گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1403/10/15 12:30
شناسه : 410428
فاطمه مداح نظری- سوریه کشوری است هفتاد و دو ملت. اگرچه ‏حدود هفتاد درصد سوری‌ها سنی‌مذهب هستند، گروه‌هایی از ‏علویان، مسیحیان و دروزی‌ها نیز سال‌هاست در سوریه زندگی ‏می‌کنند.‏
تصاویری که این روزها از سوریه می‌آید، با تصاویر شادی مردم ‏از سقوط بشار اسد نسبتی ندارد. تنها چند هفته پس از قدرت ‏گرفتن هیئت تحریر الشام، حالا دائما اخبار سرکوب گروه‌های ‏اقلیت به گوش می‌رسد. پس از تعرض به کلیسا و آرامگاه ‏مسیحیان، به نظر می‌رسد حالا نوبت علویان است.‏
از همان روزهای نخست قدرت گرفتن هیئت تحریر الشام، ‏رسانه‌های غربی تلاش کردند با ترسیم چهره‌ای تازه از این ‏نیروهای بنیادگرا چنین القا کنند که اقلیت‌های سوری در دوران ‏حاکمیت جانشینان اسد زندگی راحت‌تری خواهند داشت. حاکمان ‏جدید سوریه نیز دائما به اقلیت‌های مذهبی و قومی اطمینان ‏می‌دادند که حقوق آن‌ها حفظ خواهد شد.‏
خیلی زود اما روشن شد شبه‌نظامیان تحریر الشام نه تنها به ‏حقوق مسیحیان وعلویان و کردها اعتنایی ندارند، که در سوریه ‏جدید جان آن‌ها نیز در خطر است. روز سه‌شنبه صدها مسیحی ‏سوری در اعتراض به آتش زدن درخت کریسمس تظاهرات برپا ‏کردند و یک روز بعد، هزاران علوی به هتک حرمت از بارگاه ‏یکی از علمای برجسته خود واکنش نشان دادند. تمامی این ‏اعتراضات با سرکوب شدید نیروهای هیئت تحریر الشام روبرو ‏بود. روز پنجشنبه، اداره ارتش سوریه اعلام کرد که با هدف حفظ ‏امنیت و مقابله با عوامل حکومت بشار اسد که هنوز در استان ‏طرطوس فعال هستند، عملیاتی را آغاز کرده است. این بیانیه در ‏واقع نشانه‌ای بود از عزم جدی دولت انتقالی سوریه برای تثبیت ‏قدرت خود در استان‌های ساحلی غرب سوریه؛ مناطقی که از ‏قدیم‌الایام پایگاه علویان است.‏
روز چهارشنبه ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که ‏نشان می‌داد نیروهای شبه‌نظامی سوریه به بارگاه «حسین به ‏حمدان الخصیبی»، از علمای برجسته علوی، حمله کرده‌اند.‏
هرچند مقامات جدید سوریه همان روز اعلام کردند که این ویدئو ‏قدیمی و مربوط به زمان آزادسازی سوریه است، علویان در ‏سراسر کشور دست به اعتراض زدند. این اعتراضات بهانه‌ای شد ‏تا نیروهای هیئت تحریر الشام علیه علویان لشکرکشی کنند. حالا، ‏هرروز تصاویر جدیدی از شکنجه علویان در ملاعام و اعدام‌های ‏دسته‌جمعی آن‌ها منتشر می‌شود.‏
ویدئوهایی که این روزها از مناطق غربی سوریه منتشر می‌شود، ‏نشان می‌دهد تحریر الشام شمشیر خود را از رو بسته است. در ‏یکی از این ویدئوها نیروهای بنیادگرای سوری در استان ‏طرطوس علیه علویان شعار می‌دهند: «ای رافضیان ما آمدیم، با ‏نفرت از شما آمدیم. از خون شما برای مسلمانان قلعه می‌سازیم.»‏
همزمان با این کشتارها، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده است ‏که تعداد زیادی از روستاهای حومه حمص در چند روز اخیر زیر ‏آتش توپخانه‌ای قرار داشته‌ است. گفته می‌شود گروه‌های مسلح ‏وابسته به اداره عملیات نظامی مسئولیت بمباران این روستاها را ‏که حدود پنج هزار ساکن دارد، بر عهده دارند.   ‏
یک کاربر سوری با توجه به اتفاقات اخیر سوریه در شبکه ‏اجتماعی ایکس نوشته است: «روندی جدید در سوریه تحت کنترل ‏جولانی شکل گرفته است. تروریست‌های هیئت تحریر الشام ‏اقلیت‌های دینی از جمله کودکان را دستگیر کرده و آن‌ها را مجبور ‏می‌کنند پس از شکنجه، مثل سگ پاس کنند. بسیار دموکراتیک و ‏سکولار!»‏
هیئت تحریر الشام اینگونه توجیه می‌کند که اکثر کسانی که ‏عملیات کشتار را انجام می‌دهند یا عناصر خارجی هستند یا کسانی ‏که دارای افکار داعشی هستند مانند گروه نورالدین زنگی. این در ‏حالی است که ویدئوهایی از تظاهرات حامیان هیئت تحریر الشام ‏در ساحل طرطوس منتشر شده است که در آن شیعیان را تهدید به ‏قتل می‌کنند.‏
به گزارش العالم، شعارهای طایفه‌ای، اعدام‌های میدانی و مردان ‏نقابدار، عنوان مرحله فعلی در سوریه است. کشتار بر اساس ‏هویت، در حال حاضر با سیطره گروه‌های مسلح بر سوریه ‏شیوه‌ای رایج شده است. شبکه‌های اجتماعی مملو از فیلم‌هایی ‏است که سوریه در این روزها شاهد آن است. همه چیز با تهدید و ‏شکنجه و سپس سرنوشت نامعلوم آغاز می‌شود.‏
منابع محلی سوری می‌گویند اقلیت‌های علوی و مسیحی سوری ‏تنها در همین مدت زمان کوتاه از اقدامات هیئت تحریر الشام به ‏ستوه آمده‌اند؛ علویان برخلاف توصیه رهبران خود خواستار ‏مقاومت علیه نیروهای بنیادگرا هستند و مسیحیان نیز به مقاومت ‏مسلحانه فکر می‌کنند. آن طور که به نظر می‌آید، تمامی تلاش‌ ‏دولت‌های غربی برای سفیدشویی از چهره‌ تروریست‌های بنیادگرا ‏بی‌نتیجه مانده است؛ آن طور که نمی‌توان از آینده‌ای روشن برای ‏کشوری حرف زد که در هر تکه از آن، مردم سرکوب و قتل‌عام ‏می‌شوند.‏
این نقضها و تجاوزات نشان می‌دهد که هیئت تحریر الشام یا از ‏کنترل گروه‌های مسلح عاجز است و یا آنکه عهد و پیمان‌های ‏خود را نقض کرده و دست به اقدامات انتقام‌جویانه و قتل‌های ‏طائفی و مذهبی می‌زند؛ این در حالی است که قبلا تضمین کرده ‏بود که امنیت اقلیت‌های مذهبی و طائفی را تامین کند.‏
هیئت تحریر الشام اینگونه توجیه می‌کند که این جنایت‌ها اقداماتی ‏فردی است و عاملان آنها را بازخواست خواهد کرد؛ اما تاکنون ‏کسی بازخواست نشده است و روز به روز بر این تجاوزات و ‏شکنجه‌ها و اعدام‌های میدانی افزوده می‌شود.‏

پاسخی بگذارید