گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/09/5 12:07
شناسه : 410168

زهره مهرنوروزی- به ضربه‌های ممتد و پیوسته او نگاهم را می دوزم ‏از خودم سوال می کنم منبع این همه صبر و حوصله کجاست؟ چطور ‏می‌تواند چند روز متوالی برای تولید یک اثر وقت بگذارد؟ می‌ماند ‏فروش آن که خودش قصه و حکایت دیگری است. لازمه صنایع همان ‏صبر و دقت صاحب تولید که کار را چشم نواز می‌کند. ایران مهد ‏هنرهای دستی است که سر چشمه این هنرها از مردمانی بااصالت به ‏یاد مانده است. بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، ‏صنایع بومی و دستی آن است هنرهای سنتی، مجموعه هنرهای اصیل، ‏بومی و مردمی هر کشور است که ریشه‌های عمیق و استوار در ‏اعتقادات آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی ‏جامعه دارد ‏و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام بوده است. میراث‌های ‏فرهنگی و هنری که در طول قرون به آیندگان منتقل می‌گردد دارای ‏ارزش معنوی زیاد بود و بر پشتوانه های فرهنگی ـ هنری گذشتگان بنا ‏شده است.‏
‏ «منیره فداکار» دانش آموخته جهانگردی می گوید: در حدود 8000 ‏سال قبل که به عصر «نوسنگي معروف است، مردمي در منطقه ‏وسيعي در آسياي جنوب غربي زندگي مي کردند که براي نخستين بار ‏در گروههاي کوچک جمع آمده، در يک مکان ساکن شدند و اولين ‏دهکده ها را به وجود آوردند.‏
وی معتقد است: آثار به دست آمده از دوران پارينه سنگي، ميان ‏سنگي و نوسنگي، گواه بر فعاليت انسان در ساخت ابزار و وسايل ‏سنگي است ابزارهايي چون تيغه هاي دندانه دار و به شکلهاي مختلف ‏هندسي در مکانهايي مانند بيستون و غارهاي هوتو و کمربند به دست ‏آمده است. انساني که ياد گرفته بود با کاشتن دانه هاي خوراکي مقدار ‏بيشتري از آن را به دست آورد، ناگزير بود آن را در جايي ذخيره کند. ‏لذا اين كار ظرفهايي را مي خواست که در برابر گرما و رطوبت هوا ‏مقاومت داشته باشد و غلات، در آن فاسد نشود. از اين رو انسان ‏دوران نوسنگي با الهام از همان شکلهاي طبيعي و با آميختن آب و ‏خاک، اولين ظرفهاي سفالي را ساخت.‏
فداکار بیان می کند: از ویژگی‌های ارزنده اي صنايع دستي ملی و غیر ‏وابسته، ‏قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و ‏عشایری، عدم نیاز به کارشناسان ‏خارجی، دسترسی آسان به مواد ‏اولیه و ابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، عدم نیاز ‏به ‏سرمایه‌گذاری زیاد، بستر ساز صنعت گردشگری، عدم آثار مخرب ‏زیست محیطی، ایجاد درآمد ‏مکمل، قدرت اشتغال‌زایی است كه مسئولین ‏و دست اندر کاران را بر ان داشته تا با عزمی جدی زمینه ‏رشد و ‏اعتلای این صنعت را آماده نمایند.‏
این کارشناس صنایع دستی معتقد است : صنايع دستي ايران به عنوان ‏نماد و تبلور فرهنگ غني اين سرزمين از ديرباز شهرتي جهاني داشته ‏است. خمير مايه اصلي آثاري که به دست هنرمندان خلاق و سختکوش ‏ايراني پديد آمده از عمق تاريخ کهن اين مرز و بوم نشات گرفته ‏است.به عبارت دیگر در دنیای امروز صنایع فرهنگی هم از نظر ایجاد ‏اشتغال پایدار و هم از حیث گردش اقتصادی و مباحث مربوط به گفتمان ‏سازی و تبلیغات فرهنگی، مورد توجه بسیاری از کشورها است ‏استمرار این فعالیت‌ها و حرکت به سوی توسعه پایدار کسب و کار در ‏این حوزه‌ها، به مطالعات تخصصی و پژوهش نیاز مبرم دارد.‏
