مدیرعامل شرکت ایستکول:

زهره مهرنوروزی
شاخه سبز - شهرک صنعتی شکوهیه یکی از اماکن صنعتی قم است در این سال ها به واسطه تولیدات بروز ولوازم خانگی به یکی از شهرکهای موفق کشورمان تبدیل شده است. شهرک صنعتی شکوهیه در کیلومتر ۱۲ جاده قدیم قم - تهران واقع شده است، بهعنوان یکی از بزرگترین و مهمترین مناطق صنعتی کشور، نقشی کلیدی در اقتصاد ایران ایفا میکند. این شهرک با مساحت کلی ۹۵۵ هکتار و مساحت صنعتی ۵۳۳ هکتار، میزبان طیف وسیعی از صنایع و واحدهای تولیدی است که در زمینههای مختلف فعالیت میکنند.
14 بهمن ماه به اتفاق همکاران خبرنگار برای بازدید از شرکت ایستکول تولید کننده وسایل سرمایشی و تلوزیون به محل کارخانه رفتیم . جلب است بدانید یک شرکت که هم اکنون با 800 نیرو در زمنیی به وسعت 10 هتکار فعالیت می کند سال 1356 در کوچه بیست بلوار غدیر با 4 نفر شروع به کار کرد وامروز محصولاتش به کشورهای عراق، افغانستان و تاجیکستان می رود.
برند این شرکت به گفته مدیرعامل آن تولید یخچال در مقایس کوچک است. ابتدا برای بازدید از خطر تولید یخچال رفتیم، آخرین دستگاه های بروزاوتوماتیک به کار گرفته شده بود تا محصول نهایی هم بهترین باشد. یخچال در چند مقایس سه ، پنج، 9 و11 اینچ هم تولید شده بود که برای هتل، بیمارستان و مسافرت طراحی شده بود که وسیله در سه رنگ خاکستری، سفید و سیاه در این کارخانه تولید می شود در بخشهای مختلف بانوان مشغول بودند که حضور این بانوان در بخشهای نهایی محصولات نشان میداد که برای دقت هرچه بیشتر در فاینال حضور دارند و همه داری تخصص هستند. از بخش تولید آبسردکن ها هم بازدید کردیم بازدید از نمایشگاهمحصولات کارخانه برای ما خبرنگاران هم خوشحال کننده بود. درانتهای بازدید در نشست خبری مدیرعامل شرکت کردیم تا بهت در روند تولید ومشکلات پیش روی تولید کنندگان قرار بگیریم.
مهرداد محمدی مدیرعامل شهرکت ایستکول گفت: این شرکت در زمینه تولیدات سرمایشی فعالیت می کند که انواع یخچال، انواع آبسرد کن، تهویه هوا و تلوزیون تولید می کند و روزانه یک هزار350 وسیله تولید می کند.
وی کمبود نیرورا یکی از مشکلات کارخانه عنوان کرد و افزود: هم اکنون 800 نیروی خانم و آقا در کارخانه مشغول به فعالیت هستند و 3هزار نیروی غیر مستقیم هم با کارخانه همکاری دارند یعنی 3هزار فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد کرد.
این سرباز اقتصادی ایران ما گفت: در این کارخانه بیش از ۴۰ نوع محصول با تنوع ۱۲۰ رنگ در دست تولید دارد وقرار است 20 هتکار دیگر به وسعت کارخانه بیفزایم و تولیدات را به روزانه یک هزار و هشتصد قطعه برسانیم.
مدیرعامل کارخانه ایستکول تصریح کرد: سال ۷۵ مسیر رشد با ثبت حقوقی و برند از تولید محصولات صنعتی به سمت تولید یخچالهای کوچک و هتلی هموارتر شد و حالا ما بزرگترین تولیدکننده این محصول در کشور هستیم و پوشش حدود ۸۰ درصدی در کشور را در اختیار داریم.
