گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1403/09/6 12:16
شناسه : 410186

سید علی بطحائی پژوهشگر حوزه و دانشگاه
‏ سالهای اخیر و در دوران ولیعهدی بن سلمان، خبرهایی از پروژه های ‏تجددگرایانه و غربگرایانه عربستان، حتی پرشتاب تر از دوران ملک ‏فهد از سرزمین وحی مخابره می شد. ‏
نمونه های برگزاری فستیوال های رقص و آواز، نایت کلوپ هایی با ‏حضور سلبریتی های معلوم الحال و در آخرین حلقه برگزاری «موسم ‏الریاض» این سئوال را مطرح کرد که واکنش سلفیون در این برگزاری ‏این ایونت های غیراخلاقی و فستیوال غیر شرعی چیست و چرا سلفی ‏ها واکنشی به این حجم از مفاسد اخلاقی نشان نمی دهند؟ به همین ‏مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این زمینه اشاراتی خواهیم ‏داشت.‏
‏ یکم: برخلاف باور عمومی و غلط مشهور رایج، جامعه عربستان یک ‏جامعه دینی و مذهبی صددرصد نیست. درآمدهای سرشار نفتی، باعث ‏نضج طبقه مرفه بی درد با «سبک زندگی لیبرال» و «پادشاهانی ‏سکولار» و «وهابیتی تشریفاتی» شده است. این تلاقی جریانی، چهره ‏بدون رتوش عربستان سعودی در سالهای اخیر است.‏
‏ دوم: تاریخ مناسبات وهابیت و آل سعود فراز و فرودهای بسیاری ‏داشته است. شرط عدم دخالت در سیاست، شرط نانوشته عضویت در ‏‏«هیات کبار العلماء» به عنوان عالی ترین نهاد دینی در عربستان ‏است. کوچکترین تخطی از این شرط، باعث اخراج از این هیئت شده و ‏سرنوشت تلخ اخراج «العبیکان» پیش چشم سلفیه درباری است. از ‏همه مهمتر موضع گیری سلبی و تاثیرگذار «ناصرالدین اَلبانی» است ‏که «بهترین سیاست را، ترک سیاست می دانست» و به سلفی ها ‏موعظه می کرد تا زمانی که جامعه در عقیده تصفیه نشود، اظهار ‏نظری در امر سیاسی نداشته باشند.‏
‏ سوم: روز گذشته «بدر بن عبدالله بن فرحان» وزیر فرهنگ عربستان ‏در پی زمزمه اعتراضات یواشکی و مجازی برخی از هواداران سلفیه ‏سنتی گفت: فستیوال ریاض با ارزشهای حرمین شریفین منافاتی ندارد ‏و عربستان یک منطقه بسیار بزرگ است که حرمین شریفین بخش ‏کوچکی از جزیره العرب محسوب و برگزاری چنین مراسم هایی خللی ‏به حرمت حرمین شریفین وارد نخواهد کرد. وی به الشرق الاوسط ‏گفت: فرهنگ اسلامی بخشی از تاریخ عربستان و محدود به مناطق ‏مکه و مدینه است و ریاض، جده و طایف از منظر تاریخی هیچ قداستی ‏ندارند. ما در پی رسیدن به قله ای هستیم که به جهانیان ثابت کنیم که ‏عربستان ضمن آنکه ارزشهای جهان مدرن را پیاده خواهد کرد، هیچ ‏خللی نیز به باورهای اسلامی وارد نخواهد کرد!!‏
چهارم: ایده «استقلال واتیکان» و حفط حق بین المللی «سریر ‏مقدس» برای نخستین بار در سال ۱۹۲۹ میلادی توسط دیکتاتور ‏فاشیست ایتالیا مطرح شد. موسولینی در ازای استقلال ایتالیا، حاکمیتی ‏محدود با لحاظ قوانین کاتولیک و اعلام بی طرفی در جنگ را به دولت ‏شهر واتیکان داد و خواستار عدم مداخله در امورات ایتالیا از طرف ‏رئیس واتیکان شد. با این تفسیر، بعد از فراز و فرودهای رابطه ‏پرتنش سلفیت و وهابیت، اعطای حیات خلوت حرمین شریفین به ‏وهابیت درباری در ازای عدم مداخله در امورات سعودی نسخه نهایی ‏بن سلمان برای مهار مدرنیته ستیزی شش سیلندر وهابیت خواهد بود.‏

پاسخی بگذارید