صدای پای بهار به گوش می‌رسد؛
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/12/27 11:06
شناسه : 410825

زهره نعلبندی

شاخه سبز- به گوش رسیدن صدای قدم‌های بهار با شادی و اتفاقات ‏زیبایی همچون گستردن سفره هفت سین همراه است که این کارها از ‏آیین‌های باستانی ایرانیان و از نشانه‌های فرا رسیدن ماه بهار و تولد ‏دوباره طبیعت هستند و آمدن این فصل زیبا و آغاز سال نو، زدودن ‏غبار کینه و غم از دل و قلبمان را نیز به ما گوشزد می‌کند.‏
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، این‌روزها شهر حال و هوای نو شدن ‏به خود گرفته است و در هر گوشه‌ای از شهر مردم در تکاپو برای ‏استنقبال از فصل بهار و عید نوروز هستند،  نوروز یکی از قدیمی‌ترین ‏جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است که این سنت، آداب و ‏رسوم زیادی به همراه دارد که پهن کردن سفره هفت ‌سین از ‏مشهورترین و مهمترین  مراسم نوروزی ایرانیان است.‏
گستردن سفره عید نوروز، یک رسم باستانی است. برخی منابع تاریخی ‏نشان می‌دهند که ایرانیان قدیم در پایان سال، چهارده روز تعطیلات ‏داشتند. در شب آخر از این تعطیلات، چیدن سفره هفت سین به‌عنوان ‏گرامیداشت نوروز و پایان زمستان انجام می‌شد. در این شب، ‏خانواده‌ها با هم جشن می‌گرفتند و دعا می‌کردند که خدا برای آن‌ها سال ‏خوب و پربرکتی را رقم بزند.‏
آیین انداختن سفره هفت سین آن‌قدر فراگیر است که حتی در بعضی از ‏کشورهای همسایه هم وجود دارد. البته اغلب آن‌ها این‌ کار را برای ‏استقبال از گردشگران ایرانی و احترام به آن‌ها انجام می‌دهند. ‏
هفت سین برای ایرانیان نماد امید، تجدید حیات و شکوفایی است که با ‏گسترش اسلام در ایران، همین سفره هفت سین ایرانی رنگ و بوی ‏خاصی به خود گرفت چراکه کتاب قرآن نیز به سفره هفت سین اضافه ‏شد و حالا اولین چیزی که ایرانیان هنگام چیدن سفره هفت سین بر ‏سفره قرار می‌دهند، قرآن کریم است. تا مردم، سال جدید را با توکل و ‏نام و یاد خدا آغاز کنند. اما در کل انداختن سفره هفت سین یک مراسم ‏دینی یا مذهبی نیست؛ بلکه فرصتی برای همدلی، دوستی و عشق میان ‏افراد است.‏
اما ممکن است این سوال ایجاد شود که چرا عدد هفت برای این آیین ‏انتخاب شده است که در حقیقت علت آن است که در زبان باستانی عدد ‏هفت به نام "امرداد" است که معنای زندگی و جاودانگی را می ‌دهد؛ ‏بنابراین ایرانیان باستان هفت واژه را به نشانه آن گزینه کرده و بر ‏خوان نوروزی می چینند.‏
هفت برای ایرانیان باستان مقدس بوده و برای مفاهیم مثبت، خوش ‏یمنی و فال نیک از عدد هفت استفاده می کردند مثلا هفت رنگ رنگین ‏کمان، هفت خان رستم در شاهنامه، هفت آسمان و... .‏
عدد هفت در قرآن کریم و نزد مسلمانان نیز اهمیت دارد و از عدد هفت ‏در برخی از آیه‌ها و سوره‌های قرآن نام برده شده است. برای مثال حج ‏هفت مرحله دارد.‏
