شرقی ناشی از سیاست‌های خود غربی‌ها به ویژه آمریکا را متصور کرده و به نظر می رسد در روزهای آینده باید شاهد اوج گیری این تنش ها باشیم.

 

به گزارش شاخه سبز، پکن و مسکو به نشست گروه هفت کشور اقتصادی دنیا که سران آن خواستار اقدامات جدید علیه روسیه شده و یکصدا در مورد چین ابراز نگرانی کردند، واکنش تندی نشان دادند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز شنبه به شدت از گروه هفت به علت افراط در برنامه کاریشان در نشست هیروشیما برای تقابل با پکن و مسکو، انتقاد کرد. در همین حال وزارت خارجه چین نیز با اعلام اینکه سران گروه هفت با مواضع خود صلح بین‌المللی را به خطر انداختند، افزود که این گروه باید در رفتارش تامل کند و رویکرد خود را تغییر دهد.

دستگاه دیپلماسی چین تاکید کرد که پکن به خاطر تصمیم آنها برای «برچسب زدن و حمله به چین»، به کشور میزبان ژاپن و «سایر طرف‌ها» «یادداشت‌های اعتراضی جدی» ارسال کرده است.

اجلاس سه روزه سران هفت کشور صنعتی که به میزبانی ژاپن صورت گرفت، موضوع مناقشه روسیه و اوکراین و همچنین چگونگی برخورد با چین را جزو محورهای اصلی خود داشت.

کشورهای عضو این گروه، به گفته خودشان دقیق‌ترین بیانیه تا به امروز را درباره موضع مشترک در قبال چین ارائه و بر لزوم همکاری با دومین اقتصاد بزرگ جهان تاکید کردند در عین حال خواستار مقابله با "اقدامات بد" و "تهدید" پکن شدند.

سران این کشورها خواستار گام‌های جدید برای جلوگیری از تامین منابع مالی روسیه شدند و در بیانیه پایانی خود متعهد شدند تا هماهنگی ها در زمینه امنیت اقتصادی را افزایش دهند که به نظر رویکرد آنها را در استفاده از مسائل اقتصادی به عنوان سلاح علیه پکن و مسکو آشکار می‌سازد.

 

پیشینه

سران هفت کشور صنعتی جهان متعهد شدند که بدون "جداسازی" از چین اقدام به "ریسک زدایی" کنند رویکردی که به گفته مقامات و کارشناسان سیاسی منعکس‌کننده نگرانی‌های اروپا و ژاپن نسبت به فشار بیش از حد به پکن است. "ریسک زدایی" اصطلاح جدیدی است که توسط اروپایی‌ها برای توصیف استراتژی کاهش وابستگی به زنجیره‌های تأمین چین ارائه شده در عین حال که "جداسازی" یعنی جدایی کامل از چین در دستور کار آنها نیست. تیم بایدن نیز این عبارت و استراتژی که محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد را پذیرفته است.

در این نشست همچنین چین به عنوان یک "تهدید اقتصادی" شناخته شد و سران کشورهای عضو گفتند که قرار گرفتن در معرض دومین اقتصاد بزرگ جهان را در همه زمینه‌ها از چیپ‌های الکترونیکی گرفته تا مواد معدنی، کاهش خواهند داد.

 

چین روز یکشنبه در واکنش به این مواضع و تحولات، اعلام کرد که جلوی فروش تراشه‌های حافظه شرکت آمریکایی میکرون به صنایع کلیدی در داخل چین را می‌گیرد که این اتفاق نشانه‌ای از تنش بیشتر در آینده است.

از سوی دیگر بایدن و متحدانش بخش عمده اجلاس را صرف اعلام بسته‌های تسلیحاتی جدید به اوکراین کردند از جمله اینکه مسیری برای ارائه جنگنده‌های اف - ۱۶ به کی‌یف برای تقابل با روسیه هموار شود. آنها ساعت ها با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که خود را به ژاپن رسانده بود درباره استراتژی مرحله بعدی جنگ با روسیه گفتگو کردند.

این مساله ناشی از سیاست‌های مجموعه غرب برای فشار مضاعف به روسیه است که پس از یک سال اعمال تحریم‌های گسترده و ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین اتخاذ شده است.

 

اهمیت موضوع

به دنبال پایان نشست هیروشیما، مسکو و پکن با انجام مذاکرات تجاری و امنیتی به دنبال تقویت روابطشان حرکت کردند و میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه در راس هیاتی تجاری عازم چین شد.

