مدیرعامل شرکت ایستکول:‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/11/16 13:46
شناسه : 410576

زهره مهرنوروزی ‏

شاخه سبز - شهرک صنعتی شکوهیه یکی از اماکن صنعتی قم است در ‏این سال ها به واسطه تولیدات بروز ولوازم خانگی به یکی از ‏شهرکهای موفق کشورمان تبدیل شده است. شهرک صنعتی شکوهیه ‏در کیلومتر ۱۲ جاده قدیم قم - تهران واقع شده است، به‌عنوان یکی از ‏بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مناطق صنعتی کشور، نقشی کلیدی در اقتصاد ‏ایران ایفا می‌کند. این شهرک با مساحت کلی ۹۵۵ هکتار و مساحت ‏صنعتی ۵۳۳ هکتار، میزبان طیف وسیعی از صنایع و واحدهای ‏تولیدی است که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند‎.‎
‏ 14 بهمن ماه به اتفاق همکاران خبرنگار برای بازدید از شرکت ‏ایستکول تولید کننده وسایل سرمایشی و تلوزیون به محل کارخانه رفتیم ‏‏. جلب است بدانید یک شرکت که هم اکنون با 800 نیرو در زمنیی به ‏وسعت 10 هتکار فعالیت می کند سال 1356 در کوچه بیست بلوار ‏غدیر با 4 نفر شروع به کار کرد وامروز محصولاتش به کشورهای ‏عراق، افغانستان و تاجیکستان می رود.‏
برند این شرکت به گفته مدیرعامل آن  تولید یخچال در مقایس کوچک ‏است. ابتدا برای بازدید از خطر تولید یخچال رفتیم، آخرین دستگاه های ‏بروزاوتوماتیک به کار گرفته شده بود تا محصول نهایی هم بهترین ‏باشد. یخچال در چند مقایس سه ، پنج، 9 و11 اینچ هم تولید شده بود ‏که برای هتل، بیمارستان و مسافرت طراحی شده بود که وسیله در سه ‏رنگ خاکستری، سفید و سیاه در این کارخانه تولید می شود در ‏بخش‌های مختلف بانوان مشغول بودند که حضور این بانوان در ‏بخش‌های نهایی محصولات نشان می‌داد که برای دقت هرچه بیشتر در ‏فاینال حضور دارند و همه داری تخصص هستند. از بخش تولید ‏آبسردکن ها هم بازدید کردیم بازدید از نمایشگاهمحصولات کارخانه ‏برای ما خبرنگاران هم خوشحال کننده بود. درانتهای بازدید در نشست ‏خبری مدیرعامل شرکت کردیم تا بهت در روند تولید ومشکلات پیش ‏روی تولید کنندگان قرار بگیریم. ‏
مهرداد محمدی مدیرعامل شهرکت ایستکول گفت: این شرکت در زمینه ‏تولیدات سرمایشی فعالیت می کند که انواع یخچال، انواع آبسرد کن، ‏تهویه هوا و تلوزیون تولید می کند و روزانه یک هزار350 وسیله ‏تولید می کند. ‏
‎ ‎وی کمبود نیرورا یکی از مشکلات کارخانه عنوان کرد و افزود: هم ‏اکنون 800 نیروی خانم و آقا در کارخانه مشغول به فعالیت هستند و ‏‏3هزار نیروی غیر مستقیم هم با کارخانه همکاری دارند یعنی 3هزار ‏فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد کرد. ‏
‏ این سرباز اقتصادی ایران ما گفت: در این کارخانه بیش از ۴۰ نوع  ‏محصول‌ با تنوع ۱۲۰ رنگ در دست تولید دارد وقرار است 20 هتکار ‏دیگر به وسعت کارخانه بیفزایم و تولیدات را به روزانه یک هزار و ‏هشتصد قطعه برسانیم.‏
مدیرعامل کارخانه ایستکول تصریح کرد: سال ۷۵ مسیر رشد با ثبت ‏حقوقی و برند از تولید محصولات صنعتی به سمت تولید یخچال‌های ‏کوچک و هتلی هموارتر شد و حالا ما بزرگ‌ترین تولیدکننده این ‏محصول در کشور هستیم و  پوشش حدود ۸۰ درصدی در کشور را در ‏اختیار داریم‎.‎
وی اظهارداشت: ظرفیت‌های تولید و جایگاه ایستکولشرکت صنعتی ‏تکران مبرد به لحاظ تیتراژ تولید یکی از سه تولیدکننده بزرگ یخچال و ‏فریزر در کشور است‎. ‎این ظرفیت تولید بالا، همراه با تمرکز بر کیفیت و ‏نوآوری باعث شده است که ایستکول به برندی شناخته‌شده در بازارهای ‏داخلی و منطقه تبدیل شود