وی اظهارداشت: ظرفیتهای تولید و جایگاه ایستکولشرکت صنعتی تکران مبرد به لحاظ تیتراژ تولید یکی از سه تولیدکننده بزرگ یخچال و فریزر در کشور است. این ظرفیت تولید بالا، همراه با تمرکز بر کیفیت و نوآوری باعث شده است که ایستکول به برندی شناختهشده در بازارهای داخلی و منطقه تبدیل شود
محمدی افزود: محبوبترین محصول برند ایستکول در بازار همان یخچالهای ۵فوت هتلی است که در جاهای زیادی آنها را دیدهاید.اگر از امروز به لوگوی روی این یخچالها دقت کنید، میبینید که در بیشتر مواقع داشتهاید از یک یخچال ایستکول استفاده میکردهاید. شهرت این ۵فوتهای ایستکول آنقدر زیاد است که در بازار، خیلیها یخچالهای کوچک برندهای دیگر را هم به نام ایستکول می شناسند. در سال ۱۳۸۷ ایستکول توانست با افتتاح اولین خط تولید آبسردکن در ایران، بازهی قیمتی بازار این محصول را بشکند. درنتیجهی آن، از شروع دههی ۹۰، آبسردکن به کالایی اقتصادی بدل شد و در بسیاری از مکانهای عمومی همچون مطب پزشکان، آزمایشگاهها، باشگاهها، آرایشگاهها در دسترس همهی ایرانیها قرار گرفت.
مدیرعامل ایسکو در پاسخ به خبرنگاران در خصوص شیوه تامین نیروگفت: مشکل اصلی ما این است که فارغتحصیلان دانشگاه برای انجامکارهای تخصصی شرکت مهارت لازم را ندارند ونمی شود به صرف مدرک دانشگاهی آنها را استخدام کرد. از طرفی ما برای ماندگاری نیرو تا ۳۰ درصد بیشتر از قانون کار به نیروهای خودپرداخت میکنیم ؛ اما فضای مجازی و تاکسیهای اینترنتی برای جوانانراحت است ونمی خواهند تن به کارهای یدی بدهند.
به نظر می رسد آنچه در دانشگاهها تدریس میشود با میدان عملی تولید، فاصلهای است که بین دانشگاه و صنعت افتاده است و باعث شده مدیران این کارخانه به فکر برداشتن این فاصله بیفتند تعاملاتی نیز با دانشگاه داشتند اند اما آنطور که باید مورد رضایت نبوده از گفته های مدیر عامل پیدا بود راه دیگری را برای تامین نیرو در پیش گرفته اند و آن تصمیم آموزش نیروی انسانی است.
وی سیایت های ارزی را یکی از مشکلات جدی صنعتگران می داند و می افزاید: بزرگترین مانع موجود بر سر راه صادرات برای تولیدکنندگان مسئله ارز و عدم مدیریت صحیح آن است که این روزها بیش از گذشته نمایان شده است، باوجود قوانین سختگیرانه محصولات تولیدی این کارخانه به کشورهای همسایه شمالی، شرق و غرب از جمله عراق، افغانستان و تاجیکستان صادر میشود.
محمدی معتقد است، اگر چالشهای ارزی هموار شود توسعه صادرات شتاب خواهد گرفت در غیر این صورت تولیدکنندگان داخلی توانایی رقابت با تولیدات چینی در بازار جهانی را ندارند.
وی افزود: این کارخانه بعد از شهادت شهید رئیسی در تأمین مواد اولیه و قوانین جدید سختگیرانه ارزی در این مدت دچار چالش شد و برای اولینبار در تابستان سال جاری این کارخانه تعطیل هم شد اما اجازه ندادیم چرخ تولید از کار بیفتد به هرسختی بود کار را ادامه دادیم.
وی از بروکراسی های موجود گلایه کرد وافزود: یکی از مشکلات جدی ما تامین برق است وظیفه تولید کنندگانتولید برق نیست، زیر ساخت ها ی انرژی خورشیدی بسیار پر هزینه است برق کارخانهما توسط ژنراتور تامین می شود برای ما تولید کنندگان چاره ای نماند است باید از هر ظریق ممکن برق کارخانه را تامین کنیم این را مسئولان درجریان هستند و امیدوارم برای چرخیدن چرخ صنعت کاری کنند.
مدیرعامل شرکت ایستکو گفت: در زمینه مسئولیت های اجتماعی تعدادی از دانش آموزان مناطق محروم قم را برعهده داریم و به خیلی از ارگان ها و نهادها برای امورات خیریه کمک میکنیم و هرسال نیز به تعداد افراد ومیزان کمک ها افزوده میشود.
همه ما از بازدید کارخانه حس و حال خوبی داشتیم، این تور صنعتی برای ما لازم بود تا ما رسانه ای ها بدانیم شهر ما از نظر جایگاه تولیدات صنعتی در چه جایگاه خوبی قرار دارد. امیدواریم مشکلات تامین انرژی این کارخانه ها نیز برطرف شود. اینکه بدانیم چنین کارخانه ای برای حدود 3 هزارو 800 نفر مستقیم وغیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است بسیار جای خوشحالی دارد و اینکه بدانیم تولیدات کشور ما در سطح منطقه شناخته شده است هم جای خوشحالی داشت.