حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا مطرح کرد:‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/10/11 12:27
شناسه : 410415
شاخه سبز - رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با ‏بررسی تجربۀ انقلاب اسلامی ایران، به عنوان نمونه‌ای از وفاق ملی ‏مبتنی بر انتخاب عقلانی، به تحلیل چگونگی تحقق این امر در جامعه ‏ایران پرداخت. وی با مقایسه نظام جمهوری اسلامی با نظام‌های غربی، ‏بر اهمیت ترکیب رأی اکثریت با مبانی دینی و عقلانی در ایجاد وفاق ‏ملی تاکید کرد.‏
به گزارش شاخه سبز ، ششمین جلسه از سیزدهمین دوره سلسله ‏کُرسی‌های آزاداندیشی با موضوع «وفاق ملّی؛ پیشران گام دوم انقلاب ‏اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و ‏اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در دانشگاه طلوع مهر قم ‏به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.‏
حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در این نشست به بررسی ‏یکی از اساسی‌ترین مبانی وفاق ملی، یعنی «انتخاب عقلانی» پرداخت ‏و بیان کرد که این موضوع نقشی کلیدی در تصمیم‌گیری‌های فردی و ‏جمعی ایفا می‌کند. وی گفت: انتخاب‌ها، زندگی اجتماعی انسان‌ها را ‏شکل می‌دهند. از سبک زندگی گرفته تا سیاست و اقتصاد، همه چیز ‏وابسته به کیفیت انتخاب‌های ماست. نظریه انتخاب عقلانی، چارچوبی ‏برای درک این پدیده فراهم می‌کند.‏
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با بررسی تجربه ‏انقلاب اسلامی ایران، به عنوان نمونه‌ای از وفاق ملی مبتنی بر انتخاب ‏عقلانی، به تحلیل چگونگی تحقق این امر در جامعه ایران پرداخت. ‏وی با مقایسه نظام جمهوری اسلامی با نظام‌های غربی، بر اهمیت ‏ترکیب رأی اکثریت با مبانی دینی و عقلانی در ایجاد وفاق ملی تاکید ‏کرد.‏
استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه به مرور نظریات برجسته‌ای در ‏این زمینه پرداخت و دیدگاه‌هایی چون جبرگرایی مارکسیستی و نظریات ‏هابز و لاک را بررسی کرد. در این میان، او بر نظریه جان‌لاک تأکید ‏کرد که انسان‌ها را ذاتاً خیرخواه و عاقل می‌داند. به گفته دکتر ‏مهاجرنیا، این دیدگاه یکی از پایه‌های نظری برای ایجاد نظام‌هایی مبتنی ‏بر مشارکت مردمی است.‏
یکی دیگر از محورهای مباحث استاد مهاجرنیا، بررسی تجربه انقلاب ‏اسلامی ایران به عنوان نمونه‌ای از وفاق اجتماعی مبتنی بر انتخاب ‏عقلایی بود. وی با اشاره به انقلاب سال ۱۳۵۷، بیان کرد: این انقلاب ‏نه تنها یک حرکت انقلابی، بلکه نمونه‌ای از انتخاب عقلایی جمعی بود ‏که مردم ایران، بر اساس تشخیص مصلحت ملی، تصمیم به تغییر نظام ‏پهلوی گرفتند.‏
وی افزود که رأی مردم به جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، ‏یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های انتخاب عقلایی در تاریخ ایران است که ‏با تکیه بر مشارکت عمومی و آموزه‌های دینی، تحقق یافت.‏
استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از مباحث خود به تفاوت‌های ‏نظام‌های غربی و جمهوری اسلامی در مفهوم انتخاب و مشروعیت ‏اشاره کرد و توضیح داد که در نظام‌های غربی، رأی اکثریت به تنهایی ‏معیار مشروعیت است، اما در جمهوری اسلامی، این رأی با مبانی ‏دینی و عقلانی ترکیب می‌شود. به گفته وی، این تفاوت، جمهوری ‏اسلامی را به مدلی منحصر‌به‌فرد در جهان تبدیل کرده است.‏
استاد مهاجرنیا در ادامه، ویژگی‌های انتخاب عقلانی را برشمرد و تأکید ‏کرد که چنین انتخابی باید حداکثر منافع عمومی را تأمین کند و بیشترین ‏مصلحت را برای اکثریت جامعه به همراه داشته باشد. همچنین، ‏تصمیمات باید به گونه‌ای اتخاذ شوند که آسیب‌ها و خسارت‌ها به حداقل ‏برسند. او بر اهمیت آگاهی و منطق در فرایند انتخاب تأکید کرد و بیان ‏داشت که این انتخاب‌ها باید بر اساس مطالعه و شناخت کامل صورت ‏گیرند، نه بر پایه احساسات یا تبلیغات. در نهایت، وی خاطرنشان کرد ‏که توازن سود و زیان یکی از ارکان اساسی در انتخاب عقلانی است و ‏انتخاب‌گر باید بتواند منافع و مضرات گزینه‌های مختلف را بررسی و ‏مقایسه کند.‏
استاد مهاجرنیا مشروعیت تصمیمات اجتماعی را وابسته به تأیید ‏اکثریت دانست و اظهار داشت که اکثریت نمایانگر خواسته‌های ‏عمومی، کشف حقیقت و تشخیص مصلحت جامعه است. وی با اشاره ‏به احتمال اشتباه اکثریت در برخی موارد، خاطرنشان کرد که مصلحت ‏اجتماعی ایجاب می‌کند به تصمیم اکثریت احترام گذاشته شود و همزمان ‏زمینه‌های لازم برای تصمیم‌گیری بهتر در آینده فراهم گردد. او وفاق ‏ملی مبتنی بر اکثریت را شرط ضروری برای پیشرفت جامعه عنوان ‏کرد.‏
وی در ادامه  به چالش‌های موجود در مسیر تقویت انتخاب عقلانی نیز ‏اشاره کرد. او بیان داشت که تبلیغات اغواگرانه، فشارهای اجتماعی و ‏نبود آگاهی کافی، از جمله عواملی هستند که مانع تصمیم‌گیری درست ‏می‌شوند. او تأکید کرد که جامعه باید با آموزش و ارتقای سطح آگاهی ‏عمومی، این موانع را از میان بردارد.‏
دکتر مهاجرنیا سپس بر اهمیت تربیت دینی در تقویت انتخاب‌های ‏عقلایی تأکید کرد و گفت: آموزه‌های دینی به مردم می‌آموزند که در ‏انتخاب‌های خود به اصلح و بهترین‌ها رأی دهند. این امر، وفاق ملی را ‏تقویت کرده و انسجام اجتماعی را افزایش می‌دهد.‏
وی در پایان مباحث خود، به ضرورت آینده‌نگری و برنامه‌ریزی برای ‏تقویت وفاق ملی اشاره کرد و خواستار تلاش مشترک دولت، نهادهای ‏مدنی و مردم برای ایجاد بستری مناسب جهت تصمیم‌گیری‌های آگاهانه ‏و مشارکت فعال شد.‏
استاد مهاجرنیا با جمع‌بندی نکات مطرح‌شده، بیان کرد که وفاق ملی ‏زمانی محقق می‌شود که انتخاب‌ها بر اساس آگاهی، عقلانیت و ‏مصلحت جمعی انجام شوند. او افزود که جمهوری اسلامی با ترکیب ‏عقلانیت، اخلاق و شرع، مدلی برای سایر کشورها ارائه کرده است که ‏می‌تواند پایه‌ای برای انسجام اجتماعی و پیشرفت باشد.‏

پاسخی بگذارید