محمدی افزود: محبوب‌ترین محصول برند ایستکول در بازار همان ‏یخچال‌های ۵فوت هتلی است که در جاهای زیادی آن‌ها را دیده‌اید.اگر از ‏امروز به لوگوی روی این یخچال‌ها دقت کنید، می‌بینید که در بیشتر ‏مواقع داشته‌اید از یک یخچال ایستکول استفاده می‌کرده‌اید. شهرت این ‏‏۵فوت‌های ایستکول آن‌قدر زیاد است که در بازار، خیلی‌ها یخچال‌های ‏کوچک برندهای دیگر را هم به نام ایستکول می شناسند. در سال ۱۳۸۷ ‏ایستکول توانست با افتتاح اولین خط تولید آبسردکن در ایران، بازه‌ی ‏قیمتی بازار این محصول را بشکند‎. ‎درنتیجه‌ی آن، از شروع دهه‌ی ۹۰، ‏آبسردکن به کالایی اقتصادی بدل شد و در بسیاری از مکان‌های عمومی ‏هم‌چون مطب پزشکان، آزمایشگاه‌ها، باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها در دسترس ‏همه‌ی ایرانی‌ها قرار گرفت‎.‎
مدیرعامل ایسکو در پاسخ به خبرنگاران در خصوص شیوه تامین ‏نیروگفت: مشکل اصلی ما این است که فارغتحصیلان دانشگاه برای ‏انجامکارهای تخصصی شرکت مهارت لازم را ندارند ونمی شود به ‏صرف مدرک دانشگاهی آنها را استخدام کرد. از طرفی ما برای ‏ماندگاری نیرو تا ۳۰ درصد بیشتر از قانون کار به نیروهای ‏خودپرداخت می‌کنیم ؛ اما فضای مجازی و تاکسی‌های اینترنتی برای ‏جوانانراحت است ونمی خواهند تن به کارهای یدی بدهند.‏
به نظر می رسد آنچه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود با میدان عملی ‏تولید، فاصله‌ای است که بین دانشگاه و صنعت افتاده است و باعث شده ‏مدیران این کارخانه به فکر برداشتن این فاصله بیفتند تعاملاتی نیز با ‏دانشگاه داشتند اند اما آن‌طور که باید مورد رضایت نبوده از گفته های ‏مدیر عامل پیدا بود راه دیگری را برای تامین نیرو در پیش گرفته اند  ‏و آن تصمیم آموزش نیروی انسانی است.‏
وی سیایت های ارزی را یکی از مشکلات جدی صنعتگران می داند و ‏می افزاید: بزرگ‌ترین مانع موجود بر سر راه صادرات برای ‏تولیدکنندگان مسئله ارز و عدم مدیریت صحیح آن است که این روزها ‏بیش از گذشته نمایان شده است، باوجود قوانین سخت‌گیرانه محصولات ‏تولیدی این کارخانه به کشورهای همسایه شمالی، شرق و غرب از ‏جمله عراق، افغانستان و تاجیکستان صادر می‌شود.‏
محمدی معتقد است، اگر چالش‌های ارزی هموار شود توسعه صادرات ‏شتاب خواهد گرفت در غیر این صورت تولیدکنندگان داخلی توانایی ‏رقابت با تولیدات چینی در بازار جهانی را ندارند‎.‎
وی افزود: این کارخانه بعد از شهادت شهید رئیسی در تأمین مواد ‏اولیه و قوانین جدید سخت‌گیرانه ارزی در این مدت دچار چالش شد و ‏برای اولین‌بار در تابستان سال جاری این کارخانه تعطیل هم شد اما ‏اجازه ندادیم چرخ تولید از کار بیفتد به هرسختی بود کار را ادامه ‏دادیم.‏
وی از بروکراسی های موجود گلایه کرد وافزود: یکی از مشکلات ‏جدی ما تامین برق است وظیفه تولید کنندگانتولید برق نیست، زیر ‏ساخت ها ی انرژی خورشیدی بسیار پر هزینه است برق کارخانهما ‏توسط ژنراتور تامین می شود برای ما تولید کنندگان چاره ای نماند ‏است باید از هر ظریق ممکن برق کارخانه را تامین کنیم این را ‏مسئولان درجریان هستند و امیدوارم برای چرخیدن چرخ صنعت کاری ‏کنند. ‏
مدیرعامل شرکت ایستکو گفت: در زمینه مسئولیت های اجتماعی ‏تعدادی از دانش آموزان مناطق محروم قم را برعهده داریم و به خیلی ‏از ارگان ها و نهادها برای امورات خیریه کمک می‌کنیم و هرسال نیز ‏به تعداد افراد ومیزان کمک ها افزوده می‌شود. ‏
همه ما از بازدید کارخانه حس و حال خوبی داشتیم، این تور صنعتی ‏برای ما لازم  بود تا ما رسانه ای ها  بدانیم شهر ما از نظر جایگاه ‏تولیدات صنعتی در چه جایگاه خوبی قرار دارد. امیدواریم مشکلات ‏تامین انرژی این کارخانه ها نیز برطرف شود. اینکه بدانیم چنین ‏کارخانه ای برای حدود 3 هزارو 800 نفر مستقیم وغیر مستقیم ‏فرصت شغلی ایجاد کرده است بسیار جای خوشحالی دارد و اینکه بدانیم ‏تولیدات کشور ما در سطح منطقه شناخته شده است هم جای خوشحالی ‏داشت. ‏

پاسخی بگذارید