گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/02/14 11:44
شناسه : 411086
فاطمه مداح نظری - موضوع کاهش رشد جمعیت، باروری پایین‌تر از ‏حد جانشینی، بهره‌گیری از سرمایه انسانی و فرصت پنجره جمعیتی ‏موجود و نیز ضرورت افزایش فرزندآوری به منظور پیشگیری از ‏تسریع روند سالخوردگی از مسائل اصلی جمعیتی کشور است. بر این ‏مبنا طی سالیان اخیر پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، ‏سیاست‌های افزایش جمعیت مورد تاکید مسوولان و کارشناسان کشور ‏قرار گرفته است.‏
معمولاً وقتی باروری به سطح پایین‌تر از دو فرزند سوق پیدا می‌کند، ‏تداوم چنین سطحی از باروری به کند شدن آهنگ رشد جمعیت منجر ‏می‌شود و در نهایت به رشد منفی سوق پیدا می‌کند. میزان باروری در ‏کشور از اوایل دهه 1380 به سطح جانشینی رسید و اکثر استان‌ها و ‏حتی شهرستان‌های کشور نیز باروری سطح جانشینی یا پایین‌تر از آن ‏را تجربه می‌کنند. هرچند میزان باروری از حدود 8 /1 فرزند در سال ‏‏1390 به اندکی بالاتر از دو فرزند در سال 1395 افزایش یافت، ولی ‏این افزایش نیز مقطعی بود و سپس در سال‌های اخیر مجدداً روند ‏کاهشی خود را طی کرده است. در سطح کلان، با توجه به اینکه نسل ‏متولد 1360 در حال عبور از سنین باروری است، تعداد موالید کشور ‏نیز رو به کاهش گذاشته است.‏
حفظ جمعیت جوان یکی از مهم‌ترین منابع ثروت ملی هر کشور و در ‏حقیقت یک امتیاز ملی است. با این حال مرور شاخص‌های متعدد در ‏حوزه جمعیت و فرزندآوری چون رشد جمعیت، تعداد موالید، میزان ‏ناخالص موالید، میزان باروری عمومی و زناشویی، مرتبه فرزند و ... ‏نشان می‌دهد کاهش فرزندآوری به یک الگوی غالب در کشور تبدیل ‏شده است. میزان موالید در کشور در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۲ ‏هزار و ۹۸۴ مورد گزارش شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ ، ‏‏۲درصد کاهش و در مقایسه با سال ۱۳۹۵  با ۳۱ درصد کاهش مواجه ‏بوده که بسیار قابل تامل است. علاوه بر این نرخ باروری کل ایران از ‏‏۶.۸ فرزند در سال ۱۳۶۰ به ۱.۷ فرزند در سال ۱۴۰۰ تنزل پیدا ‏کرده است. بر اساس داده‌‌های مرکز آمار ایران، درصد کل خانواده‌های ‏دارای یک فرزند (تک‌فرزندی) با یک روند صعودی به حدود ۱۹.۷ ‏رسیده و ۱۳.۵ درصد نیز فاقد فرزند بوده‌اند. این در حالی است که در ‏نسل‌های قدیمی‌تر (متولدین قبل از ۱۳۵۰) فقط ۴.۵ درصد از آن ‏خانواده‌ها تک‌فرزند بوده‌اند، ولی این میزان در نسل‌های ‏جدیدتر(متولدین بعد از ۱۳۵۰) به ۲۸.۷ درصد رسیده است. اگرچه ‏کاهش فرزندآوری و موالید یک الگوی غالب جهانی است اما توجه به ‏این نکته ضروری است که به اذعان بسیاری از محققین روند کاهش ‏باروری در ایران به عنوان «سریع‌ترین و بزرگترین رکوردهای کاهش ‏باروری» یاد شده است. اعمال سیاست‌های تحدید موالید در کشور و ‏اجرای برنامه‌های تنظیم خانواده به صورت شبکه‌ای در تمامی روستاها ‏و شهرها و به صورت رایگان در کنار تبلیغات گسترده در راستای ‏کاهش موالید، بخشی از دلایل این سرعت کاهش بوده است. با توجه به ‏پیامدهای کاهش موالید بر روند رشد اقتصادی، پویایی جمعیت و ‏هم‌چنین ساختار جمعیتی کشور (سالخورده شدن ساختار جمعیتی) و ‏نظر به پیامدهای این مسئله از ابعاد فرهنگی و اجتماعی از حیث ‏کوچک شدن ابعاد خانواده، سیاستگذاری به منظور تغییر روند مذکور و ‏تشویق و حمایت از فرزندآوری حائز اهمیت است.‏
اگرچه عوامل مختلفی در کاهش نرخ فرزندآوری دخیل هستند اما ‏سیاست ها و قوانین وضع شده در کشور در راستای تحدید موالید یکی ‏از عوامل موثر بر این پدیده بودند. سیاست‌های جمعیتی کشور در یک ‏نگاه در چند دوره قابل تقسیم است:‏
