شاخه سبز گزارش می دهد؛
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/05/9 12:44
شناسه : 408746
شاخه سبز-هیفاء پردل- استان قم ظرفیت‌های بالایی برای رسیدن به قله‌ ‏هوش مصنوعی در کشور دارد و در حال طراحی رباتی برای دستیاری ‏اساتید دانشگاه قم است.‏
به گزارش روزنامه شاخه سبز- شاید برای بسیاری زمانی که صحبت ‏از هوش مصنوعی به میان می آید تصور می کنند که منظور از هوش ‏مصنوعی همان ربات های بی احساسی هستند هوش مصنوعی از سه ‏مقوله علمی شبکه‌های عصبی، ریاضیات فازی و الگوریتم تشکیل شده ‏و هدف آن نزدیک سازی رفتار و پاسخ یک سامانه رایانه‌ای به ‏الگوهایی است که انسان براساس آنها رفتار می‌کند.‏
با پیشرفت بالای ارتباطات و فناروری های نوین به جرات می توان ‏گفت که هوش مصنوعی در عرصه هایی مانند اقتصادی،سیاسی؛ ‏نظامی وفرهنگی تاثیر بسیاری دیده می شود اگر دولت ها از قدرت ‏هوش مصنوعی در روابط بین الملل خود استفاده نکنند با تهدیدهای ‏جدی روبرو خواهند شد.‏
ایران اسلامی با توجه به بعد علمی و سرمایه انسانی بسیار مطلوب و ‏وجود شرکت های فناور و دانش بنیان می تواند جایگاه مطلوبی در ‏عرصه هوش مصنوعی را به خود در منطقه اختصاص دهد .‏

شاید ابتکار پنجره هوشمند از سوی دولت سیردهم و تاکید بر ورود ‏دستگاههای اجرایی بر ایجاد یک پنجره هوشمند واحد و یکپارچه از ‏برنامه های دولت سیزدهم در حوزه فناوری اطلاعات به شمار می رود.‏
استان قم هم با توجه به وجود شرکت های فناور و دانش بنیان و هم ‏چنین وجود پیام رسان ملی ایتا و پلتفرم با سلام و ورود جدی حوزه ‏های علمیه به مباحث مرتبط با هوش مصنوعی ظرفیت هایی است که ‏حکایت از جایگاه مطلوب قم برای ورود به هوش مصنوعی دارد .‏

قم پیشرو در حوزه هوش مصنوعی ‏

مشاور برندینگ و رسانه و هم چنین رئیس انجمن مراکزمشاوره ‏وخدمات کارآفرینی در گفت وگو با روزنامه شاخه سبز در تعریف خود ‏از هوش مصنوعی گفت: تعاریف مختلفی از هوش مصنوعی ارائه شده ‏است که با جست و جوی ساده در اینترنت قابل دسترسی می باشد اما ‏ویژگی مهم همه ی تعریف ها این است که بر مبنای دو مفهوم تفکر و ‏رفتار استوار شده اند برای مثال یکی از تعریف ها این می باشد که ‏هوش مصنوعی یا ‏artificial intelligence‏ شاخه ای از علوم رایانه ‏است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی ‏انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد.‏
عباس منصور نژاد؛ افزود: یکی از مهم ترین مسائل این است که  ما ‏می بایست به جای تمرکز صرف بر ابعاد فنی و عملیاتی موضوع،در ‏ابتدا این موضوع را در لایه ی حکمرانی مورد بررسی قرار دهیم.با ‏ورود هوش مصنوعی یک شیفت پارادایم رخ خواهد داد و موضوع ‏حکمرانی داده اهمیت فراوانی خواهد یافت.در انقلاب صنعتی چهارم  با ‏محوریت موضوعاتی چون اینترنت اشیاء،رایانش ابری و هوش ‏مصنوعی فرآیندها متحول خواهد شد و این موضوع می بایست مورد ‏توجه ویژه تر قرار گیرد.‏