حجت الاسلام  سید جواد نورموسوی از حوزه علمیه قم در کتاب ‏فرهنگ زندگی با اشاره به ریشه سفره هفت سین می‌گوید: در آيين‌هاى ‏باستانى ايران براى هر جشن «خوانى» گسترده مى‌شد كه داراى انواع ‏خوراكى‌ها بود. خوان نوروزى «هفت سين» نام داشت و مى‌بايست از ‏بقيه خوان‌ها رنگين تر باشد. اين سفره مــعــمـولا چـندســاعــت مانــده ‏به زمان تـــحويل ســـــال نو آمـــاده بود و بر صفحه اى بلندتر از سطح ‏زمين چيده مى‌شد. اين خوان نوروزى برپايه عدد مقدس هفت بنا شده ‏بود.‏
وی سپس با اشاره به تقدس عدد هفت بیان کرد: تقدس عدد هفت از ‏آيين مهر يا ميتراست و به سال‌هاى دور باز مى گردد. در اين آيين ‏هفت مرحله وجود داشت براى اينكه انسان به مقام عالى و آسمانى ‏برسد. پس عدد هفت از پيش از زرتشت براى انسان عزيز بوده و در ‏آيين هاى مختلف و به نمادهاى گوناگون ديده مى شود، مانند هفت ‏آسمان، هفت دريا، هفت گياه و... . ‏
حجت الاسلام نورموسوی خاطرنشان کرد: اما در بسيارى از منابع ‏تاريخى آمده است كه «هفت سين» نخست «هفت شين» بوده و بعدها ‏به اين نام تغيير يافته است. که شمع، شراب ، شيرينى ، شهد (عسل) ، ‏شمشاد، شربت و شقايق يا شاخه نبات، اجزاى تشكيل دهنده سفره هفت ‏شين بودند. برخى ديگر به وجود «هفت چين» در ايران پيش از اسلام ‏اعتقاد دارند. در زمان هخامنشيان در نوروز به روى هفت ظرف چينى ‏غذا مى‌گذاشتند كه به آن هفت چين يا هفت چيدنى مى گفتند. ‏
وی ادامه داد: بعدها در زمان ساسانيان هفت شين رسم متداول مردم ‏ايران شد و شمشاد در كنار بقيه شين‌هاى نوروزى، به نشانه سبزى و ‏جاودانگى برسر سفره قرارگرفت. بعد از سقوط ساسانيان وقتى كه ‏مردم ايران اسلام را پذيرفتند، سعى كردند كه سنت‌ها و آيين‌هاى ‏باستانى خود را هم حفظ كنند. به همين دليل، چون در دين اسلام ‏‏«شراب» حرام اعلام شده بود، آن‌ها، خواهر و همزاد شراب را كه ‏سرکه مى‌شد انتخاب كردند و اينگونه شين به سين تغيير پيداكرد. البته ‏در اين‌باره تعابير مختلفى وجود دارد. ‏
‏ قرار دادن اقلامی مثل سبزه، سرکه و سکه و سمنو و سیب و سماق و ‏سنجد نیز علل مختلفی دارد و هرکدام نماد چیزی هستند که حجت ‏الاسلام نورموسوی در این باره نیز عنوان کرد: خانواده‌های ايرانی ‏هفت سين می‌چينند كه حاوی مجموعه‌ای از نمادهای استقبال از بهار ‏است. هفت سين حداقل بايد حاوی هفت عنوان باشد كه با حرف سين ‏شروع می‌شوند و در حقیقت هفت سین از هفت محصول زمینی ساخته ‏می‌شــود تا بدین و‌سیله از نعمت‌هایی که خداوند توسط زمین به انسان ‏داده است سپاسگزاری شود و این هفت سین عبارتند از سنجد: که ‏مظهر، سنجیده اقدام کردن و اندیشیدن است و به وسیله آن خردورزی ‏بیشتر از خدا خواسته می‌شود و نماد عشق و دلباختگى است و از ‏مقدمات اصلى تولد و زايندگى. عده‌اى عقيده دارند كه بوى برگ و ‏شكوفه درخت سنجد محرک عشق است. ‏