‏۱. قبل از انقلاب اسلامی ۱۳۳۵-۱۳۵۷: سیاست تحدید موالید
‏۲.آغاز انقلاب تا پایان سال ۱۳۶۶: توقف سیاست‌های تحدید موالید و ‏اجرای سیاست‌های افزایشی در حوزه جمعیت
‏۳.از سال ۱۳۶۷ تا سال ۱۳۸۸: سیاست تحدید موالید
‏۴. از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳: شروع گفتمان سازی در خصوص ‏ضرورت اصلاح سیاست‌‌ها به سوی افزایش جمعیت
‏۵. ۱۳۹۳- ۱۴۰۰ : ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت و تثبیت ‏سیاست‌های جمعیتی به سوی تشویق و حمایت از فرزندآوری
‏۶. ۱۴۰۰ تا کنون (تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ‏به عنوان مهم‌ترین اقدام در حوزه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)‏


محمد اسماعیل اکبری، محقق و پژوهشگر حوزه جمعیت که سهم قابل ‏ملاحظه‌ای از انتشار مقالات حوزه جمعیتی را از سال۲۰۱۸ تاکنون به ‏خود اختصاص داده، با اشاره به پیشینه اجرای سیاست‌های جمعیتی در ‏کشور، به ما می‌گوید: از دهه۶۰ طرح تنظیم خانواده و کنترل موالید ‏در حال اجرا بود و اواسط دهه۷۰ رشد جمعیت کشور سیر نزولی پیدا ‏کرد. با اینکه باید اجرای این سیاست‌های غلط جمعیتی متوقف می‌شد ‏اما از سوی برخی دولتمردان ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال۱۳۸۶ ‏نخستین هشدارهای جمعیت‌شناسی در کشور از سوی معدودی از ‏جمعیت‌شناسان و جمعیت‌پژوهان مطرح و بر اصلاح شاخص‌های ‏جمعیت‌شناسی تأکید شد. رهبر معظم انقلاب نیز پس از طرح نخستین ‏مطالبات جدی جمعیتی از سال۱۳۹۰ در هیئت دولت، در یک دهه ‏گذشته ۵۴بار درخصوص پیامدهای کاهش جمعیت هشدار داده‌اند. با ‏این حال تا پیش از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ‏هیچ قانونی برای حمایت از فرزندآوری خانواده ایرانی وجود نداشت و ‏بیشتر قوانین خانواده در تعارض با فرزندآوری بود. ‏
محمد اسماعیل اکبری با تأکید بر اینکه قانون حمایت از خانواده و ‏جوانی جمعیت مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از بحران جمعیتی کشور ‏است، اضافه می‌کند: اجرای صحیح این قانون ضرورت همراهی و ‏همگامی همه نهادها و دستگاه‌های رسمی و غیررسمی کشور را  ‏می‌طلبد و تحقق اهداف آن، نیازمند عزم ملی است.‏
وی با اشاره به تفاوت علم جمعیت با دانش جمعیت ادامه می‌دهد: در ‏سال‌های اخیر اغلب دولتمردان با مشاهده آمار رو به کاهش موالید، به ‏دانش جمعیتی دست یافته و به ضرورت افزایش آن اشاره کرده‌اند؛ اما ‏تا کنون فقط رهبر معظم انقلاب به‌طور جدی در مورد جمعیت اظهار ‏نگرانی و بارها بر اهمیت آن تأکید کرده‌اند که این نشان می‌دهد ایشان ‏درباره موضوع جمعیت به ادراک معنا رسیده‌اند. درحالی که اگر همه ‏مسئولان و رسانه‌ها در حوزه جمعیت، علم ادراکی داشته باشند به‌طور ‏حتم می‌توان با تغییر ماهیت فکری جامعه به اهداف پیش‌بینی شده در ‏قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دست یافت و من به این ‏موضوع بسیار امیدوار هستم.‏
