وزیر نفت:
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1402/03/17 11:33
شناسه : 403062

شاخه سبز- وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران دارای دومین رتبه ذخائر گازی دنیا است، گفت: با همکاری روسیه، ترکمنستان و قطر تلاش می‌کنیم در منطقه عسلویه و خلیج فارس هاب گازی داشته باشیم و مقدمات آن در حال برنامه‌ریزی است.

جواد اوجی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه قراردادهایی برای تبدیل شدن ایران به هاب گازی خاورمیانه امضا شده و چه اقداماتی در دستور کار است، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران امروز با بیش از ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز قابل استحصالی که دارد و همچنین با بهره مندی از موقعیت جغرافیایی خوب، برنامه‌ریزی‌های لازم توسط وزارت نفت در این رابطه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شبکه گازی و خطوط انتقال ایران در منطقهو جهان بی نظیر ست هاب گازی شدن ایران با وجود حجم ذخایر گازی و زیرساختی کشور، کاملا مهیا است و تحقق این هدف در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

وزیر نفت افزود: همچنین افزایش سهم ایران در تجارت انرژی با کشورهای همسایه در منطقه در برنامه های وزارت نفت قرار دارد.

اوجی با اشاره به دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم بیان کرد: در دولت مردمی آیت‌الله رییسی یکی از محورها، دیپلماسی انرژی است که تلاش های خوبی توسط وزارت نفت و وزارت خارجه در این زمینه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: واردات و ترانزیت و سواپ گاز و سهم تجارت گاز در منطقه در حال افزایش است و برنامه‌هایی خوبی در دست اقدام داریم.

اوجی همچنین اظهار داشت: اصل بدهی بابت واردات گاز از ترکمنستان که در دوره های‌ مختلف اتفاق افتاده بود، به همت دولت سیزدهم تسویه شده است.

وی در رابطه با اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران که دارنده دومین ذخایر گازی است، واردات گاز انجام‌ می‌دهد، ییان کرد: روسیه اولین ذخایر گازی دنیا را دارد و  براساس آمار برای واردات، صادرات، ترانزیت و سواپ هم برنامه ریزی کرده و این سهم تجارت است، ایران هم در همین زمینه تلاش می کند و تاکنون دستاوردهای خوبی کسب کرده است‌.

به گفته وزیر نفت طی ۲۰ ماه گذشته در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اتفاقات خوبی رقم خورده است و حرکت به سمت پالایشگاه های فراسرزمینی از جمله آن است که برای اولین بار پس از  انقلاب رقم می خورد.

اوجی به برنامه های این وزارتخانه برای استفاده از ظرفیت پالایشگاه های فراسرزمینی در خارج از کشور اشاره و عنوان‌ کرد: از این ظرفیت های برای فرآورش نفت و جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر استفاده می کنیم.

وی متذکر شد: فرآورده های نفتی با توجه به نیازی که در سراسر دنیا وجود دارد تحریم ناپذیر است. یکی از محورهای اصلی در وزارت نفت استفاده از ظرفیت پالایشگاه های فراسرزمینی در کشورهای مختلف است که خوشبختانه که برای اولین بار در منطقه آمریکای لاتین و ونزوئلا اتفاق افتاده و نفت جمهوری اسلامی ایران در این پالایشگاه ها فرآورش می شود.

 

بنزین فرآورش شده در ۱۰ پالایشگاه استاندارد یورو دارد

وزیر نفت در رابطه با آخرین وضعیت جایگاه های سوخت گفت: تمامی بنزینی که در ۱۰ پالایشگاه کشور فرآورش می‌شود، استاندارد یورو را دارد.

اوجی با تاکید بر اینکه مشکلی در بحث بنزین در کشور وجود ندارد، خاطر نشان کرد: تولید بنزین در ۳ پالایشگاه کشور در حد یورو ۵ است.

وی با بیان اینکه مردم هیچ نیازی به استفاده از مکمل ها در جایگاه های بنزین ندارند، اظهار داشت: بازرسان در مناطق و ناحیه های عملیاتی شرکت پخش به طور مداوم سرکشی می کنند و اگر تخلفی مشاهده شود، قطعا برخورد خواهد شد.

وزیر نفت در رابطه با استفاده از کارت سوخت شخصی خودروها نیز از مردم خواست از کارت سوخت های خود استفاده کنند و توضیح داد: در بسیاری از جایگاه ها ، تعداد کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش یافته است زیرا کارت جایگاه داران برای آن دسته از مردمی است که کارت خود را به همراه ندارند و یا کارت خود را گم کرده اند تا بتوانند به صورت اضطرار از این کارت جایگاه بهره ببرند.

 

 

پاسخی بگذارید