باقری:
تاریخ : 1402/03/6 13:59
شناسه : 402938

شاخه سبز - مدیر تیم‌های ملی وزنه‌برداری با بیان این‌که سهراب مرادی و کیانوش رستمی عامل بازدارنده برای وزنه‌برداران جوان نیستند، گفت: فدراسیون از همه وزنه‌برداران حمایت می‌کند نه فقط سهراب و کیانوش.

 

به گزارش شاخه سبز، تیم ملی وزنه‌برداری ایران درحالی در بخش امتیازی مسابقات قهرمانی آسیا- کره‌جنوبی روی سکوی نخست ایستاد که به لحاظ مدال مجموع(یک طلا و یک برنز) در رده هشتم و از نظر تعداد مدال(۲ طلا، ۳ نقره و ۳ برنز) در دهم آسیا قرار گرفت.

 

قهرمانی در آسیا به معنی ندیدن ضعف‌ها نیست

این درحالی است که انتظار می‌رفت به لحاظ کیفیت مدالی، پولادمردان ایران عملکرد بهتری در مسابقات قهرمانی آسیا داشته باشند. کوروش باقری سرمربی اسبق تیم ملی وزنه‌برداری در واکنش به این موضوع در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: این‌که اهالی ورزش و وزنه‌برداری انتظار بالاتری از تیم ملی ایران در قبال نتایج کسب شده در قهرمانی آسیا دارند، انتظار به‌حقی است. فدراسیون به دنبال آن است که بهترین نتایج رقم بخورد. یکی از نکات مثبت و تحسین‌برانگیز تیم نواب نصیرشلال و شاگردانش قهرمانی در آسیا است. برخی دوستان می‌گویند این قهرمانی در بخش امتیازی بوده ولی به هر حال این مقام ارزشمند است. اگر به لحاظ مدالی هم اول می‌شدیم عالی بود. ولی معنای آن این نیست که ما نقاط ضعف را نمی‌بینیم و فدراسیون به شرایط امروز راضی و قانع است. قبول داریم که به لحاظ افزایش کیفیت مدالی باید تلاش کنیم ولی واقعیت این است که طی ۴ الی ۵ سال گذشته تقریبا کاری صورت نگرفته است. طی ۳۶ روزی که نواب تیم را تحویل گرفت، خوب کار کرد. به نظر من او در کارش پیشرفت داشته و شرایطی را فراهم کرده که تیم در هر مسابقه بهتر باشد. در مجموع بچه‌ها به لحاظ رکوردی پیشرفت داشته‌اند.

 

قانع به شرایط کنونی نیستیم

مدیر تیم‌های ملی وزنه‌برداری با تاکید بر سطح کیفی بی‌سابقه این دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا افزود: نزدیک به ۳۰ سال است که در وزنه‌برداری و در سطح بین‌المللی آن فعالیت می‌کنم. به یاد ندارم که سطح مسابقات به اندازه رقابت‌های کره‌جنوبی بالا باشد؛ چه به لحاظ رکوردی و چه از نظر حضور تعداد افراد شاخص در مسابقات. اصلا سابقه نداشته وزنه‌برداری در آسیا در دسته فوق‌ سنگین بالای ۲۱۷ کیلوگرم در یک‌ضرب وزنه بزند یا ۶۹ رکورد جهان و آسیا شکسته شود. البته گاهی می‌دیدیم که نفر اول خوب وزنه می‌زد ولی رکورد نفرات بعدی پایین بود. اما در مسابقات این دوره در دسته ۸۹ کیلوگرم چند وزنه‌بردار که در سطح دنیا قدرت رقابت دارند با هم تقابل کردند. همه این‌ها را گفتم که بگویم ما قانع به شرایط کنونی نیستیم. ولی وقتی می‌بینیم که در کنار کیانوش رستمی، مصطفی جوادی با افزایش رکورد وزنه ۲۱۱، ۱۲ کیلویی را لیفت می‌کند و آخرین لحظه آن را می‌اندازد، مسلما یعنی حرکت وزنه‌برداری ایران رو به جلو بوده. اما این‌که ضعف در برخی حوزه‌ها را چماق کنیم، درست نیست. بله در برخی حوزه‌ها ضعیف بودیم و باید آن را مرتفع کنیم. باید پیشرفت محسوس و حرکت رو به جلوی وزنه‌برداری برایمان مهم باشد. اگر بدون غرض بپذیریم و باور کنیم که نسبت به یک سال گذشته به لحاظ رکوردی و عنوانی، وزنه‌برداری ایران پیشرفت کرده‌ است، در آن صورت بهتر می‌توانیم شرایط وزنه‌برداری را درک کنیم.

