گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/10/16 12:46
شناسه : 410435
فاطمه مداح نظری - رعایت حجاب مانند نماز و روزه از واجبات الهی ‏است و مسلمان تمام عیار و کامل آن است که همه دستورات الهی و ‏واجبات را رعایت کند . بنا بر این اگر خانمی به نماز و روزه اهمیت ‏می دهد اما به واجبی مانند حجاب توجه ندارد مسلمان کاملی نیست و ‏قسمتی از دین را قبول کرده و بخشی را نپذیرفته است و بنا بر این ‏نباید انتظار خشنودی خداوند و پاداش کامل را داشته باشد .‏
بی حجابی ازجمله جرایم عمومی  و غیرقابل گذشت می باشد لذا ‏پیگیری این جرم نیاز به شکایت شاکی خصوصی ندارد و به محض ‏اطلاع ضابطین یا مقام قضایی از این عمل پیگیری قانونی صورت می ‏گیرد اما مردم به عنوان اعلام کننده جرم در این خصوص می توانند ‏عمل کنند مگر اینکه از بدحجابی صدمه دیده و به عنوان ذی نفع ‏بخواهند شکایت و اقدام نمایند.‏
بی حجا بی و بدحجابی آثار و پیامدهای مخرب زیادی برای فرد و ‏اجتماع دارد که علاوه بر پیامدهای فردی و اجتماعی باید به نکات زیر ‏نیز اشاره کرد.‏
د. افزایش خشونت و آزار جنسی زنان
یکی از آثار سو بدحجابی اذیت و آزار جنسی زنان بدحجاب به وسیله ‏مردان و جوانان ولگرد و لاابالی است. گویا این قبیل مردان پوشش ‏ناقص و نامناسب برخی دختران و زنان را به منزله چراغ سبزی می ‏دانند که نشان دهنده تمایل زنان بدحجاب به کارهای خلاف و گناه آلود ‏است و همین نکته از نظر ذهنی و روانی از دیدگاه آنان مجوز اذیت و ‏آزار جنسی زنان بدحجاب است.[ بخش فرهنگی دفتر آیت الله فاضل ‏لنکرانی، پرسمان حجاب‌شناسی، قم، انتشارات امیرالعلم، بی تا، اول، ‏ص 41.
مدیر کل مبارزه با مفاسد نیروی انتظامی در این باره می گوید: «با ‏بررسی و رجوع اجمالی به آمار مزاحمت برای نوامیس در سال 85، ‏می بینیم بیشتر مزاحمت ها برای خانم هایی اتفاق می افتد که نوع ‏پوشش آنها خارج از حد متعارف بوده است و درصدی از آدم ربایی و ‏تجاوز به عنف نیز اختصاص به همین افراد داشته است.‏
وی اظهار داشت: به طور کلی پوشش های نامناسب برای جامعه ناامنی ‏به وجود می آورد و بیشترنی تعرضات نیز به افراد بدحجاب بر می ‏گردد و این تعرض ممکن است یک متلک یا آدم ربایی و تجاوز به ‏عنف باشد.[ کیهان، مورخ 27/1/86.
فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در این باره چنین می ‏گوید: خانم هایی که بد پوشش می باشند چهار برابر خانم هایی با ‏پوشش مناسب مورد مزاحمت های خیابانی قرار می گیرند.[ سردار ‏رادان فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ شبکه یک سیمای ‏جمهوری اسلامی، برنامه «چراغ خاموش» تاریخ 29/2/1387.