لزوم توجه به اشتغال‌زایی صنایع دستی
‏ صادق مقامی یکی از فعالان صنایع دستی می گوید: سرمایه انسانی، ‏نقش اول ثروت‌آفرینی در کشورهای توسعه‌یافته را با 67 درصد به ‏خود اختصاص داده‌، در‌حالی‌که سهم منابع طبیعی و فیزیکی صرفاً 33 ‏درصد بوده است. در این میان مشارکت زنان در فعالیت اقتصادی نقش ‏کلیدی در افزایش ثروت‌آفرینی دارد و این مهم مورد تأکید اسناد ‏بالادستی است. اما وقتی بحث از اشتغال و کارآفرینی زنان به میان ‏می‌آید، تعداد زنان کارمند به ذهن متبادر می‌شود، در‌حالی‌که بالاترین ‏میزان اشتغال به زنان روستایی و خود‌اشتغال و کارآفرین شهری ‏اختصاص دارد. ‏
وی افزود: اشتغال خانگی از کل اشتغال کشور در سال 1402 معادل ‏‏15 درصد است که تا پایان سال 1401 زنان سهمی حدوداً 80 ‏درصدی از آن را داشته‌اند. لذا اجرای درست قانون مذکورفرصتی است ‏برای به‌کارگیری نیروی بالقوه زنان در جامعه. از‌سوی دیگر بررسی ‏رشته‌های شغلی تعریف شده ذیل این قانون نشان ‌می‌دهد از میان 512 ‏رشته شغلی موجود در فهرست رشته‌های مشاغل خانگی، 251 مورد ‏به حوزه صنایع دستی مربوط می‌شود. به‌عبارتی حدود 49 درصد از ‏مشاغل خانگی تعریف شده در حوزه صنایع دستی است. لذا وقتی در ‏مورد مشاغل خانگی صحبت می‌شود، سهم این هنر-صنعت ‏غیرقابل‌انکار است.‏
این هنرمند صنایع دستی گفت: زنان اوقات بیشتری را در محیط منزل ‏می‌گذرانند و می‌توانند با فعالیت در حوزه‌ هنرهای دستی هر منطقه در ‏کنار کارهای روزمره، اوقات فراغت خود را صرف تولید صنایع دستی ‏کنند. از طرف دیگر به‌عنوان یک کار مستمر و جدی در محیط امن ‏خانه کمک امرار معاش خانواده هستند.‏
وی معتقد است: کسب‌و‌کارهای خانگی به‌عنوان راهکاری مهم برای ‏خوداشتغالی و درآمدزایی در سراسر جهان به‌حساب می‌آیند. قابلیت ‏انجام این نوع کسب‌و‌کار در منزل سبب ایجاد مزایای بی‌شماری برای ‏شاغلین آنها می‌شود، که از‌جمله می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت ‏خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن ‏و اجاره کارگاه و ایاب‌و‌ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای ‏خانواده، انعطاف در ساعات کاری و امکان انتقال تجارب از طریق ‏آموزش غیررسمی به شیوه استاد-شاگردی بین اعضا خانواده اشاره ‏کرد. هر‌چند موضوع تعارض نقش و مدیریت زمان کار و خانواده در ‏این نوع اشتغال نیز مطرح و نیازمند توجه است.‏
‏ به آموزش هنرمندان صنایع دستی توجه شود
مقامی گفت: بخش خصوصی برای توسعه صنایع‌دستی تلاش می‌کند و ‏برای حل برخی مشکلات گاهی به حمایت دولت نیاز دارد. مثلاً در ‏حوزه انتقال ارز دولت باید سیاست‌گذاری متناسبی اتخاذ کند. با حل این ‏مسئله، خیلی از مشکلات حوزه فرش و صنایع‌دستی حل می‌شود. در ‏حوزه صادرات زیرساخت خوب برای تولید نداریم. تولیدکننده‌های ‏سراسر کشور، باید آموزش داده شوند؛ شناخت این افراد و شبکه‌سازی ‏خود نیازمند حمایت‌ها و زیرساخت‌هاست. هدف حمایت مالی نیست، ‏ایجاد زیرساخت تولید و تقویت تولید اهمیت زیادی دارد. در حمایت از ‏صنایع‌دستی باید مراقبت محیط‌زیست بود. رساندن یک کالا یا ایده ‏فکری به مرحله صادرات، نیازمند آموزش است.‏
بر تولید صنایع‌دستی نظارت شود
