گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/10/11 12:01
شناسه : 410414

زهره نعلبندی ‏

شاخه سبز، قصور پزشکی مسئله مبتلابه حتی در جوامع مترقی است، ‏در ایران نیز این مسئله امری اجتناب ناپذیر است و متاسفانه آمارهای ‏اخیر سازمان نظام پزشکی کشور، از افزایش 30 درصدی پرونده‌های ‏پزشکی در هیات‌های انتظامی این سازمان خبر می‌دهد. ‏
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، وقتی صحبت از قصور پزشکی به ‏میان می‌آید، یعنی پزشک در درمان و طبابت خود کوتاهی و اهمال و ‏بی احتیاطی کرده است به ‌گونه‌ای که منجر به آسیب یا خسارت به ‏بیمار شده است.‏
در ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی، به وضوح به قصور پزشکی و ‏مسئولیت پزشک اشاره دارد. طبق این ماده: "هرگاه پزشک در اثر ‏تقصیر یا اشتباه در درمان یا اقدامات پزشکی خود، موجب صدمه یا ‏خسارت به بیمار شود، مسئول است. چنانچه بیمار رضایت داده باشد، ‏پزشک تنها در صورت تقصیر (غفلت، بی‌مبالاتی، عدم مهارت، یا عدم ‏رعایت موازین فنی) مسئول است."‏
گاهی قصور پزشکان عمدی و در برخی مواقع دیگر غیرعمدی است و ‏قصور پزشکی انواع مختلفی دارد که خطا در تشخیص، اشتباهات ‏دارویی، خطا‌های جراحی، عدم رعایت استاندارد‌های بهداشتی، کوتاهی ‏در مراقبت‌های پس از درمان بخشی از موارد قصور پزشکی محسوب ‏می‌شوند.‏
قصور پزشکی گاهی تبعات جبران ناپذیری همچون از دست رفتن جان ‏افراد را در پی دارد لذا انجام هراقدامی جهت کاهش خطاهای پزشکی ‏ضرورت دارد.‏
متاسفانه در هنگامی که قصور پزشکی رخ می‌دهد اثبات و پیگیری آن ‏با مشکلات و دشواری‌هایی همراه است که گاهی سختی طی نمودن این ‏مسیر، افراد بیمار و یا نزدیکان آنان را از اعلام شکایت و پیگیری آن ‏منصرف می‌کند.‏
در هرصورت سختگیری بیش از حد در این زمینه ممکن است بسیاری ‏از پزشکان را از قرار گرفتن در مسیر درمان افراد بویژه در مواقع ‏ریسک پذیر منصرف کند و از طرف دیگر عدم سختگیری نسبت به ‏پزشکان ممکن است موجب شود که پزشک در زمینه درمان دقت کافی ‏را به خرج ندهد و یا در مواردی که ریسک درمان بالا و امید به درمان ‏پایین است دریافت هزینه را به جان بیمار ترجیح دهد از این رو لازم ‏است تمهیداتی اندیشیده شود که نه حق بیمار تضییع شود و نه پزشک ‏را در مضیقه قرار دهد.‏
در سال‌های اخیر به دلایلی همچون آگاهی بیشتر مردم، تشویق ‏حقوقدانان، افزایش خدمات پزشکی غیرضروری میزان شکایت از کادر ‏درمان افزایش یافته است که افزایش دانش و مهارت، رعایت اخلاق، ‏پایبندی به قانون و برقرراری رابطه مناسب درمانگر با بیمار می‌تواند ‏تاحدی موجب کاهش شکایت‌ها در این زمینه شود.‏
‏ دریافت مطلوب خدمات سلامت و رعایت حقوق افراد حق بیمار است، ‏اما در مواقعی بی توجهی به بیمار باعث می‌شود تا شاهد نارضایتی ‏افرادی باشیم که دچار بی اعتمادی و نگرانی از روند کار کادر درمان ‏می‌شوند و اگر پزشکی هم کار خود را به درستی انجام دهد در ‏اینجاست که تر و خشک با یکدیگر می‌سوزند.‏
