تاریخ : 1402/03/17 12:20
شناسه : 403065

شاخه سبز- محققان به یک ربات «سرآشپز» آموزش دادند تا ویدئوهای آشپزی را تماشا کرده و از آنها یاد بگیرد که چگونه غذای مورد نظر را تهیه کند.

به نقل از «ساینس دیلی»، محققان دانشگاه «کمبریج» سرآشپز رباتیک خود را با یک «کتاب آشپزی» دربردارنده دستور تهیه هشت سالاد ساده برنامه‌ریزی کردند. این ربات پس از تماشای ویدئویی که در آن یک انسان یکی از دستورهای پخت را اجرا می‌کرد، توانست تشخیص بدهد که کدام دستور در حال تهیه است تا آن را تهیه کند.

این ویدئوها به علاوه به ربات کمک کردند که به تدریج مواردی به کتاب آشپزی خود بیافزاید. در پایان این آزمایش، ربات ۹ دستور آشپزی متعلق به خود را داشت.

نتایج گزارش شده در نشریه IEEE Access اثبات می‌کند که چگونه محتوای ویدئویی می‌تواند ارزشمند و یک منبع غنی از داده برای تهیه غذای خودکار باشد همچنین بکارگیری آسان‌تر و ارزان‌تر ربات‌های سرآشپز را امکان‌پذیر سازد.

سرآشپزهای رباتیک از دهه‌ها پیش در داستان‌های علمی حضور داشته‌اند اما در واقعیت، آشپزی یک مساله چالشی برای یک ربات است. چندین شرکت تجاری نمونه‌هایی از سرآشپزهای ربات تولید کرده‌اند هر چند هیچکدام از آنها در حال حاضر به طور تجاری در دسترس نیستند و از لحاظ مهارت بسیار عقب‌تر از همتایان انسان خود قرار دارند.

آشپزها می‌توانند دستور پخت های جدید را از طریق مشاهده یاد بگیرند؛ چه تماشای کار یک آشپز دیگر یا تماشای ویدئویی از یوتیوب باشد. اما برنامه ریزی یک ربات برای تولید چندین نوع غذا پرهزینه و زمان‌بر است.

«گریگور سوشاکی» از دانشکده مهندسی کمبریج و مولف اول این گزارش می‌گوید: می‌خواستیم ببینیم آیا می‌توانیم یک ربات را آموزش دهیم به طوری که درباره اجزا و نحوه تهیه یک غذا همانند یک انسان یاد بگیرد و عمل کند.

این محققان از یک شبکه عصبی برای آموزش به سرآشپز ربات خود استفاده کردند. این ربات با استفاده از تکنیک‌های دید رایانه‌ای هر بخش از ویدئو را آنالیز کرد و توانست اجزای مختلف را شناسایی کند.

دستورات و ویدئوها به بردارهایی تبدیل شد و ربات سپس با اجرای عملیات ریاضی شباهت‌ها را تعیین کرد. ربات از بین ۱۶ ویدئویی که تماشا کرد، موفق شد در ۹۳ درصد از موارد، دستور آشپزی درست را شناسایی کند.

پاسخی بگذارید