الکساندر کورولف، مدرس ارشد دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا که روابط چین و روسیه را مطالعه می کند به نیویورک تایمز گفت: چین آماده است روابط خود با روسیه را پس از نشست گروه هفت دوچندان کند، زیرا موضوع اصلی آن نشست نه تنها شامل حمله روسیه به اوکراین، بلکه چین و نحوه برخورد غرب با آن بود.

وی افزود: این اجلاس و حضور زلنسکی در آن نشان دهنده شکاف ژئوپلیتیکی آشکارتر و عمیق‌تر بین غرب از یک سو و چین و روسیه از سوی دیگر است.

به گفته کورولف بایدن به دنبال ترسیم فضای کاهش تنش بود و پیش‌بینی کرد که روابط با پکن گرم خواهد شد. اما از نظر چین، نمایش وحدت میان اعضای گروه هفت احتمالاً برای این است که واشنگتن تلاش کند متحدانش را برای ایجاد یک درگیری در منطقه تحت کنترل درآورد.

روزنامه گلوبال تایمز نیز فضا را اینطور توصیف کرد که ایالات متحده در تلاش است تا "بحران اوکراین" را در منطقه آسیا و اقیانوسیه تکرار کند. با انجام این کار، واشنگتن می‌تواند مانند مناقشه در اوکراین جنگ نیابتی را علیه چین به راه بیندازد.

برغم مشکلات زیادی که برای چین ایجاد شد، پکن به ارائه حمایت اقتصادی و دیپلماتیک به کرملین ادامه می‌دهد چرا که خواسته مشترک آنها تضعیف تسلط جهانی آمریکا است.

کورولف از دانشکاه نیوساوت ولز گفت که جنگ و تحریم‌های غربی جهت گیری جدید روسیه به سمت آسیا را تسریع خواهد کرد. هر چند برخی مدعی هستند که این تغییر سیاست، که بیش از یک دهه پیش آغاز شده با نگرانی‌ها در روسیه درباره افزایش وابستگی بیش از حد به چین مواجه شده است.

مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که همکاری چین- روسیه مقاومت و پتانسیل زیادی دارد که از سوی طرف ثالث تهدید نمی‌شود.

درخواست زلنسکی برای دریافت سلاح‌های بیشتر در نشست گروه هفت و سفر میشوستین به چین برای جلب حمایت اقتصادی بیشتری برای روسیه از چین، بر اینکه چگونه اختلاف‌های ژئوپلیتیکی به علت جنگ عمیق شدند، تاکید دارد.

 

ارزیابی

با مواضع اتخاذ شده در نشست گروه هفت، پیش بینی می شود که تنش میان غرب و شرق می تواند وارد مرحله جدیدی شود چرا که روسیه و چین با مشاهده روند افزایش فشارهای مضاعف غرب احساس نیاز بیشتری به تقویت روابط با یکدیگر در اکثر حوزه‌ها دارند. بر اساس شواهد و قرائن چند ماه گذشته از جمله میزبانی پوتین و شی از یکدیگر در کشورهایشان، اتحاد این دو بیشتر از گذشته افزایش یافته است.

این می تواند برای غرب در آینده خطرناک باشد از آنجاییکه خود مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش از اتحاد قوی این دو ابراز نگرانی کرده‌اند. درحالیکه اتخاذ سیاست‌های تحریک آمیز غرب از سال گذشته تاکنون باعث شده تا این اتحاد بیش از پیش قدرتمندتر بشود.

در این مسیر البته اتحادیه اروپا محتاط‌تر از آمریکا گام بر می‌دارد چرا که از طرفی نیاز به روابط بدون تنش با روسیه دارد و ازسوی دیگر اقتصادش به شدت وابسته به چین شده است. اروپا در کاهش سقف قیمت نفت روسیه مقاومت زیادی را نشان داد و در بیانیه پایانی نشست هیروشیما نیز موضع خود را تلطیف کرد.

در این بیانیه ایالات متحده خواستار کنترل هدفمند سرمایه گذاری در چین شد اما آلمان، فرانسه و ژاپن با توجه به تأثیر بالقوه این سرمایه گذاری‌ها بر اقتصادشان، محتاط‌تر گام برداشتند. موضع اروپا این بود که چین یک شریک، مکمل و رقیب سیستمی است.

پاسخی بگذارید