 

تیم مدیریتی فعلی نبود شرایط بدتری داشتیم

کوروش باقری اما عملکرد سجاد انوشیروانی و تیم مدیریتی او در فدراسیون وزنه‌برداری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شاید اگر این گروه مدیریتی در کنار تیم نبود، الان به مراتب شرایط بدتری داشتیم. درحال حاضر فدراسیون در چند بخش از جمله بهبود زیرساخت‌ها در حال فعالیت است. این درحالی است که به لحاظ زیرساختی به شدت دچار مشکل هستیم. در بخش فراهم کردن ابراز و امکانات مورد نیاز وزنه‌برداران، رسانه، رکوردی، استعدادیابی و استعدادپروری هم فدراسیون درحال فعالیت است و پیشرفت‌ها کاملا مشخص است.

 

نصیرشلال با دیسیپلین خاص خود جلو می‌رود

سرمربی اسبق تیم ملی، با تایید شیوه کاری نصیرشلال افزود: هم رکوردهای فوق سنگین در مسابقات را نگاه کنید. این رکوردها به نسبت خود، رکوردهای کمی نیست و برای اولین بار به ثبت رسیده است. علیرضا یوسفی برای نخستین بار رکورد ۱۹۰ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۴۶ کیلوگرم در دوضرب را به ثبت رساند. آیت‌ شریفی هم همین‌طور. آن‌هم درجایی که ما علی داودی را بنا به صلاح‌دید کادرفنی در این رقابت‌ها نداشتیم. بنا ندارم زیاد درخصوص تیم ملی پسران صحبت کنم ولی بدون تعارف و اغماض به نواب نصیرشلال و تیمش نمره قبولی می‌دهم. او با دیسیپلین خاص خودش جلو می‌رود و من بسیار امیدوارم او تیم ملی وزنه‌برداری را به شرایطی برساند که به آن افتخار کنیم.

 

سلیمی از همه حمایت می‌کند نه فقط سهراب و کیانوش

اخیرا بهداد سلیمی عنوان کرد فدراسیون وزنه‌برداری از کیانوش رستمی و سهراب مرادی تا المپیک حمایت خواهد کرد. این درحالی است که جوانانی چون جوادی و معتمدی هم در حال حاضر به چهره‌های مطرحی در وزنه‌برداری ایران بدل شده‌اند. با توجه به شرایط متزلزل رشته وزنه‌برداری برای بقا در المپیک شاید جوادی و معتمدی تنها یک شانس برای حضور در المپیک داشته باشند؛ پاریس ۲۰۲۴. این‌که فدراسیون وزنه‌برداری چگونه می‌تواند این معادله را به نحوی حل کند که هم سرمایه‌هایی چون کیانوش رستمی و سهراب مرادی برای وزنه‌برداری حفظ شوند و هم جوانان پشت سد نام‌های بزرگ نماند، سوالی است که کوروش باقری در پاسخ به آن گفت: بینید وقتی سلیمی می‌گوید حمایت می‌کنیم، یعنی از همه حمایت می‌شوند نه صرفا از کیانوش و سهراب.

 

نه از سهراب ۳۵ ساله عبور می‌کنیم نه جوان ۱۸ ساله

باقری افزود: من روز اول هم این موضوع را گفتم و فکر می‌کنم نظر انوشیروانی، سلیمی و نواب نصیرشلال هم همین باشد؛ کسی که رکورد بالاتری دارد و در چارچوب فنی و نظری کادرفنی قرار می‌گیرد، حق دارد در ترکیب تیم ملی باشد؛ حال می‌خواهد سهراب ۳۵ ساله باشد یا یک جوان ۱۸، ۱۹ ساله. سن دلیل نمی‌شود که از کسی عبور کنیم. به نظر من کادرفنی سیاست خوبی در پیش گرفته است. آیا حضور کیانوش رستمی یا سهراب مرادی مانع حضور فرد دیگری شده؟ آیا پشت سر این دو وزنه‌بردار فردی هست که به خاطر سهراب یا کیانوش خط خورده باشد؟ روی کاغذ در دسته ۱۰۲ کیلوگرم سهراب مرادی، رضا دهدار و رسول معتمدی را داریم. اگر از اسم کسی عبور کردم شما بگویید تا من راجع به آن صحبت کنم.

 

انتظارات از علی داودی بالاست

باقری در خصوص کار سخت علی داودی در دسته فوق سنگین برای مدال‌آوری با وجود مدعیانی چون تالاخادزه، لالایان و گورمیناسیان گفت: وزنه‌بردار فقط با وزنه‌زدن روی تخته می‌تواند خودش را ثابت کند و اصلا نیاز به حرف زدن ندارد. علی داودی نایب قهرمان المپیک است و قطعا انتظارات از او بالاست ولی وزنه‌برداران ما می‌توانند با وزنه‌زدن به بهترین شکل با کادرفنی و فدراسیون حرف بزنند و حق خود را بگیرند.

پاسخی بگذارید