شاخه سبز بررسی می کند؛
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/09/6 12:53
شناسه : 410188
شاخه سبز-هیفاء پردل- رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز ‏مدارس کشورگزارش داده است؛ که استان‌های خوزستان، سیستان و ‏بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، قم، البرز و آذربایجان غربی در ‏صدر نیازهای مالی و توجه برای ساخت مدرسه قرار دارند.‏
به گزارش روزنامه شاخه سبز، عدالت آموزشی و دسترسی برابر ‏همگان به فرصت‌های آموزشی برابر، یک اصل مهم در نظام حکمرانی ‏است و مقدمه عدالت اجتماعی محسوب می‌شود. عدالت اجتماعی و ‏آموزشی، یکی از کلیدی‌ترین و حیاتی‌ترین مسائل کشور است و علاوه ‏بر آن عدالت اجتماعی از اصول بنیادین دین مبین اسلام او به اصطلاح ‏روح شریعت  به شمار رفته و ‏‎ای که مردم هدف اصلی رسالت همه ‏پیامبران اولوالعزم است.‏
در اصل سی‌ام قانون اساسی، عدالت آموزشی مورد توجه قرار گرفته و ‏آمده است: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را ‏برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات ‏عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد اما آن ‏چه که قابل تامل است در کشور 7 استان با کمبود شدید فضای آموزشی ‏روبرو هستند.‏
این کمبود حتی در مناطق مختلفی از تهران بزرگ به عنوان مرکز ‏صقل نظام اسلامی و پایتخت ایران جای درنگ دارد شاید کسی باور ‏نداشته باشد در تهران بزرگ با آن همه بزرگی و موقعیت سیاسی و ‏اجتماعی کمبود فضای آموزشی به شدت قابل لمس است اما قابل تامل ‏تر این که در شهر قم که یک شهر فرهنگی و علمی است و از سویی ‏به خواستگاه انقلاب شهرت دارد کمبود شدید فضای آموزشی در آن ‏سبب شده است که در جدول توزیع فضای آموزشی بعد از استان ‏سیستان و بلوچستان باشیم.‏
باید از مسئولان ملی و اجرایی استان پرسید که آیا با توجه به بار ‏جمعیت شهری قم و از سویی مهاجر پذیری این شهر و بار علمی و ‏فرهنگی که دارد کمبود فضای آموزشی در قم جای تاسف نیست؟
اما با گشت و گذاری در دنیای مجازی و تحقیق و جستجو به آمارهای ‏عجیبی دست یافتیم این که ؛ ۶۸ درصد کلاسهای درس کشور سامانه ‏سرمایشی و گرمایشی دارندخوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان ‏رضوی، تهران، قم، البرز و آذربایجان غربی درگیر کمبود شدید مدرسه ‏هستند یک میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد ‏که ۶۰درصد از آن ها در ۵ استان خراسان رضوی، استان های ‏سیستان و بلوچستان، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی ساکن ‏هستند.‏
کمبود 40 میلیون متر مربع فضای آموزشی ‏
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز ‏مدارس کشور گفت: ستاندارد فضای آموزشی ۸.۵ مترمربع برای هر ‏دانش آموز است که بسیاری از استان‌های کشور تاکنون به این شرایط ‏آرمانی به دلایل مختلف دست پیدا نکردنداکنون شرایط مطلوب سرانه ‏آموزشی در کشور ۵.۵ متر مربع به ازای هر دانش آموز است که با ‏برنامه ریزی اصولی باید این رقم افزایش یابد.‏
محمدرضا قربانی افزود: ساخت مدرسه در کشور بدون حمایت و همدلی ‏خیران امکانپذیر نیست و این نیک اندیشان برای استانداردسازی فضای ‏آموزشی هم اقدام کنند .‏
اما آنچه که اعداد و ارقام آماری می گویند؛ با توجه به حضور بیش از ‏‏700 هزار دانش‌آموز اتباع در کشور، نیاز به ساخت مدارس جدید ‏بیشتر احساس می‌شود. کمبود مدرسه در برخی مناطق، به‌ویژه تهران، ‏باعث دوشیفته شدن اکثر مدارس شده است که به‌اذعان بسیاری از ‏کارشناسان، میزان یادگیری دانش‌آموزان در شیفت بعدازظهر کمتر ‏است.‏
وضعیت اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای سازمان نوسازی مدارس ‏نشان می‌دهد که عملاً با تخصیص اندک به این سازمان، حدود 25 ‏درصد پروژه‌های مهم مدرسه‌سازی یا بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس ‏در وضعیت بحرانی قرار دارد.‏
