کارشناسان بررسی کردند:‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/12/20 12:23
شناسه : 410780
زهره مهرنوروزی-در جامعه ایران پیش از اسلام کما بیش زن در بطن ‏جامعه ایرانی بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی زن ایرانی از حاشیه به ‏متن رسید. مبانی انقلاب اسلامی ایران که بر گرفته از مبانی اسلام ناب ‏محمدی است باز تعریف جدیدی را از زن به دنیای امروز و آینده ارائه ‏داد. رهبر انقلاب به زنان مومن ایرانی الگوی سوم زن نام نهاد زنی ‏تمدن ساز که غرب را به زانو در آورده است. برای بررسی بهتر ‏موضوع با کارشناسان مونا رحیمی پژوهشگر، زهرا محمدی استاد ‏دانشگاه و لیلا جوادی مقدم استاد حوزه و دانشگاه به گفتگو نشستیم :‏
مونا رحیمی پژوهشگر گفت: مهم ترین نقشی که اسلام برعهده ی زن ‏نهاده و زن با ایفای آن می ‏‎تواند زیربنای ساخت یک تمدن نوین ‏اسلامی را تضمین کند، نقش تربیتی است که در واژه ی مقدس مادر ‏خلاصه می ‏‎شود. این نقش در نهاد خانواده ایفا می ‏‎شود که در کنار ‏نقش ‏‎هایی هم چون همسری تعریف می ‏‎شود. امام خمینی(ره) درباره ‏ی این نقش زن فرمودند: «زن با تربیت صحیح خودش انسان درست ‏می ‏‎کند و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد می کند». ‏
وی افزود: در جامعه ی مدرن و امروزی که سبک زندگی به دلیل ‏ارتباطات گسترده، مدام در حال تغییر و تحول است نقش ‏‎هایی که به ‏زنان، به عنوان عضوی از جامعه که سبک زندگی آن ها بر سبک ‏زندگی جامعه تأثیر بسزایی می ‏‎تواند داشته باشد، محول می ‏‎شود، ‏متنوع ‏‎تر است و با گذشته فرق دارد. از طرفی دیگر، تغییر در سبک ‏زندگی جامعه نیز بر تغییر در سبک زندگی زنان تأثیرگذار بوده و این ‏رابطه رابطه ‏‎ای دوسویه است. به دیگر بیان، جامعه شرایطی را به ‏وجود آورده است که زنان در آن می ‏‎توانند نقش ‏‎های جدیدتر و بیش ‏تری را در محیط کلان اجتماعی بر عهده بگیرند. نقش ‏‎هایی که بعضاً ‏حتی ممکن است با روحیه ی لطیف زنانه سازگاری و تناسب چندانی ‏نداشته باشد؛ و همین امر باعث می ‏‎شود که زن تدریجاً از لطافت و ‏ظرافتی که خداوند برای او در نظر گرفته است دور شود و دیگر نتواند ‏وظیفه ی مادری و نسل ‏‎پروری خویش را به آن چنان که شایسته ی ‏اوست به انجام برساند. ‏
رحیمی تصریح کرد: بنابراین آن چه که باید در فرایند تمدن سازی و ‏توجه به سبک زندگی متناسب با فرهنگ ایرانی به آن اهمیت داده ‏شود، نقش ‏‎هایی است که زن در فرآیند دست ‏‎یابی به تمدن بایستی ‏برعهده گیرد. از این رو برای ساخت تمدن اسلامی ضروری است که ‏هویت تمدنی همواره در مسیر تعالی و تکامل، بازتولید و تقویت شود. ‏
زهرا محمدی استاد دانشگاه  بیان کرد:زنان عنصری سازنده در جامعه ‏که علاوه بر نقش ‏‎های اجتماعی خود، وظیفه ی پرورش و تأثیر بر ‏نسل ‏‎ها را دارند تأثیر بسزایی بر جوامع خود می ‏‎گذارند و حتی می ‏‎توانند بر سیر تاریخی جامعه تأثیرگذار باشند و مسیر آن را تغییر دهند. ‏نقش زنان در اسلام به خوبی مشخص شده است. وظیفه ی اصلی او ‏پرورش نسل و وفاداری به همسر است. بین سبک زندگی و نقش زن ‏در یک جامعه یک رابطه ی دوسویه برقرار است، گاهی نقش زن فقط ‏محدود به داخل خانه می ‏‎شود و زمانی هم بخشی از محیط کلان ‏‎تر را ‏شامل می ‏‎شود و نقش ‏‎های اجتماعی خارج از محیط خانه را بر عهده ‏می ‏‎گیرد. این تغییر نقش ‏‎ها سبک زندگی را عوض می ‏‎کند و گاهی هم ‏عکس این قضیه رخ می ‏‎دهد و سبک زندگی نقش او را تغییر می ‏‎دهد. ‏در سبک زندگی جدید بخشی از فعالیت ‏‎های زن به نهاد ‏‎های اجتماعی ‏واگذار می ‏‎شود و به تحول های جدید دامن می ‏‎زند. برآیند این تغییر در ‏سبک زندگی در تمدن پدیدار و باعث می ‏‎شود که تمدن تغییر کند. در ‏تحلیل نقش زن در ساخت تمدن نوین اسلامی باید دانست نقش زن در ‏جامعه چیست؟ باید توجه داشت تغییرهایی که در جامعه ایجاد می ‏‎شود، ‏سبک جدیدی به وجود می ‏‎آورد که طبق آن تمدن نیز تغییر می ‏‎کند.‏