حسین فرشیدی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: مهم‌ترین کار در ‏این حوزه اقدامات فرهنگی است و البته بحث اقتصادی هم مهم است و ‏باید با هم پیش بروند. نمی‌توان گفت اگر وضعیت اقتصادی مردم خوب ‏شود، بحث جوانی جمعیت هم خوب خواهد شد؛ امکان ندارد بدون ‏مباحث فرهنگی به حصول نتیجه رسید. وظایف وزارت بهداشت در این ‏قانون اجرایی شده است؛ اما در حوزه جمعیت نمی‌توان در کوتاه‌مدت ‏نتایج را دید و باید یک برنامه ۵ تا ۱۰ساله در نظر گرفت. البته ‏جمعیت کشور افزایش یافته است اما به میزان مدنظر نرسیده و شرایط ‏باید به‌نحوی باشد که جمعیت کشور طی ۴سال آینده ۲۰میلیون نفر ‏افزایش پیدا کند. دراین‌باره سن باروری از اهمیت فراوانی برخوردار ‏است؛ چون با کاهش آن می‌توان نسبت به بارداری‌های آینده هم ‏امیدوار بود. طی یک سال گذشته آمار بارداری مادران جوان افزایشی ‏بوده و یک نمونه خوب از اقدامات انجام‌شده است؛ به‌طوری که آمار ‏مادران ۲۰ تا ۲۴سال از ۱۶درصد در ۱۴۰۱ به ۱۸درصد در ۱۴۰۲ ‏رسیده که روند خوبی است. رشد جوان‌ترشدن مادران در این گروه ‏سنی بسیار قابل توجه است؛ اما همین روند صعودی را در مادران ۲۵ ‏تا ۲۹ساله هم داریم و آمار آنها هم از ۲۴.۱۲درصد در ۱۴۰۱ به ‏‏۲۴.۳۹درصد در ۱۴۰۲ رسیده است. نقطه امیدوارکننده جوان‌ترشدن ‏مادران این است که فرصت برای بارداری‌های دیگر هم وجود خواهد ‏داشت و برنامه‌ریزی بهتری می‌تواند صورت بگیرد؛ چون سیاست‌های ‏مربوط به جمعیت تغییر کرده و اگر پیش از اجرای قانون جوانی ‏جمعیت بر شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» تأکید می‌شد، اکنون ‏موضوع داشتن ۲فرزند مطرح نیست و بر داشتن فرزندان بیشتر تأکید ‏می‌شود. البته نه‌تنها کاهش سن مادران که زایمان‌های سوم هم افزایش ‏خوبی داشته‌اند که به این معناست که مادران پیش‌تر ۲تجربه ‏فرزندآوری داشته‌اند؛ اما از شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر عبور ‏کرده‌اند و خواهان فرزندان بیشترند. این اتفاق برای زایمان‌های چهارم ‏و پنجم هم رقم خورده است. آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته بیش ‏از ۱۸۸هزار تولد در زایمان سوم، بیش از ۶۳هزار زایمان چهارم و ‏بیش از ۲۰هزار زایمان پنجم ثبت شده که عیان‌کننده یک تغییر دیدگاه ‏فرهنگی در خانواده‌هاست.‏
سیدسعید کسائیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با ‏بیان اینکه مدت زمان پنجره جمعیتی در کشور به هفت تا ۱۰ سال ‏رسیده است، اظهار کرد: پنجره جمعیتی به معنای مدت زمانی است که ‏افراد در سنین باروری قرار و فرصت باردار شدن دارند؛ اکنون بین ‏هفت تا ۱۰ سال مدت زمان پنجره جمعیتی کشور است که اگر این ‏زمان بگذرد باروری افراد دچار مشکل می‌شود و ممکن است باردار ‏نشوند.‏
وی افزود: در سال ۱۳۶۰ شمار زنان با توانایی باروری در جامعه به ‏‏۱۰ و نیم میلیون نفر می‌رسید و کشور از ۲.۵ میلیون نوزاد برخوردار ‏بود و به ازای هر چهار زن یک فرزند وجود داشت. در حال حاضر ‏علی‌رغم وجود ۲۵ میلیون زن، یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوزاد داریم ‏و به ازای هر ۱۸ زن، یک فرزند وجود دارد.‏
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تصریح کرد: ‏میانگین سن بارداری در کشور از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۹ حدود ۱۰ ‏سال افزایش یافت و از ۲۲ سال به ۳۰ سال رسیده است، ناباروری در ‏بیشتر موارد قابل درمان است و پوشش بیمه‌های مناسبی نیز در ‏پرداخت هزینه‌ها وجود دارد.‏
وی ادامه داد: برای جوانی جمعیت، سقط غیرقانونی جنین باید بیش از ‏پیش مورد توجه قرار گیرد.‏
کسائیان با بیان اینکه تولد نوزاد نارس سهم زیادی در تولدها دارد، ‏گفت: تولد فرزند نارس احتمال مرگ دارد و پدر و مادرها سختی‌های ‏زیادی را متحمل می‌شوند که موجب می‌شود والدین دیگر تمایل به ‏فرزندآوری در نوبت‌های دوم و سوم نداشته باشند، پیشنهاد می‌شود ‏مراقبت‌های دوران بارداری بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.‏

پاسخی بگذارید