هـ . ترویج فرهنگ مصرف و زیان های اقتصادی ناشی از آن
اشتغال زنان به آراسته خویش و عرضه زیبایی های جسمی، فرهنگ ‏غلط مصرف را ترویج می نماید و زیان‌های جبران‌ناپذیری بر اقتصاد ‏خانواده و کشور تحمیل می‌نماید.‏
آخرین بررسی های انجام شده در کشور نشان می دهد که ایران، ‏سومین کشور مصرف کننده و هفتمین کشور وارد کننده لوازم آرایشی ‏در جهان است در حالی که تنها یک سوم مواد آرایشی زنان ایرانی، ‏تولید داخل و بیش از دو سوم آن به صورت واردات، پشت ویترین های ‏وسوسه انگیز خرید می نشیند؛ وارداتی که بنا به آمارهای غیر رسمی ‏‏25 تا 30درصد کل آن طریق قاچاق و تجارت چمدانی وارد کشور می ‏شود و به دلیل تقلبی و غیراستاندارد بودن نه تنها زیبایی را به ‏پوست‌های ایرانی هدیه نمی کند، بلکه زمینه ساز شیوع انواع بیماری ‏های پوستی همچون پیری زودرس پوست، حساسیت های پوستی، ‏عفونت های پوستی و... می باشد.‏
تفاوت بد حجاب و بي حجاب چيست و كدام (در جامعه ما) بدتر هستند؟ ‏آيا كسي كه از روي غفلت كمي در مورد حجاب بي تفاوت باشد با كسي ‏كه تعمدا با پوشش نامناسب در انظار ظاهر مي شود برابر هستند؟ و ‏تكليف ما در برخورد با اين دو قشر چيست؟
بي‌‌ حجابي به اين معني است كه فردي حجاب لازم و واجب از نظر ‏شرع مقدس را نداشته باشد كه مصاديق آن مانند بدون روسري بودن ‏يا برهنه بودن اعضاي ديگر بدن او مي‌باشد كه خوشبختانه اين نوع در ‏جامعه با بسيار به ندرت ممكن است اتفاق بيفتد و بر اساس قوانين ‏جمهوري اسلامي حتي افراد بيگانه نيز ملزم به رعايت حداقل حجاب ‏هستند.‏
و بد حجابي يعني اينكه كسي حجاب دارد ولي بصورت ناقص و به ‏نحوي است كه همين حجاب ظاهري را نيز براي تزيين خود بكار برده ‏و روشن است كه غالبا بي‌‌ حجابي بدتر از بد حجابي است.‏
در پاسخ به قسمت دوم سؤال بايد گفت البته اين درست است كه اكثر ‏افرادي كه به ظاهر در جامعه با حجابي نامناسب حضور پيدا مي‌كنند ‏قصد و غرضي ندارند و غالبا فشار جامعه و ديگران احساس اينكه ‏گونه اي از لباس پوشيدن مد شده و تبعيت از ديگران باعث مي‌شود كه ‏اينگونه رفتار كنند و بنا به نظر كارشناسان 80% افرادي كه بد حجاب ‏شناخته مي‌شوند اين‌‌چنين طرز تلقي دارند و افرادي كه با عناد و عمد ‏بد حجاب ظاهر بشوند افراد بسيار كمي هستند.‏
در برخورد با اين افراد بايد گفت كه اصل امر به معروف و نهي از ‏منكر بر همه واجب بوده و يكي از فروع دين مقدس اسلام است و در ‏رديف نماز و روزه و ساير واجبات قرار مي‌گيرد ولي بايد توجه داشت ‏كه امر به معروف و نهي از منكر براي كسي است كه عالما و عامدا ‏دست به يك گناهي مي‌زند يعني هم مي‌داند كه فلان امر گناه است و هم ‏متوجه و با قصد انجام مي‌‌دهد بنابراين اگر كسي نداند يا متذكر نباشد ‏درباره او تذكر يا تعليم صادق است نه امر به معروف به هر حال ‏وظيفه اي كه بر عهده آحاد مسلمان است اين است كه ابتدا با زبان نرم ‏و لين ﴿ فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى (طه/44) به آنها متذكر ‏شد چرا كه انسان خواسته يا ناخواسته در پي ارضا كردن جامعه و ‏برآوردن خواست آن است و تشويقها و تنبيه‌هاي ديگران ولو در حد يك ‏نگاه خوشايند يا ناخوشايند به افراد جهت مي‌دهد كه چگونه رفتار كنند. ‏پس با متذكر شدن آياتي نظير (وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ ‏يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ (نور/31) و بگو به زنان مؤمنه ‏فروپوشند ديدگان خود را و نگه دارند فرجهاى خود را و آشكار نسازند ‏زيور خود را) و انذار به عذاب الهي و تبشير به بهشت و نعمتها و ‏خوشي هاي آن آنها را از بي‌‌ توجهي به اين مسائل آگاه كرد و گفت كه ‏حجاب محدوديت نيست بلكه مصونيت و حفظ زينتهاي ارزشمند بانوان ‏و تأمين امنيت فردي و اجتماعي و تکريم انسانيت و شخصيت آنان ‏است. بخاطر نيازمندي جامعه به نظم اجتماعي و تقسيم كارهاي اجرايي ‏كشور برخورد فيزيكي و بيشتر از لسان كه در روايات امر به معروف ‏آمده است بر عهده نيروي محترم انتظامي است كه طبق قوانين برخورد ‏كنند و افراد عادي سعي كنند اين امور را به اين نيروها بسپارند و از ‏درگيريهاي فيزيكي برحذر باشند.‏
