گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1403/10/15 12:50
شناسه : 410427
زهره مهرنوروزی - اگرچه عده ای بر این باور هستند که ریشه ‏سازمان های مردم نهاد از غرب آغاز شده است اما با کندوکاو در ‏فعالیت های مردم نهاد پی می بریم که اولین پایه گذاران سازمان ‏های مردم نهاد در ایران اسلامی ما شکل گرفته است زمانی که ‏دسته های عزاداری خودش جوش مردمی در برپایی مجلس امام ‏حسین علیه السلام در ایران اسلامی شکل گرفت و به مرور به ‏تاسی از سیره امامان معصوم گروه های خیر تشکیل شد تا ‏مشکلات مردم را برطرف کنند. هم اکنون در کشور ما بیش از ‏‏۲۲۰ هزار سازمان و تشکل مردم نهاد در کشور ثبت شده و بر ‏اساس برآورد انجام شده از لحاظ کارکردی، نیمی از این تشکل‌ها ‏در وضعیت فعال قرار دارند. زمینه فعالیت ۸۵ درصد سازمان‌های ‏مردم نهاد کشور در حوزه فرهنگی و اجتماعی است و نزدیک به ‏نیمی از سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در حوزه هیأت‌ها و ‏تشکل‌های زیر مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کنند. ‏یکی از فلسفه‌های شکل گیری سمن‌ها این است که در حوزه‌هایی ‏که به هر دلیل از جانب دولت مغفول مانده و یا به دلایلی چون ‏کمبود منابع اعتباری، برخی محدودیت‌ها نمی‌توانند در طراحی، ‏تدوین و اجرای درست یک برنامه مداخله کنند، تشکل‌ها به عنوان ‏سازمان‌هایی مردمی و غیر دولتی وارد عمل می‌شوند. ‏
به گفته کارشناسان، این سازمان‌ها به علت تعدد و تنوع نقش‌ها و ‏ویژگی‌هایی که دارند بیشتر با پسوند "غیردولتی" تعریف و ‏شناخته می‌شوند. سازمان های مردم نهاد در اموری مانند ‏فعالیت‌های امدادی، رفاهی، مذهبی و خیریه ، خدماتی، مبارزه با ‏خشونت، دفاع از حقوق بشر، توسعه، علم و تکنولوژی، هنر و ‏حرفه ها، مطبوعات، زنان، جوانان، پناهندگان و مهاجران، ‏سالخوردگان و محرومان  فعالیت دارند. سمن‌ها پل ارتباطی بین ‏دولت و عموم مردم هستند و به خاطر تماس رو در رو با مردم و ‏ارتباط با مسئولان دولتی می توانند نقش موثری در تحقق اهداف ‏و دغدغه های مردم داشته باشند. سازمان‌های مردم نهاد با ‏شخصیت حقوقی مستقل، غیردولتی، غیرانتفاعی و غیر سیاسی ‏هستند که برای انجام فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه‌های مختلف ‏فرهنگی، اجتماعی، سلامت ، خیریه ، مذهبی و بسیاری از امور ‏عام المنفعه و بر اساس اساسنامه مدون، رعایت چارچوب قوانین ‏مربوطه فعالیت می‌کنند.سمن‌ها به درستی بازوان توانمند دولت در ‏فرهنگ سازی، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت ‏سرمایه اجتماعی به حساب می‌آیند و از این منظر سیاست دولت ‏در طی این سالهای اخیر حمایت از داوطلبان و فعالان اجتماعی ‏جهت فعالیت در چارچوب قوانین و تأسیس سمن بوده است. آشنا ‏ساختن آحاد جامعه با فعالیت های اجتماعی  سمن ها ارتقا سرمایه ‏اجتماعی است، بنابراین تحقق این امر مشارکت عموم اعضای آن ‏گروه و عموم مردم در برنامه‌های کلان توسعه کشور و همچنین ‏ایجاد روحیه مسوولیت پذیری و همگرایی مطابق با اهداف ‏اساسنامه و ارزشهای حاکم آنها را برای ورود به فعالیت‌های ‏جاری کشور و تصدی مناسب و مسوولیت‌های اجتماعی آماده ‏می‌سازد. ‏
با توجه به اهمیت و ضرورت مسئله آسیب های اجتماعی و این ‏باور که فقط دستگاه های دولتی نمی توانند به تنهایی راهگشای ‏معضلات و کاهش آسیب های اجتماعی باشند، ضرورت همکاری ‏و همدلی تشکل های مردمی بیش از پیش ملموس است و بنابر ‏تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت پنج آسیب اجتماعی ‏اولویت دار در جامعه تصمیم گرفتیم که از ظرفیت همه دستگاه‌ها ‏برای فعالیت سمن‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم. ‏سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف از توانمندی بالایی ‏برخوردار هستند و می توان با استفاده از ظرفیت آنها برای مقابله ‏با آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی اقدام کرد و سمن های ‏حوزه اجتماعی سازمان هایی غیر دولتی و تخصص مدار هستند ‏که در آن افرادی با باورها و اعتقادهای مشترک بدون هیچ منفعت ‏طلبی شخصی، در کنار هم قرار می گیرند و یک اقدام مشترک ‏اجتماعی اثر گذار را در یک منطقه طراحی می کنند تا گام های ‏بزرگی را برای رفع مشکلات گروه های هدف بردارند. بنابراین ‏ضرورت دارد که سازمان های مردم نهاد مورد تقویت قرار ‏بگیرند تا بتوانند معضلات اجتماعی موجود را برطرف کنند تا بر ‏تقویت سرمایه اجتماعی هم افزوده شود.‏

پاسخی بگذارید