در همایش بورس کالا مطرح شد؛
تاریخ : 1402/03/5 16:09
شناسه : 402923

دخالت های بی رویه دولت در امور بنگاه های اقتصادی را شاید بتوان به عنوان گره اصلی صنعت خودرو و بازار ایران معرفی کرد.

اگرچه بسیاری از شرکت های خصوصی در صنعت خودرو طی چند سال اخیر عملکرد درخشانی از خود نشان داده اند اما همچنان در سایه قیمتگذاری دستوری و احاطه دولت بر این صنعت قرار دارند. به طوری که در حال حاضر  تولیدکنندگان خودرو در بخش خصوصی که باید با سختی بسیار به امر تولید بپردازند، امکان تصمیم گیری برای تعیین قیمت و میزان عرضه خودرو را ندارند و باید در این خصوص به هر سازی که دولت میزند، برقصند. این در حالی است که در این میان همواره در تیرراس انتقاد برخی ارگان های دولتی قرار دارند و عملکرد آنان به دلیل حضور در صنعت خودرو، غیرقابل قبول ارزیابی می شود. در این خصوص اما کارشناسان بر این عقیده هستند که اگر دولت اجازه دهد مدیریت بخش خصوصی بر دو خودروساز بزرگ کشور هم حاکم شود و دولت در امور بنگاه های اقتصادی دخالت نکند، صنایع خودروسازی می توانند علاوه بر افزایش میزان تیراژ تولید، رضایت مصرف کنندگان را نیز جلب کنند.

در این راستا حتی برخی از خودروسازان بخش خصوصی همچون گروه بهمن طی ماه های گذشته اقدام به عرضه خودرو در بورس کالا کردند تا به این وسیله سودی که نصیب دلالان می شود، متوقف شود و بازار خودرو سر و سامان بگیرد. اما وزارت صمت با مخالفت با این اقدام و تبدیل شدن به بنگاه معاملات خودرو، اجازه نداد نتایج مثبت این اقدام برای مصرف کنندگان ماندگار شود.

در همین خصوص جمشید ایمانی رییس هیأت مدیره گروه بهمن  در دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای ایران که عصر روز ۱ خرداد با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمع کثیری از مقام‌ها و تولیدکنندگان بخش دولتی و خصوصی برگزار شد، اعلام کرد: چالشی که ما سال گذشته داشتیم این بود که وزارت صمت برای جلوگیری عرضه خودرو در بورس کالا مکاتبات زیادی را انجام می داد.

ایمانی افزود: مشکل ما در بخش عرضه این بود که تفاوت قابل توجهی میان قیمت خودرو در کارخانه با قیمت بازار وجود داشت و متاسفانه اکثر این مابه التفاوت هم نصیب مصرف کننده واقعی و نهایی نمی شد. نکته قابل تامل اینکه از طرفی هم این منابع به دست خودروساز نمی رسید.  به همین دلیل عرضه خودرو در بورس کالا با قاطعیت بورس کالا، وزارت اقتصاد و کمیسیون اقتصادی مجلس در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: این اقدام باعث شد که قیمت کف بازار هم شکسته شود و مردم هنگام معامله در بازار، به قیمت های واقعی واقف باشند. این در حالی است که قبل از آن، قیمت بازار مدیریت نمی شد و هر بنگاه معاملات خودرو، به صورت سلیقه ای تعیین قیمت می کرد.

ایمانی همچنین به ۱۶ هزار میلیاردی که با ورود خودرو به بورس از جیب دلالان به سهامداران رسید اشاره کرد و با اعلام اختلاف قیمتی که در بورس کالا ایجاد شد، گفت: در گروه بهمن در ارتباط با خودروهای سواری و تجاری،   سال گذشته از زمانی که آغاز به عرضه کردیم تا پایان سال،‌ این اختلاف چیزی در حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود.

رییس هیأت مدیره گروه بهمن  همچنین با انتقاد از اینکه خودروساز نه تعیین کننده قیمت است و نه مدیریت فروش در دست اوست، افزود:  یعنی خودروساز حتی اختیار فروش محصولات خود را هم ندارد و مدیریت نقدینگی هم از خودروساز سلب شده است.

وی بیان کرد: این سیاست ها کاملا مغایر با دستورالعمل حاکمیت شرکتی است که هیات مدیره شرکت در ارتباط با افزایش ثروت سهامدار تام الاختیار است. در حالی که با این مصوبات، هیات مدیره شرکت عملا کاره ای نیست  و نه اختیار قیمت را دارد و نه اختیار عرضه را. به این معنا که یک نفر قیمت می گذارد و یک نفر دیگر هم عرضه می کند.

پاسخی بگذارید