وی اضافه کرد: سیب هم نماد سلامتی است و سلامتی با حضور این ‏نشانه بر سرسفره از خدا خواسته می‌شود و سبزه تولد دوباره ، حيات ‏نو و سبز بودن است کـه نـشانه خوش خلقی است و اخلاق خوب با ‏حضور این نشانه بر سر سفره از خداوند خواسته می‌شود و نماد ‏شادابى و سرسبزى و نشانگر زندگى بشر و پيوند او با طبيعت است و ‏سمنو فراوانی و وفور و نماد قدرت است و قدرت با حضور این نشانه ‏بر سرسفره از خدا خواسته می‌شود.‏
سیر نیز دارو و درمان و بعنوان ماده‌ای گندزاد می‌باشد که مظهر ‏قناعت است و سیری‌پذیری با حضور این نشانه بر سر سفره از خدا ‏خواسته می‌شود وسرکه قرمز نشانه پذیرش سختی‌هاست و تحمل ‏سختی‌ها با حضوراین نشانه بر سر سفره از خدا خواسته می‌شود. ‏سماق هم رنگ طلوع آفتاب و مظهر صبر است و تحمل و فرو بردن ‏خشم را با نهادن این نشانه از خدا خواهانیم. ‏
حجت الاسلام نور موسوی همچنین بیان داشت: اما غير از اين گياهان ‏و ميوه‌هاى سفره نشين، خوان نوروزى اجزاى ديگرى هم داشته است: ‏دراين ميان نان : نشان برکت و رونق روزی است، همچنين بر ‏سرسفره هفت سين شمع‌هايی روشن در برابر آينه قرارمی دهند كه ‏نشان دهنده آينده ای روشن است و تخم مرغ نماد زايش و آفرينش ‏است و نشانه اى از نطفه و نژاد است آینه هم نماد روشنايى است و ‏حتما بايد در بالاى سفره جاى بگيرد و آب و ماهى نشانه بركت در ‏زندگى هستند. ماهى به عنوان نشانه اسفندماه بر سفره گذاشته ‏مى‌شود.‏
و سکه كه نمادى از ثروت (نگهبان فلزات) است و به نيت بركت و ‏درآمد زياد انتخاب شده است.‏
وی افزود: شاخه‌هاى سرو، دانه‌هاى انار، گل بيدمشک، شير نارنج، ‏نان و پنير، شمعدان و... را هم مى توان جزو اجزاى ديگر سفره هفت ‏سين دانست. «كتاب مقدس» هم يكى از پايه‌هاى اصلى خوان نوروزى ‏است و براساس آن هرخانواده اى به تناسب مذهب خود، كتاب مقدسى ‏را كه قبول دارد بر سفره مى گذارد. چنانچه مسلمانان قرآن، زرتشتيان ‏اوستا و كليميان تورات را بر بالاى سفره‌هايشان جاى مى‌دهند. بر سر ‏سفره زرتشتيان در كنار اسپند و سنجد، « آويشن» هم ديده مى شود ‏كه  خاصيت ضدعفونى كننده و دارويى دارد و به نيت سلامتى و بيشتر ‏به حالت تبريک بر سر سفره گذاشته مى شود.‏
اما علاوه بر پهن کردن سفره هفت سین در خانه‌هایمان باید سعی کنیم ‏سفره هفت سین مهمتری را در دلمان بگسترانیم و در آن چیزهایی مثل ‏سرسبز بودن و همیشه در حال رشد بودن، سرخوشی،سلامتی، ‏سپاسگزاری، سعادت، سخاوت و سعه‌ی صدر را جای دهیم وهمزمان ‏با فرا رسیدن نوروز از دلمان نیز سیاهی و غم و کدورت را بزداییم تا ‏سالی پر از حال خوب و اتفاقات قشنگ را برای خود و اطرافیان رقم ‏بزنیم.‏

پاسخی بگذارید