وی با اشاره به جایگاه و نقش آفرینی بانوان در طول تاریخ اسلام ‏گفت: در گذشته دیدگاه‌های مختلف با رویکردهای متفاوتی درباره ‏بانوان وجود داشت که گاه با افراط و گاهی هم با تفریط همراه بود اما ‏رویکرد و نگاه اسلام به زنان با حفظ برابری جایگاه مرد و زن، نگاه ‏متعالی؛ با پذیرش تفاوت‌های دو جنس است؛ به طوری که برخی ‏مسئولیت‌ها را بر عهده مرد و بخشی را نیز متناسب با توانایی زن بر ‏عهده آن قرار داده است.‏

محمدی  افزود: بانوان در طول تاریخ در تحولات اجتماعی نقش آفرین ‏بودند. اگر امروزه ما به سوی کعبه عبادت می‌کنیم این عبادت مرهون ‏زحمات همسر پیامبر خدا حضرت هاجر علیه السلام است که در آن ‏زمان به دستور خدا و سفارش همسرش در آن مکان استقامت به خرج ‏داد و امروزه آنجا قبله مسلمانان است و تمام انبیا و اولیا و همه کسانی ‏که به طواف کعبه رفتند و می‌روند قبر او را زیارت می‌کنند.‏

وی درباره نقش حضرت خدیجه سلام الله علیها در حمایت از پیامبر ‏‏(ص) و دین اسلام مطالبی را عنوان و تصریح کرد: علاوه بر ‏حمایت‌های حضرت خدیجه (س) از پیامبر اسلام می‌بینیم که وی دختری ‏تربیت کرده که افتخار تمام زنان عالم و الگوی تمام شیعیان است و در ‏کنار حضرت امیرالمومنین (ع) همواره نقش آفرینی کرده است.‏
این استاد دانشگاه گفت: نقش حضرت زینب (س) نه تنها در آن زمان ‏بلکه امروزه نیز ناجی کشورهای سوریه و شامات بود و ما شاهد بودیم ‏که مدافعان حرم با عشق به نهضت امام حسین (ع) و راه حضرت ‏زینب (س) در دفاع از حرم، از جان گذشتگی کردند و این مسئله خود ‏تحولات بزرگی را در جبه‌های نظامی رقم زد.‏
محمدی با بیان ویژگی‌ها و نکات فرهنگی پیاده روی اربعین خاطر ‏نشان کرد: راه امام حسین راه نجات است و کسانی که حاضرند به ‏عشق امام حسین (ع) در پیاده روی اربعین کیلومترها با پای پیاده سفر ‏کنند نشانه عظمت فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین (ع) است که ‏نهضتی جهانی است و غیر از مسلمانان افرادی با مذاهب دیگر نیز در ‏آن شرکت می‌کنند و ما امیدواریم بانوان در این راه و در مسیر ‏آرمان‌های الهی همواره موفق باشند.‏
در ادامه لیلا جوادی مقدم استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در ‏زیارت اربعین، هدف قیام امام حسین، همان هدف رسالت نبی اکرم ‏‏(ص) دانسته شده است؛ که آثار فرهنگی قیام امام حسین در آن بسیار ‏پررنگ است. تجمع بیدارگرانه و استکبارستیز اربعین، روایتی مستند و ‏بشردوستانه را از تشیع به جهان مخابره می‌کند و فرصتی برای نمایش ‏اوج انسجام اجتماعی و منبع غنی برای تبیین تأثیر زنان در تحولات ‏جهانی است.‏
وی ادامه داد: ما نه قائل به زن گوشه نشین شرقی و نه زن غربی ‏بدون هویت هستیم بلکه به دنبال ارائه الگوی سومی هستیم که بتواند ‏تمدن ساز و اثرگذار باشد، زنی که بتواند علاوه بر احساس زنانه و ‏مادرانه خود هویت الهی خود را حفظ کند.‏

