گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/11/15 11:43
شناسه : 410572
زهره نعلبندی
شاخه سبز- حضرت عباس در میان یاران و بستگان امام حسین(ع) جایگاهی ممتاز و منحصر ‏به فرد دارد و در زیـارتنامه حـضرت عباس(ع) کـه بـا سـند معتبر از امام صادق (ع) نقل ‏شده، چند صفت برجسته برای ایشان ذکر شده است؛ که در میان این صفات برجسته، خشوع ‏و ادب یکی از زیباترین و الهی ترین جلوه‌های شخصیتی وجود مقدس قمر بنی هاشم است‎.‎
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، در شرح بزرگمردی حضرت عباس همان بس که با لبی تشنه ‏و جگری سوخته، پا به فرات گذاشت، اما جوانمردی و وفایش نگذاشت که او آب بنوشد و امام ‏و اهل ‏بیت و کودکان تشنه بمانند و لب تشنه از فرات بیرون آمد تا آب را به کودکان برساند‎.‎
در روایات بزرگی بیان شده مصیبت شهادت ایشان برای امام حسین (ع) به بزرگی مصیبت ‏شهادت حضرت حمزه برای پیامبر(ص) بوده است‎ ‎‏ و در فرازی از زیارتنامه حضرت ‏عباس، امام برای ایشان دعا کرده و می‌فرماید: «فَجَزاکَ اللّهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ‏وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَیْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَ احْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَی ‏الدَّار؛ خدا از سوی پیامبر و امیرمومنان و حسن و حسین (ع) به شما پاداش خیر دهد، که ‏صبر کردی، کار خویش را به حساب خدا گذاشتی و امام را یاری کردی؛ پس چه نیکو ‏سرانجامی است خانه آخرت.‏
همین ویژگی‌ها حضرت عباس(ع) را مقرب درگاه خدا و محبوب اهل بیت(س) قرار داد به ‏طوری که امام معصوم که تعارف، دروغ و زیاده‌گویی در کلام ایشان راه ندارد، خطاب به ‏ایشان "جانم بفدایت" می‌گویند و در هنگام مواجهه با پیکر خونین او بیان کنند که «ألآن إنکَسَر ‏ظَهری و قلّت حیلَتیِ»؛ یعنی اکنون کمرم شکست و چاره‌ام اندک شد‎. ‎
ایشان از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌های جهان اسلام در میان شیعیان بود که شاید ‏پس از وجود مقدس معصومان(ع)، شخصیتی به بزرگی و جلال او نتوان یافت. ایشان را پدر ‏فضایل انسانی، مردانگی، شجاعت، ادب و ایثار و وفاداری نامیده‌اند‎.‎
حجت الاسلام علی اصغر ظهیری محقق، نویسنده و کارشناس مذهبی در گفتگوی اختصاصی ‏با خبرنگار شاخه سبز پیرامون شخصیت حضرت عباس گفت: در رابطه با وجود مقدس ‏حضرت قمر بنی هاشم مطلب بسیار فراوان است اما تاریخ زندگانی ایشان خلاصه در ایامی ‏شده که محضر حضرت سیدالشهدا بودند.‏
وی افزود: تاریخ زندگانی برخی از اهل بیت(س)،  بنا به شرایطی که آن بزرگواران در ‏دوران خود داشتند از نظر کتابت و نوشتاری چندان مبسوط نیست و برای این مسئله  دلایل ‏زیادی وجود دارد که یکی از این دلایل  شدت خفقانی است که در زمان برخی از این ‏بزرگواران وجود داشته است. ‏
