مطالبه بانوی کار آفرین از مسئولان :‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1402/06/21 18:05
شناسه : 404056
زهره مهرنوروزی-به شهرک امام حسن علیه السلام قم می رویم ‏انتهای کوچه 25هرچه قدر نزدیکتر می رویم صدای آرام ومنظم ‏شانه زدن های فرشبافان به گوش می رسد. زیر زمین مسجد چهارده ‏معصوم جایی است که قرار است با بانوی کار آفرین شهرمان ‏گفتگویی داشته باشیم. او با کمک یک گروه جهادی کارگاه فرش ‏دستباف قم را تاسیس کرده است.‏
قم شهری تاریخی و مذهبی است ، این شهر در حال حاضر جایگاهی ‏ویژه ای در صنعت فرش دستباف ابریشم  دارد.اگرچه قالیبافی تا صد ‏سال گذشته در قم صنعت بزرگی محسوب نمی شد اما استفاده از پشم ‏و ابریشم با کیفیت و مرغوب در کنار رنگ ها و نقش های شگفت ‏انگیز آن را تبدیل به کالایی لوکس و البته جزو گران قیمت ترین ‏فرش های دستباف کرده است که در دنیا شناخته شده و بسیار محبوب ‏است.‏
اوایل فرش های قم به دلیل بهره نبردن از مواد اولیه مرغوب و بافت ‏های درشت در رجشمار های 400 دارای کیفیت مطلوبی نبود و ‏شهرت فعلی را نداشت. پس از سال ها تغییراتی اساسی در این زمینه ‏ایجاد شد، قالیبافان مجرب و ماهر با مهارت و کاردانی فرش های ‏تمام ابریشم ریزبافت در رجشمارهای بالا تولید کردند. این فرش های ‏با ارزش و گرانبها با ظریفترین الیاف ابریشمی به عنوان گل ابریشم ‏به بازار عرضه شد. اما امروز فرش قم از نفیس ترین فرش های دنیا ‏محسوب می شود که رقیب ندارد. بانو سیده مریم موسوی نژاد از ‏بانوان خوش فکر شهر ما به این فکر افتاد در زمینه کار آفرینی به ‏سمت کاری برود که زمانی از افتخارات قم محسوب می شده است. ‏به گفته خودش وقتی زنان را دیدم که دنبال یک کار با آبرو می ‏گردند و حاضر هستند در صورت فضای کارگاه تولیدی همکاری ‏کنند به فکر تاسیس کار گاه فرش دستباف افتادم چون خودم قالیبافی ‏را بلد بودم و از چم و خم کار اطلاع کافی داشتم.‏
او می گوید: یک قالیباف باید در وهله اول با مواد اولیه کار آشنا ‏باشد، نحوه چه کشی و کوج بافی را بلد باشد باید بداند وقتی نخی در ‏حین کار پاره شد چگونه آن تار را دوباره گره بزند. باید ابعاد همه ‏فرش ها را بداند به انواع گره ها تسلط  کافی داشته باشد برای مثال ‏ما در ایران گره ترکی باف داریم که به یک گره معروف است و ‏گره ترکی باف که به دو گره معروف است. ‏
سیده مریم گزارش ما در فعالیت هایی که موسسات خیریه دارد ‏متوجه می شود که به زنان بد سرپرست و بی سرپرست بجای کمک ‏نقدی بهتر است شرایط کار و درآمد زایی ایجاد کند بنابراین با کمک ‏یک گروه جهادی اقدام به تاسیس کارگاه تولید فرش می کند می ‏گوید: از دختر 16ساله گرفته تا بانوی 50ساله در کارگاه تولید فرش ‏مشغول هستند 15نفر در کارگاه مشغول هستند و 10نفر هم که ‏شرایط حضور در کارگاه را ندارند برون سپری کرده ایم و تهیه ‏مواد اولیه کار با ما است. ‏
وی می گوید: یکی از مشکلات جدی ما بعد از تهیه مواد اولیه و ‏نقشه تهیه جایی برای تاسیس کارگاه  بود خیلی فکر کردیم چطور می ‏توانیم یک کارگاه داشته باشیم که هم اجاره بهایی کمتری بدهیم در ‏عوض دستمزد بافنده ها را بیشتر کنیم با زحمت فراوان زیر زمین ‏مسجد چهارده معصوم فراهم شده بانک علوی و بسیج در تجهیز ‏کارگاه به ما از نظر تسهیلات کمک کردند و من توانستم برای ‏‏25بافنده فضای تولید کار فراهم کنم. ‏