وی تاکید کرد که زنان ایران  تمدن‌ساز هستند و گفت: عده‌ای به گمان ‏خودشان آنچه که متعلق به فرهنگ ماست و محصول بزرگ اسلامی که ‏مدیون بانوان بزرگی چون حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و ‏حضرت معصومه سلام‌الله علیها هست را مصادره کردند.‏
این استاد حوزه  و دانشگاه افزود: اگر به قرآن کریم مراجعه کنیم ‏مثال‌هایی از زنان تمدن‌ساز همچون حضرت مریم سلام‌الله علیها و آسیه ‏همسر فرعون  را به عنوان پیش‌گامان تمدنی و الگوی همه‌ زنان و ‏مردان می‌یابیم  و اگر غرب ویژگی‌های مثبت خودش را همچنان فرضا ‏در کنار ویژگی‌های منفی زیادی که دارد، حفظ کرده است، قطعا مدیون ‏بانوانی همچون حضرت مریم سلام‌الله‌علیهاست.   مقیمی با اشاره به ‏فرهنگ تمدن ایرانی و مصادفت امروز با میلاد حضرت معصومه ‏سلام‌الله علیها خاطر نشان کرد: تبلور واقعی شعار زن، زندگی و ‏آزادگی، نه آزادی که به معنی بی بند و باری و بی‌عفتی است که البته ‏معاندین تلاش می‌کنند که آزادی را تعبیر به آزادگی کنند و بی‌عفتی را ‏که به عنوان آزادی تجویز می‌کنند به عنوان آزادگی جایگزین کنند و آن ‏را به ما القا کنند. اما حضرت معصومه سلام الله علیها تبلور این شعار ‏است و این در حد  شعار و حرف نیست.‏
جوادی مقدم با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران زن را باز تعریف کرده ‏است افزود: زنان‌مان  تمدن‌ساز هستند و من اطمینان دارم که با وجود ‏شما زنان و دختران  مومن مسلمان مایه فخر و میاهات ایرانیان هستید ‏و خواهند بود، وما شاهد استمرار عزت و بزرگی تمدن اسلامی در ‏امتداد تمدنی که حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ایجاد کرده خواهند ‏بود.‏
این محقق با بیان اینکه در تمدن ایرانی چه قبل از  اسلام و چه بعد از ‏اسلام همیشه عفت زنان‌مان به عنوان نقطه ثقل و نقطه اتکا تمدن‌ بوده ‏است، ادامه داد:  در دوره‌هایی عفت زنان مورد هجمه قرار گرفته ‏است  و دوره‌های پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اما اینها ‏مقاطعی کوتاه بوده و ما دوباره به اصل خودمان و اصل تمدن ایرانی ‏خودمان و اصل تمدن اسلامی خودمان بازگشت کردیم. ‏
‏  وی با بیان این‌که دشمنان تلاش می‌کنند که مبناهای تمدنی ما را ‏ویران کنند،گفت: تعبیر رهبری از الگوی سوم زن این است که «زن ‏به یک جایگاه مصنوعی و تصنعی و تشریفاتی احتیاج ندارد؛ جایگاهی ‏که دون شأن متانت و سکینه و آرامش روحی اوست. در طبیعت الهی ‏زن، آن‌چنان لطافت و زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که می‌تواند ‏هم خود را و هم محیط پیرامون خود را- چه در داخل خانه، چه در هر ‏محیطی که باشد- به طرف معنویت، پیشرفت و علوّ مقامات علمی و ‏عملی سوق دهد و پیش ببرد».‏
وی با اشاره به بیات عمیق رهبری در باره زن ایرانی گفت: نگاه ‏انقلاب اسلامی به مقوله‌ی زنان درست در مقابل نگاه غربی قرار دارد. ‏فرهنگ غربی با ایجاد یک «نامُعادله» در مسئله‌ی زنان عملا این قشر ‏را وسیله‌ی «انتفاع» و بهره‌برداری‌های گوناگون قرار داده است ‏رهبری در این باره فرموده است: غرب درباره زن یک نامعادله‌ای را ‏بتدریج به وجود آورده‌اند؛ یک طرف ذی‌نفع، یک طرف مورد انتفاع؛ ‏بشریت را اینجوری تقسیم کرده‌اند. طرفِ ذی‌نفع مرد است، طرفِ مورد ‏انتفاع عبارت است از زن. این به طور آرام، با تدریج، با شیوه‌های ‏گوناگون، با تبلیغات مختلف، در طول ده‌ها سال در جوامع غربی در ‏درجه‌ی اول، و بعد در جوامع دیگر جا افتاده. شأن اجتماعی زن را ‏اینجوری معرفی کردند. ». ‏

پاسخی بگذارید