حجت الاسلام ظهیری اظهار داشت: شاید در مورد برخی از ولادت‌ها و شهادت‌های اهل بیت، ‏تاریخ دقیقی در منابع دست اول نتوانیم پیدا کنیم به همین دلیل مرحوم مرعشی نجفی نسبت به ‏تاریخ بعضی از امامزاده‌ها فرموده بودند که اگر کسی تاریخ دقیقی از ولادت و شهادت آن ‏بزرگواران پیدا کند و قابل استناد باشد من  یک مکه به او جایزه می‌دهم که اینکار بعد از ‏تحقیق فراوان باز هم به نتیجه نرسیده بود که این یکی از نشانه‌های غربت اهل بیت(س) است ‏که تاریخ زندگانی آن بزرگواران و فرزندانشان در منابع دست اول مکتوب نشده است.‏
وی ادامه داد: زندگی و تاریخ تولد بعضی از هنرپیشه‌ها و نخبه‌ها و متخصصین در رشته‌های ‏مختلف ورزشی و علمی آنقدر دقیق نوشته شده که در مقابل آن وقتی به تاریخ زندگانی انبیا و ‏اولیای الهی نگاه می‌کنیم واقعا رنج آور است که به چه دلیل تاریخ زندگانی آنان کامل نگاشته ‏نشده است و این نکته بسیار مهم و قابل توجهی است‎.‎
این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: در رابطه با زندگانی قمر بنی هاشم نیز تاریخ ‏مبسوطی وجود ندارد و از ۳۷-۳۸ سال زندگی  ایشان مثل دوران وجود مبارک امیرالمومنین ‏مطلبی وجود ندارد اما ایشان در دوران حیات خود، دوران پدر و امام حسن مجتبی و ‏سیدالشهدا را درک کردند که عمده مطالب گفته شده از زندگانی ایشان مربوط به عاشورا است.‏
وی اضافه کرد: برخی بزرگان ما نقل می‌کنند که حضرت عباس به این دلیل قمربنی هاشم ‏نامیده شده که این ماه تمام نورانیت  خودش را از سه خورشید در دوران حیات خود گرفته ‏است.‏‎ ‎
حجت الاسلام ظهیری خاطرنشان کرد: یک زمانی این قمر نورش را از امیرالمومنین و بعد از ‏حضرت مجتبی و بعد هم در محضر سیدالشهدا بوده و با تابیدن نور خورشید سیدالشهدا در ‏وجود این شخصیت بزرگوار به قمر شهرت پیدا کرده است.‏
وی افزود: اهل دل نقل می‌کنند که فضایل و کراماتی که از ناحیه سه امام معصوم در این عالم ‏وجود داشته با تابیدن در آیینه تمام نمای شخصیت حضرت عباس منتشر شده و به تعبیر ‏بزرگان، حضرت عباس مرکز انتشار فضایل سه امام معصوم می‌باشد.‏
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حضرت عباس ۳۶ لقب دارد، گفت:  مرحوم موحد  ابطحی ‏سه جلد کتاب در مورد حضرت عباس نوشتند و اسم کتاب را "اباالفضل" گذاشتند ‏
در این کتاب وقتی به نام و القاب حضرت عباس اشاره می‌کند ۳۶ لقب را برای حضرت ‏عباس نقل می‌کنند که از این ۳۶ لقب به ۳ القاب بسیار مهم ایشان اشاره می‌کنم که لقب اول ‏ایشان که در میان مردم شهرت بسیاری دارد "ابوالفضل" است.‏
وی درخصوص چرایی نامیده شده ایشان به نام عباس بیان داشت:  در مورد علت اینکه ‏امیرالمومنین ایشان را عباس نامید مطالب بسیار ارزنده گفته شده که یکی از دلایلش هیبتی ‏است که خدا در وجود  حضرت عباس قرار داده بود و ابهت و هیبت الهی چنان در وجودش ‏نهفته بود که در برابر مشرکین از یک هیبت عجیبی برخوردار بود و حضرت تحمل اینکه ‏فردی بخواهد در مقابل حق بایستد را نداشت و از خود عکس العمل نشان می‌داد و ایشان ‏همواره در دفاع از حق می‌کوشید.‏
حجت الاسلام ظهیری اعلام کرد: برای لقب ابوالفضل  از نگاه بزرگان معانی زیادی ذکر شده ‏که یکی از علل را در این عنوان کرده‌اند که ایشان پسری به نام فضل داشته است. ‏