این بانوی کار آفرین گفت: اشتغال بانوان در شهری مانند قم که همه ‏اعتبارش به بانوی کریمه اهل بیت فاطمه معصومه علیهاالسلام است ‏باید خیلی حساب شده و دقیق باشد باید بانوان در کارهایی فعالیت ‏کنند که در شان آنها باشد حال آنکه ما می بینم زنان ما در شیف شب ‏جذب می شوند که اصلا مناسب خانم نیست. ‏
وی بیان کرد: یکی از نیازهای جدی ما تهیه نقشه بروز قالی است ‏نقشه ای که مناسب ذائقه بازار باشد مشتری های فرش ایران زیاد ‏است ما باید بتوانیم بر اساس نیاز بازار تولید کنیم که مجبور نشویم ‏کارهای تولیدی بانوان را ارزان بفروشیم.وقتی برای تهیه یک نقشه ‏بروز رفتم طراح که اتفاقا منصف است گفت هزینه اش 32میلیون ‏تومان می شود من راضی هستم حتی یک استاد کار طرح بیاید ‏مهارت نقشه کشی را آموزش دهد ولی چنین استادی نداریم واین را ‏اضافه کنم که نقشه کشی کامپیوتری اصلا به خوبی نقشه کشی سنتی ‏نیست به همین علت ترجیح می دهم طراح به صورت سنتی برایم ‏نقشه قالی را طراحی کند.  ‏
وی گفت:  هزینه جاری کارگاه ماهانه 35میلیون تومان است چون به ‏بافندگان دستمزد می دهم و همه آنها را بیمه کرده ام یعنی علاوه بر ‏دستمزد بیمه آنها را نیز پرداخت می کنم تا بعد از باز نشستگی یک ‏مستمری داشته باشند. ‏
خیلی از ماها با  موسیقی یک دست ریشه  زنی مادرامان به خواب ‏رفته ایم مادرانی که در حفظ حریم خانه و خانه داری در اقتصاد خانه ‏کمک خرج همسران خود بودند. ‏
‏ زمانی در این شهر در هر خانه ای یک دار قالی بود و این هنر از ‏مادر به دختر منتقل می شد اما از آنجا که هنر قالی بود مورد غفلت ‏و بی مهری متولیان فرهنگی قرار گرفت دار قالی از خانه ها برچیده ‏شده و دختران و زنان برای کسب در آمد راه بیرون از خانه را پیش ‏گرفتند این شد که ما شاهد افول هنر فرش بافی در این شهر هستیم.‏
خانم موسوی نژاد خیلی اهل گلایه نیست بیشترش نگاهش مثبت است ‏و خدای را شاکر است که توانسته برای زنانی که واقعا مهتاج و ‏نیازمند بودند فرصت در آمد زایی ایجاد کند. او می افزاید: ما برای ‏ادامه کار به کمک مسئولان نیاز داریم  در مناطق مختلف شهر رفته ‏ایم بافنده هست اما از نظر کارگاه مکان مناسبی را پیدا نمی کنیم که ‏بتوانیم بافندگان را در یکجا متمرکز کنیم اجاره بها زیاد است، و ‏انتظاری که داریم از نظر تامین کارگاه تولیدی شهرداری به کمک ما ‏بیاید و مکان هایی را که مناسب کارگاه است به ما معرفی کند مکان ‏های که عام المنفعه است و قابلیت استفاده کارگاه قالیبافی را دارد  به ‏عنوان کارگاه در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم فرصت اشتغال را با ‏بانوان شهر فراهم کنیم. ‏
وی معتقد است باید مسئولان در اینگونه شرایط به کمک کار آفرینان ‏بیایند چون حوزه اشتغال بانوان نیازمند حمایت است، می افزاید: ما ‏مسئولان انتظار حمایت داریم ولی انطور که باید پای کار نیستند و ‏از ما کار آفرینان در حوزه بانوان حمایت نمی کنند. ‏
سیده مریم تا به امروز به کمک همسر و  فرزندانش برای تشکیل ‏کارگاه فرش بافی خیلی از خودش هزینه کرده است، اما مسئولان هم ‏در این زمینه وظیفه دارند در چنین شرایط موانع را هموار کنند و ‏از ظرفیت های شهر برای توسعه اشتغال آفرینی بانوان آن هم در ‏زمینه یک هنر اصیل که بیش از یک قرن است که قم داعیه دار ‏تولید آن است. امیدواریم مسئولان ما بیش از گذشته بار از دوش ‏کارآفرینان شهر بردارند تا مسیر اشتغالزایی بانوان هموار و ‏هموارتر شوند.    ‏

پاسخی بگذارید