وی بیان کرد:عدم نظارت بر تولید صنایع‌دستی، بزرگ‌ترین مشکل این ‏حوزه است. در نتیجه عدم نظارت، هر نوع صنایع‌دستی از کارگاه‌های ‏مختلف بیرون می‌آید و بدون توجه به الزامات بازار هدف صادر ‏می‌شود. صنایع‌دستی از طرف دولت حمایت نمی‌شود و در لیست خرید ‏ارگان‌های دولتی، صنایع‌دستی قرار ندارد در حالی که قبلاً قانون الزام ‏به این موضوع داشت. نظارت بر تولید مسئله اصلی صنایع‌دستی است.‏
رفع موانع قانونی
این هنرمند افزود: یکی از این موانع اجرای قانون است؛ مثلاً قانون ‏حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی قانون خوبی ‏است ولی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. برای توسعه صادرات، باید ‏مشکلات برگشت ارزی حل شود. ‏
وی انتقاد گونه افزود: ما در شرایطی  در زمینه صنایع دستی روی ‏صادرات تاکید داریم که صنایع دستی در کشور خود ما مانند یک آشنایی ‏است که در بین دوستان خودش غریبه است منهای ماجرای فرش ما در ‏زمینه صنایع دستی مردم ما خودشان به صنایع دستی بومی کشور ‏توجه نمی کنند. بهترین و زیباترین صنایع دستی در ایران تولید می ‏شود ولی وقتی شما به اکثر خانه ایرانی ها سرس بزنید اثری از صنایع ‏دستی ایران نمی بینید. ‏
وی معتقد است صدا و سیما و دستگاه های متولی فرهنگی باید به این ‏موضوع ورود کنند. تمام فروشگاه های هایپر لبریز صنابع دستی ‏کشورهای خارج است اما اثری از صنایع دستی کشورمان نیست اگر ‏هست بسیار اندک و محدود است که این خودش هنرمند را دلسرد و نا ‏امید می کند. ‏
سند توسعه صنایع دستی تبیین شد
از یک سال پیش سند توسعه صنایع دستی در حال تدوین بود این اقدام ‏با همکاری وزارت میراث فرهنگی در حوزه معاونت صنایع دستی و ‏شورای انقلاب فرهنگی تدوین شد و به تازگی توسط رئیس جمهور ‏ابلاغ شد. سندی که بر اساس آن چشم اندازهای فعالیت در حوزه ‏صنایع دستی مشخص می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت هر ‏تغییری در ساختار معاونت صنایع دستی نمی‌تواند خللی به اهداف این ‏حوزه وارد کند. سندی که تا کنون نوشته نشده بود در واقع راهگشای ‏مسیر توسعه صنایع دستی خواهد بود. فرزاد اوجانی مدیرکل دفتر ‏بازاریابی و تجاری سازی صنایع دستی در حاشیه برگزاری سی و ‏هفتمین نمایشگاه صنایع دستی به خبرنگار مهر گفت:این سند یک ‏تعهدنامه و عهدنامه‌ای است که همه دستگاه‌های کشور ملزم می‌شوند ‏برنامه‌ها و راهبرد و سیاست‌هایی که پایه شأن براساس صادرات ‏غیرنفتی کشور ترسیم می‌شود را رعایت کنند.‏
وی گفت: این برنامه کمک می‌کند که بدنه مدیریت و کارشناسی با ‏تغییرات مدیریتی شاهد انحراف در وظایف و برنامه‌های عملیاتی ‏نباشیم. چون دولت و سایر دستگاه‌ها و دستگاه مجری خود را ملزم ‏می‌کند که در چارچوب قوانین و مقرراتی که برایش وضع شده در ‏راستای کمک به فعالان بخش خصوصی گام بردارند.‏
اوجانی بیان کرد: چند بند از بندهای این سند درباره نمایشگاه صنایع ‏دستی است و در نمایشگاه امسال هم توانستیم بندهایی از آن را محقق ‏کنیم. همچنین براساس سیاست‌هایی که معاونت صنایع دستی داشته ‏همراهی وزارت کشور، شهرک‌های صنعتی، معاونت علمی، وزارت ‏تعاون را داشته‌ایم این دستگاه‌ها توانسته‌اند به ما در راستی تحقق یکی ‏از گام‌های ۱۸ گانه تجاری سازی کمک کنند. در این سند سیاست‌ها و ‏اقدامات اساسی که منتج به اهداف شود مورد توجه است.‏

پاسخی بگذارید