بحث مدگرایی که امروز در بخش هایی از مراکز فرهنگی بدان اشاره ‏می شود تا چه اندازه می تواند در تشویق جوانان به حجاب کمک کند. ‏آیا ما به طور کل مساله ای به نام مد اسلامی داریم که بتوان بر روی ‏آن از این حیث سرمایه گذاری کرد؟
مدگرایی اصلا با فرهنگ دینی ما سازگار نیست. فرهنگ دینی ما می ‏گوید که مصرف باید در حد معقول و در چارچوب مبانی دینی باشد. ‏مدگرایی به طور کل مصرف گرایی را ترویج می کند. مدگرایی در واقع ‏نیاز واقعی را حذف می کند و نیاز کاذب را جایگزین می کند و یک ‏بخشی از سبک زندگی غربی است. به همین خاطر ما نمی توانیم حجاب ‏را در حوزه مد قرار بدهیم . البته حجاب به عنوان یک گزینه دینی یک ‏منطقه الفراغی هم دارد؛ یعنی واقعیت زندگی مرد در حجاب از طرف ‏دین به رسمیت شناخته شده است. به هر حال زنی که در یک منطقه ‏سردسیر زندگی می کند باید با زنی که در یک منطقه گرمسیر زندگی ‏می کند، پوشش متفاوتی داشته باشد. اسلام ضوابط و چارچوب های ‏خودش را بیان کرده است. یک زمانی در ایران 200 سال پیش تقریبا ‏همه زنان ایرانی محجبه بودند اما حجاب زن گیلانی با حجاب زن ‏مازندرانی و بوشهری متفاوت بود اما همگی محجبه بودند و هر کدام ‏از این زن ها ویژگی های اجتماعی و بومی خودشان را در حجاب ‏داشتند. این نکته اشکالی ندارد اما این با مدگرایی خیلی فرق می کند.‏
خوب مساله ای که در اینجا مطرح می شود بحث برخورد با بدحجابی و ‏از طرف دیگر تشویق برای حجاب است در این زمینه باید به چه ‏صورت عمل کرد. کما اینکه در این زمینه انتقادات فروانی هم به طور ‏مثال از نحوه برخورد با بدحجاب ها در جامعه از سوی نیروی انتظامی ‏می شود . ‏
برای اینکه پوشش جامعه را اصلاح بکنیم هم باید پوشش مورد نظر ‏دین را ترویج بکنیم و هم باید جامعه را به سمت حجاب و پوشش دینی ‏تشویق بکنیم که این مساله از طرفی با آگاهی دادن و کار فرهنگی و ‏هنری با الگو سازی  بایستی همراه باشد و هم اینکه در نقطه مقابل ‏باید بدانیم که در جامعه ما به عنوان یک جامعه دینی عدم رعایت ‏پوشش شرعی چه از سوی زنان و چه از سوی مردان و عدم رعایت ‏عفت عمومی یک اقدام ضد امنیتی است. قبلا هم عرض کردم که بی ‏حجابی در جامعه هم موجب روپاشی خانواده ها و متعاقب آن جامعه می ‏شود و هم سست شدن پایه های اعتقادی نظام و فروریختن نظام را در ‏پی خواهد داشت و همین موضوع سبب می شود که بی حجابی را داخل ‏در مسائل امنیتی ببینیم. به همین خاطر طبق قانون زن یا مردی که ‏حجاب پوشش دینی و عفت عمومی را رعایت نکند باید مجازات بشود، ‏زیرا جرم مرتکب شده است. طبیعی است که این به عنوان قانون در ‏جامعه ما وجود دارد. مجازات های فعلی اصلا بازدارنده نیستند. باید به ‏طور جدی در این زمینه فکری صورت گیرید و مجازات های محرومیت ‏های اجتماعی جایگزین مجازات های نقدی بشود. زیرا جریمه نقدی و ‏شلاق خیلی مجازات های کاریکاتوری هستند و مجازات های غیر قابل ‏اجرایی هستند. اما در کنارش ما باید جامعه را به سمت پوشش مناسب ‏و حجاب از طریق روشی هایی مانند اقناع فرهنگی، هنری و عمومی ‏تشویق کنیم.‏

پاسخی بگذارید