گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1402/03/3 12:30
شناسه : 402918

نوروز سال 1392بود که رهبری در سخنرانی نوروزی خود در صحن رضوی برلزوم تغییر سبک زندگی و توجه به فرزند آوری تاکید کردند 10سال  از آن سخنرانی حیاتی می گذرد. رهبری زنگ خطر هشدار پیری جمعیت را همان سال به صدا درآورد. عده ای از دلسوزان برنامه های خود را به دولت ها  ارائه دادند اما اثر نکرد چون از دید دولت ها جمعیت اولویت کشور نبود.

صالح قاسمی، پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان و دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور ازوجود ۷۰۰ هزار دختر و پسر مجردِ بالای ۴۰ سال در ایران خبر می دهد و  می‌گوید: اگر روند کاهش موالید در ایران همچنان ادامه پیدا کند، شاخص‌های جمعیت‌شناسی ما حتما رکوردهای بدتری را هم ثبت خواهد کرد. در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در کشور هفت‌دهم درصد است که یک رکورد حداقلی در طول تاریخ ایران است و این آمار حتما به کمتر از این عدد هم تنزل خواهد کرد و تقریبا در سال ۱۴۱۵ به نرخ رشد صفر درصد خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه رکورد کمترین فرزندآوری در سال ۱۴۰۱ ثبت شد می‌گوید: این یعنی یک ابربحران که تمام ساختارهای کشور به ویژه ساختارهای اقتصادی و اجتماعی را دچار آسیب خواهد کرد. از این منظر ما شاهد وقوع یک چالش بزرگ به نام «ابَربحران جمعیت» هستیم.

قاسمی با بیان اینکه با تداوم این روند، در سه دهه آینده در جمعیت سالمندان کشور هم رکورد خواهیم زد، می‌گوید: این آمار در سه دهه آینده به ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی تا ۳۰ سال آینده از یک جامعه ۹۲ میلیون نفری، نزدیک به ۳۰ میلیون نفر بالای ۶۰ سال خواهند بود که عدد بزرگی است.

در قم به گفته مدیرکل امور بانوان استانداری قم 11گروه در موضوع جمعیت فعال هستند و در این زمینه فعالیت می کنند. این گروه ها هدف آنها افزایش فرزند خانواده ها است تلاش می کنند تا درفضای ومجازی و حقیقی مردم را به فرزند آوری تشویق کنند. فارغ ازعلت ها و عوامل کاهش جمعیت نگفته پیداست این گروه های خود جوش مردمی برای به نتیجه رسیدن نیازمند حمایت همه جانبه از سوی متولیان هستند تا بتوانند موثر تر به فعالیت خود بین مردم ادامه دهند تا بتوانند از افتادن کشور به چاله جمعیتی جلو گیری کنند. 

کد:101

پاسخی بگذارید