فاطمه مداح نظری- «وحدت اسلامى» در شرایط کنونى جهان ضرورت نخست دنیاى اسلام محسوب می شود. هر چند در همه زمانها مسلمانان داراى دشمنان مشترکى بوده اند که وحدت و همدلى میان آنها را ایجاب مى کرده، اما امروز توطئه هاى رنگارنگى که بر علیه مسلمانان طراحى مى شود، ضرورت وحدت را دو چندان نموده است.
وحدت و پرهیز از تفرقه از دستورهاى اکید قرآن کریم و پیشوایان دینى ماست. دستوراعتصام به ریسمان الهى (واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا...) در قرآن بسیار مورد تاکید می باشد.
در صدر اسلام که با رحلت پیامبر اکرم(ص)جامعه دچار تشتّت واختلاف شد و امر خلافت از مسیر اصلى خویش منحرف گشت،امیرمؤمنان على(ع)به منظور حفظ مصالح اسلام و مسلمین، ایجادوحدت و جلوگیرى از افزایش اختلاف بین مسلمانان راوجههء همت خویش قرار داد و براى تثبیت جامعهء نوپاى اسلامى از هیچ کوششى فروگذار ننمود. اهمیت وحدت به اندازه ای است که امیرالمومنین را 20 سال خانه نشین و مجبور به سکوت کرد.
در سده هاى اخیر هم که استعمارگران هر مانعى را از پیش روى خود بر مى داشتند، به قطعه قطعه کردن ممالک اسلامى پرداخته وشعارهاى فریبنده ملى گرایى و تقسیم مسلمانان به عرب، ترک،فارس و... آنان را از یکدیگر جدا کرده، مرزهاى کاذبى بین آنان ترسیم نمودند، شوکت و قدرت آنان را شکسته و با تکه تکه کردن آنان یکى پس از دیگرى بر سرنوشتشان مسلط شده و حاکمان سرسپرده را برگرده شان سوار کردند.
پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «مثل المؤمنین فی توادّهم وتعاطفهم وتراحمهم بمنزلة الجسد اذا اشتکی منه شی تداعی له سائر الجسد بالسهر والحمّی؛ تمام مسلمانان عالم اعضاء یکدیگر هستند وهمه آنان بمنزله یک جسد میباشند، که اگر عضوی از آن به درد آید سایر اعضاء نیز متاثّر خواهد شد.»
ما در عصری زندگی میکنیم که تمامی دشمنان برای نابودی اسلام هم پیمان گشته و تمامی امکانات سیاسی و اقتصادی خود را در سقوط اسلام از صحنه بین الملل بکار گرفتهاند.
که طرح نوین «هانتیگتون»، بزرگ نظریّه پرداز کاخ سفید و استراتژیست معروف یهودی در کتاب «برخورد تمدنها» مؤیّد این مطلب است.
و همچنین نظریه دکتر مایکل برانت، یکی از معاونان سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) که در کتاب A Plato divis and desnoylte theology «نقشهای برای جدایی مکاتب الهی» آمده، میگوید: افرادی که با شیعه اختلافات نظر دارند آنها را علیه شیعه منظم و مستحکم کرده، و کافر بودن شیعه گسترش داده شود و آنها را از جامعه جدا نموده وعلیه آنها مواد نفرت برانگیز نوشته شود.
سیاستمدار انگلیسی (۱۸۰۹-۱۸۹۸) رهبر لیبرالها بود و چهار بار به مقام نخست وزیری انگلستان رسید. نخست وزیر اسبق بریتانیا میگوید: «مادام هذا القرآن موجوداً فی ایدی المسلمین، فلن تستطیع اروبا السیطرة علی الشرق ولا ان تکون هی نفسها فی امان». مادامی که قرآن در دست مسلمانها است، اروپا نه میتواند بر شرق تسلط یابد و نه احساس امنیت کند.
مسألهی وحدت اسلامی از دغدغههای همیشگی حضرت آیتالله خامنهای نسبت به دنیای اسلام بوده است، ایشان درباره لزوم وحدت میفرمایند: «امروز اتحاد اسلامى، برادرى اسلامى، همبستگى اسلامى، یکى از لازمترین و واجبترین وظایف همهى جوامع اسلامى است و بایستى همه به این وظیفه ملتزم باشیم.»
وحدت از منظر حضرت آیتالله خامنهای نه امری تاکتیکی و استراتژی، بلکه یک اصل اسلامی است، در این زمینه میفرمایند: «نباید به وحدت به چشم تاکتیک نگاه کرد؛ وحدت یک اصل اسلامى است.»
هدف از وحدت، یکی کردن مذاهب و از بین بردن دیگر مذاهب نیست، و غرض مؤسّسان تقریب هم جایگزینی اشعری بجای معتزله و سنی را تبدیل به شیعه و حنفی را حنبلی ساختن و یا بعکس نبوده است زیرا این امر نه تنها کاری دشوار بلکه امری غیر ممکن میباشد.
بلکه همّت آنان نزدیک نمودن صاحبان مذاهب مختلف به همدیگر با تکیه بر مشترکات، و قرار دادن همه مسلمانان را در صف واحد در برابر دشمنان قسم خورده اسلام بوده است.
شهید مطهری نیز بر وحدت مصلمین تاکید داشتند و معتقد بودند که وحدت بدون شک نیاز مسلمین به اتّحاد و اتّفاق مبرمترین نیازهاست و درد اساسی جهان اسلام همین کینههای کهنه میان مردم مسلمان است. دشمن هم همواره از همینها استفاده میکند.
ملّت مسلمان که با الهام از رهنمودهای حیاتبخش اسلام توانسته بود پیوند اخوت در میان خود ایجاد نماید و در پرتو کلمه توحید و توحید کلمه در برابر تهاجم سنگین صلیبیان و قساوتهای ثنویان (مغول) ثابت و استوار بماند، ولی با کمال تاسّف با ظهور مکتب وهّابیّت در قرن هفتم این وحدت در هم شکسته شد، و با اتهام نادرست بدعت و شرک به مسلمانان، ضربات جبران ناپذیری به صفوف به هم پیوسته آنان وارد ساخت، و با نابودی آثار بزرگان دین و کاستن از مقام انبیاء و اولیاء، در خدمت استعمار شوم غرب و دشمنان دیرینه اسلام در آمد.