به گفته وی؛ ظرفیت های استان قم برای رسیدن به قله ی هوش ‏مصنوعی در کشور بالا می باشد.وجود پیام رسان ملی ایتا و پلتفرم ‏باسلام و شرکت های دانش بنیان متنوع و ورود جدی حوزه های علمیه ‏به مباحث مرتبط با هوش مصنوعی از جمله ظرفیت های قم در ‏موضوع هوش مصنوعی می باشد.‏
‏ ‏
وی بیان کرد: البته حصول این مهم نیازمند داشتن برنامه ای منسجم و ‏یکپارچه می باشد.برنامه ای که سهم عملیاتی هر یک از ذی نفعان این ‏موضوع را به صورت مشخص بیان نماید.‏
گردشگری راهبرد بهره گیری از هوش مصنوعی
مشاور برندینگ و رسانه و هم چنین رئیس انجمن مراکزمشاوره ‏وخدمات کارآفرینی عنوان کرد: یکی از راهبردهای اصلی صنعتی ‏استان گردشگری و راهبرد دیگر فناوری اطالعات می باشد.طبیعی است ‏ترکیب این دو راهبرد (صنعتی گردشگری و فاوا)می تواند برکات ‏فراونی را برای استان داشته باشد.وقتی پای هوش مصنوعی در ‏گردشگری باز شود،طبیعتا با محتوای دسته بندی شده و کیفی در این ‏موضوع رو به رو خواهیم شد.‏
منصور نژاد در ادامه افزود: البته این مسئله نیاز به برنامه ریزی ‏منسجم خواهد داشت.صرفا بیان تاثیرات مثبت هوش مصنوعی بر ‏گردشگری نمی تواند برای ما راهگشا باشد.برای تحقق این موضوع ‏می بایست نقشه ی راهی علمی و منسجم داشته باشیم و سنجه های ‏مشخصی را در کوتاه و میان مدت تعیین نماییم.‏
وی معتقد است؛ شکر خدا شرکت های فناور قم ورود خوبی به ‏موضوع هوش مصنوعی کرده اند. وجود دانشگاه های خوب در قم ‏سبب شده است دانشجویان قوی در این موضوع داشته باشیم و این ‏مسئله به دانش بنیان ها نیز راه پیدا کرده است.‏
اخلاق؛ مهم ترین اصل در بهره گیری از هوش مصنوعی ‏
مشاور برندینگ و رسانه و هم چنین رئیس انجمن مراکزمشاوره ‏وخدمات کارآفرینی  در پاسخ به این سئوال خبرنگار روزنامه شاخه ‏سبز مبنی بر این که آسیب ها و خطرات هوش مصنوعی چیست؟ گفت: ‏هوش مصنوعی مثل همه ی فناوری ها تهدیداتی خواهد داشت.در ‏اینجاست که پیوند میان علوم انسانی و فناوری اطلاعات اثر بخش ‏خواهد بود.پرداختن به موضوع اخلاق فناوری و فلسفه ی فناوری در ‏اینجا می تواند راهگشا باشد.‏
وی افزود: در نزدیک به سه هزار سال پیش که تکنولوژی در نهایت ‏بیل و کلنگ بود فیلسوفانی چون ارسطو به بررسی مفهوم فلسفه ی ‏فناوری پرداختند (ذیل مفهوم سعادت و تخنه) .فارابی به عنوان یکی از ‏متفکرین اسلامی بحث هایی در موضوع اطلاعات و فناوری را در قرن ‏چهارم مطرح کرده است.اما ما در هزاره ی سوم با وجود رشد و ‏توسعه ی بزرگ فناوری هنوز ورود جدی به این موضوع نداریم و گاه ‏حتی آن را نیاز نمی بینیم ! برای اینکه هم از فرصت های این فناوری ‏بهره بجوییم و هم از مضار آن در امان باشیم می بایست پیوست های ‏فلسفی برای هوش مصنوعی تدوین نماییم.‏
ربات دستیار کمک آموزشی اساتید ‏
مدیر برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه قم از طراحی رباتی در آینده در ‏دانشگاه قم بر مبنای هوش مصنوعی خبرداد و بیان کرد: معاونت ‏آموزشی دانشگاه قم در حال توسعۀ رباتی مبتنی بر هوش مصنوعی ‏است که به عنوان دستیار استاد صرفاً بر اساس محتوای درسی و منابع ‏اختصاصی معرفی شده توسط استاد مربوط، پاسخگوی سؤالات و رفع ‏مشکلات درسی دانشجویان در کل ترم تحصیلی و بویژه در ایام ‏امتحانات باشد.‏
مرتضی یوسف¬زادی افزود: کی از کاربردهای هوش مصنوعی در ‏زمینۀ آموزش، استفاده از آن به عنوان دستیار کمک آموزشی اعضای ‏هیأت علمی و مدرسین دانشگاه است، ربات‌های هوشمند موجود، از ‏تمامی بانک‌های اطلاعاتی در دسترس به سوالات پاسخ می‌دهند که ‏ممکن است با دادن پاسخ‌های متناقض یا پاسخی که مدنظر استاد درس ‏نباشد یا حتی فراتر از سطح آموزش دانشجو باشد، باعث سردرگمی ‏مخاطبان شوند..‏
به گفته وی؛ برای رفع این مشکل، معاونت آموزشی دانشگاه قم در ‏حال توسعۀ رباتی مبتنی بر هوش مصنوعی است که به عنوان دستیار ‏استاد صرفاً بر اساس محتوای درسی و منابع اختصاصی معرفی شده ‏توسط استاد مربوط، پاسخگوی سؤالات و رفع مشکلات درسی ‏دانشجویان در کل ترم تحصیلی و بویژه در ایام امتحانات باشد. ‏

پاسخی بگذارید