سنگ هایی که مانع از تحقق عدالت آموزشی می شوند
روح الله عابدینی، پژوهشگر اندیشکده سیاست گذاری تعلیم و تربیت ‏هجرت در آخرین مقاله خود با اشاره به فاکتورهای تحق عدالت ‏آموزشی بیان کرد: مدرسه، چهار پایه اساسی دارد که برآیند آن ها ‏خروجی سیستم را ایجاد می کند: نیروی انسانی (مثل معلمان و مدیر ‏مدرسه)، ساختمان و امکانات مدرسه، برنامه درسی و قواعد و قوانین ‏مدرسه (غیر از برنامه درسی). درنتیجه، خروجی نامناسب سیستم، ‏ناشی از کژکارکرد یک یا تعداد بیشتری از این موارد است. از همین ‏رو در این بخش به بررسی هر یک از این عوامل پرداخته می شوداگر ‏قرار باشد کلاس های درس با تراکم استانداردی که شورای عالی ‏آموزش و پرورش تعیین کرده است برگزار شوند، حدود ۳۰۰ هزار ‏نیرو در تمام عناوین شغلی معلمی کمبود وجود دارد. از طرفی همین ‏آموزش و پرورش، در حدود ۵۰ هزار نیرو نیز مازاد دارد. نیروهای ‏مازاد نیز از لحاظ جنسیت، تخصص، ناحیه خدمت و … طوری هستند ‏که نمی توان ادعا کرد با توزیع مناسب این نیروها می توان کمبود ‏بخش های دیگر را به طور قابل توجهی حل کرد؛
وی در ادامه افزود: کمبود فضاهای آموزشی نه‌تنها بر کیفیت یادگیری ‏تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند پیامدهای روانی، مانند افت انگیزه و عدم ‏علاقه به تحصیل را ایجاد کند، در واقع، کمبود مدارس و فضاهای ‏آموزشی استاندارد می‌تواند به افزایش نرخ نابرابری آموزشی در جامعه ‏منجر شود.‏
‏ این پژوهشگر در ادامه اظهارداشت: مهم ترین مسئله فعلی، عدم ‏وجود یک برنامه درسی همه جانبه است که با ویژگی ها و روحیات ‏دختران سازگار باشد. این مسئله از آن جهت از بقیه مهم تر است که ‏مسائل دیگر را با افزایش تخصص و توانمندی نیروی انسانی، می توان ‏تا حد خوبی بهبود داد، اما در مورد برنامه درسی مختص دختران این ‏طور نیست. درواقع، فرهیخته ترین افراد و با انگیزه ترین معلمان نیز ‏نمی دانند دقیقا فرق اهداف و روش های آموزشی و تربیتی دختران و ‏پسران در چیست.‏
قم و چالش و بحران کمبود فضای آموزشی ‏
قم پس از استان‌های البرز و تهران رتبه سوم را در بحث کمبود ‏فضاهای آموزشی دارد، میانگین کشوری دانش‌آموزان در یک کلاس ‏باید تعداد ۲۵ نفر باشد اما این میانگین در استان قم در هر کلاس ‏درس حدود ۳۵ تا ۴۲ دانش‌آموز است شاید رسانه ها مطالبات مهم ‏قمی ها را تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام ذکر می کنند اما کمبود ‏مدارس در قم غوغا می کند.‏
علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت:: زمانی ‏مدارس در استان قم سه شیفت بودند که با تلاش همه بخش‌ها این ‏مشکلات رفع شد، اما امروز استان با مشکل تأمین فضاهای آموزشی ‏درگیر استیکی از بارزترین علت‌های کمبود فضای آموزشی افزایش ‏جمعیت است که این افزایش جمعیت جوان جای خوشحالی دارد، اما باید ‏برای تحصیل آن فکری کرد.‏
وی عنوان کرد: لیل دیگر اجرا نشدن قانون است، قانونی به اسم ‏شوراهای آموزش و پرورش وجود دارد که پیش‌بینی کرده است نحوه ‏تأمین مدرسه و فضای آموزشی چگونه باید باشدطبق این قانون تمام ‏مجموعه‌های مسکونی با حداقل ۲۰۰ واحد مسکونی تحت هر عنوان ‏از جمله شهرک، کوی، سازمانی، شهر جدیدالاحداث و غیرسازمانی ‏مشمول این ماده هستند که هرکسی ساختمان احداث می‌کند، باید ‏مدرسه‌اش را نیز بسازد، به عنوان مثال زمانی که زیربنای سایت ۵۶۰ ‏هکتاری در نظر گرفته می‌شود به طور قطع باید مدرسه نیز لحاظ شود.‏
گفتنی است؛ حال با اضافه شدن شهرهای جدید التاسیس در 560 ‏هکتاری که تاکنون زیر ساخت آموزشی برای متقاضیان لحاظ نشده ‏است به نظر می رسد چالش کمبود مدرسه و فضای اموزشی در قم حالا ‏حالاها قابل حل نباشد و اداره کل راه و شهرسازی هرگز به این امر ‏اهمیت نداده است که در کنار ساخت مسکن زیرساخت اموزشی و دیگر ‏زیرساخت ها جزیی از مهم ترین ارکان شهرسازی است.......‏

پاسخی بگذارید