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که بعضی از اهل عرفان و معنا می‌گویند فضل به معنای ‏بخشش بدون استحقاق و بخشش بدون منت است.‏‎  ‎
این کارشناس مذهبی با اشاره به فضل خداوند گفت: ریخت و پاش پرودگار متعال در نعمت ‏بی نظیر است و این یکی از صفات بی نظیر خداوند است که حتی به دشمنان خودش هم لطف ‏می‌کند و سفره رزقش را هیچوقت از جلوی کسی برنمی‌دارد چون این عالم غرق در فضل ‏خداوند است و این فضل شامل تمام موجودات عالم می‌شود لذا یکی از دلایلی که به حضرت ‏عباس، ابوالفضل می‌گویند این است که در تاریخ زندگانی ایشان سراغ نداریم که حتی دشمنان ‏به ایشان مراجعه کنند و از فضل ایشان محروم مانده باشند و این یکی از مهمترین ویژگی‌های ‏حضرت است.‏
وی به یکی دیگر از القاب مهم ایشان اشاره و عنوان کرد: لقب دوم  ایشان علمدار  به معنای ‏پرچمدار است که در عرب رسم بوده  در نبردها و دفاع‌ها و جنگ‌ها معمولا یک نفر به ‏عنوان علمدار انتخاب می‌شده و حضرت امیرالمومنین در نهج البلاغه می‌گویند" هیچوقت پرچم ‏یک لشکر را به دست انسان بزدل نسپارید چون بزدلی او ممکن است نظام یک لشکر را از ‏هم بپاشد" لذا وجود اهل بیت توصیه می‌کنند وقتی پرچمداری را انتخاب می‌کنید سعی کنید از ‏شجاع ترین‌ها انتخاب کنید و در دوران دفاع مقدس نیز فرماندهان لشکر از شجاع ترین‌ها ‏بودند و سردار سلیمانی نیز در اوج شجاعت قرار داشتند و به تعبیر رهبری وقتی دشمنان به ‏ایشان پیام دادند که بالاخره تو را خواهیم زد سردار سلیمانی فرموده بود "من سی سال است ‏که به دنبال شهادت هستم شما مرا از مرگ می‌ترسانید؟."‏
حجت الاسلام ظهیری تصریح کرد: حضرت عباس پرچمدار سیدالشهدا بود و این علمداری ‏حضرت در عاشورا خلاصه نمی‌شود بلکه یکی از ویژگی‌های نهضت سیدالشهدا این است که ‏پرچمدار آن حضرت عباس است که از لحظه آغاز تا صبح قیامت این علمداری بر دوش ‏حضرت عباس است و لذا حضرت وقتی برای آخرین لحظه به میدان رفتند و به شهادت ‏رسیدند سیدالشهدا یکی از جملاتی که به ایشان فرمود این بود که" تو پرچمدار منی و اگر تو ‏بروی نظام لشکر من از هم می‌پاشد".‏‎ ‎
وی اضافه کرد: حضرت عباس از آخرین شهدایی است که در رکاب اباعبدالله به شهادت ‏رسیده است اما با این وجود سیدالشهدا فرمود تو بروی لشکر من از هم می‌پاشد گویی حضرت ‏عباس هم در کربلا و هم بعد از کربلا نظام دار پرچم نهضت سیدالشهدا بوده است.‏
وی با اشاره به لقب سوم حضرت عباس گفت: یکی دیگر از القاب حضرت عباس  ابوالقربه ‏به معنی پدر مشک است و یکی از عللی که به ایشان "پدر مشک" می‌گویند این است که ‏حضرت سمت سقایی سپاه امام حسین(ع) را در عاشورا داشته است.‏‎ ‎
حجت الاسلام ظهیری افزود: در نگاه اهل دل ابوالقربه به معنای سیراب کردن  تشنگان ‏معرفت است و اگر کسی بخواهد در وادی ارادت و محبت به اهل بیت کسب معرفت کند یکی ‏از بهترین راه‌هایش این است که حضرت عباس را حلقه اتصال خود و اهل بیت قرار دهد و ‏اینگونه دیگر درب به روی  شما باز می‌شود.‏

پاسخی بگذارید