در ایران، آمارهای رسمی و غیررسمی نشان ‌دهنده وضعیت ‏نگران ‌کننده‌ای در زمینه قصور پزشکی است. بر اساس اعلام پزشکی ‏قانونی پرونده‌های بررسی شده در کمیسیون‌های تخصصی در سال ‏‏۱۴۰۰، ۳۰ هزار و ۹۵۳ و در سال ۱۳۹۹، ۲۹ هزار و ۳۱۳ ‏پرونده به ثبت رسیده است که این آمار نسبت به سال‌های قبل رشد ‏‏۵.۶ درصدی داشته است.‏
از سوی دیگر، آمارهای غیررسمی حاکی از آن است که سالانه حدود ‏‏۴۵ هزار نفر در کشور به دلیل خطاهای پزشکی و دارویی آسیب ‏می‌بینند. همچنین، برآورد می‌شود که حدود ۳ هزار نفر به دلیل این ‏اشتباهات جان خود را از دست می‌دهند.‏
همچنین در اردیبهشت ماه امسال معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ‏کشور گفت: سال گذشته ۱۰۰ مورد پرونده پزشکی در هیئت‌های ‏انتظامی این سازمان تشکیل شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۳۰ ‏درصد افزایش داشته است که ۲۰ درصد شکایت‌ها مربوط به جراحی ‏زیبایی است.‏
عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص ‏بیشترین شکایت در حوزه پرونده‌های قصور پزشکی، گفت: عمده ‏پرونده‌های قصور پزشکی رتبه اول تا سوم به ترتیب شامل جراحی ‏عمومی، متخصصین زنان، اقدامات زیبایی دندانپزشکی است.‏
در مطالعات غربی پژوهشگران این حوزه خود معترف هستند که قطعا ‏آمار مرگ و میر ناشی از خطاهای پزشکی حتی در جوامع پیشرفته از ‏آنچه بیان می شود بیشتر است و تخمین و برآورد دقیقی از آن نمی ‏توان ارائه داد.‏
یکی از عوامل اصلی در افزایش شکایات و موارد قصور پزشکی در ‏ایران، کمبود امکانات، فشار کاری بالا بر پزشکان و عدم رعایت ‏استانداردهای درمانی است. ‏
قصور پزشکی پیامد‌های انسانی مختلفی از جمله آسیب‌های جسمی و ‏روانی و مرگ ‌و میر به همراه دارد و علاوه بر این دارای پیامدهای ‏اجتماعی و اقتصادی نیز می‌باشد. ‏
از جمله پیامد‌های اجتماعی قصور پزشکی این است که در موارد متعدد ‏قصور پزشکی می‌تواند منجر به کاهش اعتماد عمومی به نظام سلامت ‏شود و باعث تحمیل هزینه‌های مالی و روانی بر خانواده بیماران ‏می‌شود.‏
ناگفته نماند که پیشگیری از قصور پزشکی و یافتن راهکارهایی برای ‏کاهش شکایت از کادر درمانی همواره از دغدغه‌ها و موضوعات در ‏دست بررسی سازمان پزشکی قانونی بوده است اما هنوز هم اقدام ‏جالب توجهی در این راستا صورت نگرفته است.‏
البته بیان آمار قصور پزشکی در ایران نباید ما را از پزشکان ایرانی ‏ناامید کند؛ چراکه همانطور که بیان شد قصور پزشکی حتی در جوامع ‏پیشرفته نیز رخ می‌دهد و در واقع امری اجتناب ناپذیر است، پزشکان ‏ایرانی در مقام دانش و تجربه تا حدی برابر و حتی در مواقعی بالاتر از ‏پزشکان جوامع مترقی هستند و قطعا هر پزشکی برای بیمار خود ‏بهترین و ایمن ترین درمان را می‌خواهد. اما گاه اتفاقات جوری پیش ‏می‌روند که خطای پزشکی گریبان حتی نزدیک ترین عضو خانواده یا ‏بهترین دوست و همکار یک پزشک متبحر را هم می گیرد و او را به ‏کام مرگ می کشاند.‏
در نتیجه ایجاد سیستم‌های نظارتی قوی‌ برای ارزیابی عملکرد کادر ‏درمان و برخورد قاطع با موارد تخلف و افزایش آگاهی بیماران با ‏اطلاع‌رسانی به بیماران درباره حقوقشان و رعایت استانداردهای ‏جهانی می‌تواند نقش مهمی در کاهش خطا‌های پزشکی داشته باشد.‏

پاسخی بگذارید