گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1403/12/18 12:07
شناسه : 410750
شیخ علی مهدیان استاد حوزه ‏
انیمیشن کوتاه ایرانی "در سایه سرو" اسکار گرفت. اسکار؟! برای ‏یک اثر ایرانی از نوع انیمیشن!؟ اسکارهای قبلی که ایران به دست ‏آورد یکی به "جدایی نادر از سیمین" رسید، ماجرای سرگردانی ‏مخالفین ایران بین دو راهی ایستادن و مبارزه یا رها کردن و رفتن؟ ‏یکی هم به "فروشنده" رسید، داستان موریانه ای که عمق فرهنگ و ‏هویت ما را پوسانده و کشوری که مشکلش هویتش است نه حتی ‏حاکمیتش. الان یک انیمیشن بیست دقیقه ای چه نکته جذابی برای ‏آمریکایی ها دارد؟ ‏
پدر پیری که جانباز اعصاب و روان است، دقت کنید، فکر جنگ که به ‏سرش میزند دیوانه میشود. شروع انیمیشن با شکستن تنگ بلور و ‏مرگ ماهی است با دیوانگی پدر، او روبروی آینه میایستد و سر به ‏آینه میکوبد، خودش را میشکند، دختر جوانش را پرت میکند. این ‏رفتارها باعث میشود دخترش از او قهر کند او را دوست دارد ولی ‏چاره ای ندارد. پس قصه، قصه‌ی نماد عقلانیت (بلکه دیوانگی) ‏باقیمانده از جنگ است یعنی هویت نسل قبل، با دخترک نسل بعدی و ‏زندگی با همه جذابیتهای دخترانه اش، یک نکته دختر را نگه میدارد و ‏آن یک وال بزرگ است که در ساحل گیر کرده. نماد کشورش. دختر ‏میخواهد این نماد قدرت گسترده را نجات دهد. پیرمرد هم به کمکش ‏میآید. اما نمیتوانند. ‏
پیرمرد روی لنج جنگ زده اش از دختر دور شده و زندگی میکند لنجی ‏که پر از عکسها و خاطرات گذشته است او میخواهد این لنج را نو ‏نوار کند در حالیکه دختر دخترانه مراقب وال است. پارچه های رنگ ‏رنگی که روی او میکشد و خیسشان میکند که وال از گرمای ساحل ‏نمیرد. مادر دختر در جوانی اش غرق شده در دریا هنگام جنگ. در ‏صحنه ای دختر در حال بازی با چوبی به سمت خرچنگ و بچه اش ‏میرود، خرچنگ ضربه ای به چوب میزند وقتی موفق نمیشود بچه اش ‏را دور میکند و فرار میکند از چوب. از قدرتی که نمیتواند تغییرش ‏دهد.‏

‏ فیلم کوتاه چطور تمام میشود؟ پیرمرد لنج را غرق میکند. نه فقط لنج ‏که نماد زیست و خاطرات نسل پیرمرد است، بلکه خودش را، آن مغز ‏دیوانه جنگ طلبش را، او باید بمیرد و نابود شود تا دختر روی دریا به ‏سمت نور برود تا کشور (وال ) نجات پیدا کند. مشکل کیست، دشمن؟ ‏نه، مغز دیوانه پیرمرد. ‏
یاد انیمیشن "مدفن کرم شب تاب" افتادم، انیمیشن بلند و موثر و تلخ ‏ژاپنی، که مساله اش نابود کردن هویت جنگ طلب و سنتی کهن ژاپن ‏است. تا ژاپن ساخته شود. ژاپنی امروز ابزار آمریکا است و تحت ‏تجاوز آمریکایی ها به دختران و زنانش، ژاپنی که حالا دیگر تغییر ‏هویت داده. آنجا هم بدون توجه به تعیین تکلیف نسبت تو با ظالم با ‏ظلم، مشکل را سنت و هویت ژاپن میداند، حالا مقصر هیروشیما و ‏ناکازاکی را کودک ژاپنی چه کسی میداند؟ نسل قبل خودش و نه ‏آمریکا؟ اینجا هم خط همان خط است. یک زندگی تخیلی با رها شدن از ‏قید جنگ که ریشه اش در وجود خود شما است، باید فرار کنید از ظالم ‏تا بمانید. باید غرق کنید آن هویت ظلم ستیز را که وجه دیوانه ‏جنایتکارتان است. تا نسل بعدتان خوش باشد و سعادتمند.‏
‏ ایده زیبایی است نه؟
خوب هم از آب درآمده، زیبا، ساده، خوش ساخت، انصافا اسکار ‏ندارد؟ معلوم است که اسکار دارد. ایران محور مقاومت که نقطه ‏تمرکز درگیری امروز آمریکا در دنیا است، فیلمی میسازد که به ‏کودکانش و مردمش بگوید، این هویت مریض دیوانه جنگ طلب را ‏خرد کنید، بشکنید، راه حل نابود کردن و حذف عقلانیت شما است تا ‏نسل بعد زندگی کند غرق کنید آن هویت را. من هم جای فستیوال ‏اسکار باشم حتما از این خروجی تقدیر میکنم. حالا فقط یک سوال باقی ‏میماند.‏

این انیمیشن آمریکایی، ببخشید ایرانی، را کجا ساخته؟ ‏
با افتخار ‏
‏"کانون پرورش فکری کودکان" ایران
یک بار دیگر به تک تک این کلمات نگاه کنید ؛ "کانون پرورش فکری ‏کودکان" در ایران.‏

پاسخی بگذارید