شاخه سبز گزارش می دهد؛ ‏
گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1404/02/15 13:40
شناسه : 411096
شاخه سبز-هیفاء پردل- مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: ‏فعالیت پرورشی یکی از فعالیت‌های اصلی همه معلمان ما است و ما ‏آموزش را زمینه‌ای برای پرورش می‌دانیم.‏
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، هم زمان با 12 اردیبهشت ماه گرامی ‏داشت روز شهادت شهید مطهری و هفته پاسداشت از مقام علم مدیرکل ‏آموزش و پرورش جدید قم در نخستین نشست خبری خود با اصحاب ‏رسانه قم از عملکرد این نهاد و وضعیت معلمان گزارشی ارائه و به ‏سئوال های خبرنگاران پاسخ داد.‏
سید مصطفی حسینی فاضل در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ‏تالار فرهنگیان قم برگزار شد در ارتباط با هفته گرامی داشت مقام معلم ‏بیان کرد: شعار محوری هفته بزرگداشت معلم با عنوان «برای معلم و ‏برای ایران» نامگذاری شده است، ادای احترام به مقام شامخ استاد ‏شهید مطهری، تجلیل از معلمان برگزیده با حضور نمایندگانی از وزارت ‏آموزش و پرورش در ۱۸ اردبیهشت، دیدار با خانواده شهدای ‏فرهنگی، برگزاری آیین سپاس معلم در سطح مدارس از جمله‌ ‏برنامه‌هایی است که برگزار خواهد شد.‏
وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار روزنامه شاخه سبز در ارتباط با ‏اهمیت به مقوله پرورش در کنار تعلیم عنوان کرد: تفاوت واژه مربی ‏با معلم توجه به نقش الگویی و مرجعیت معلمان است معلمان همه در ‏واقع مربیان اصلی آموزشی و تربیتی هستند خصوصاً در دوره ابتدایی ‏ما کمتر معلمی را می‌بینیم که به مقوله‌های ویژگی‌های رفتاری دانش ‏آموزان توجه نداشته باشند؛ لذا فعالیت پرورشی یکی از فعالیت‌های ‏اصلی همه معلمان ما است و ما آموزش را زمینه‌ای برای پرورش ‏می‌دانیم.‏
وی به تعداد معلمان فعال در حوزه تعلیم و تربیت استان قم هم اشاره و ‏افزود: به طور کلی ما حدود ۱۷ هزار معلم در استان داریم که عمدتاً ‏نیروهای رسمی و پیمانی هستند تنها بخشی از نیروها که زیر هزار نفر ‏هستند نیروهای قراردادی کار معین یا حق التدریس هستند.. ‏
مدارس قم تا سال 1404 مجری کامل سند تحول می شوند
مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان قم در ادامه این نشست با اشاره ‏به سند تحول بنیادین آموزشی گفت: در مصوبه شورای عالی آموزش و ‏پرورش در خرداد ۱۴۰۳ نقشه راه تحول در آموزش و پرورش ‏مصوب شده و از مهرماه بصورت آموزشی ما در ۱۰ درصد از مدارس ‏الگوی مدارس تراز سند تحول را اجرا کردیم و در مهر ۱۴۰۴ ‏ان‌شاءالله ۵۰ درصد مدارس ما در بخش مدارس دولتی و ۱۰۰ درصد ‏مدارس غیر دولتی با الگوی مدیریت مدارس تراز سند تحول ان‌شاءالله ‏کار خود را انجام خواهند داد.‏
حسینی فاضل اظهارداشت: ما به دنبال تحول در آموزش و پرورش ‏هستیم اما تحول مبتنی بر لذا نیاز به زمان دارد؛ آموزش و پرورش ‏مانند محیط‌های اقتصادی زود بازده نیست بلکه بازده آن در دراز مدت ‏اتفاق می‌افتد؛ تحول در آموزش و پرورش با نوشتن سند انجام نمی‌شود ‏بلکه با اجرایی شدن اسناد اتفاق می‌افتد و یکی از دغدغه‌های مقام ‏معظم رهبری این بود که چرا سند تحول در آموزش و پرورش اجرا ‏نمی‌شود.‏
این مسئول در ادامه اظهارداشت: در عدالت آموزشی سازماندهی ‏معلمان را مد نظر داریم؛ مدارس خاص فقط می‌توانند ۱۲ ساعت از ‏معلمان انتخابی خودشان استفاده کنند ۱۲ ساعت دیگرشان توسط ‏معاونت‌های آموزشی نواحی و مناطق سازماندهی می‌شود.‏
قم در رده 28 مین استان در زمینه سراننه آموزشی در کشور
مدیرکل اداره کل آموزش و پرورش استان قم در پاسخ به سئوالی در ‏ارتباط با وضعیت سرانه های آموزشی به تناسب جمعیت استان گفت: ‏یک هزار واحد آموزشی کالبدی داریم و هزار و ۶۰۰ واحد با کد واحد ‏آموزشی چون تعدادی از مدارس ما در دوشیفت فعالیت می‌کنند و هر ‏یک کد واحد آموزشی دارد؛ ما از استان‌هایی هستیم که بیش از ۱۰ ‏درصد از دانش‌آموزان ما اتباع هستند و نیازهای ویژه‌ای داریم.‏
حسینی فاضل اظهارداشت: در بحث فضای آموزشی و سرانه فضای ‏آموزشی ما در حال حاضر حدود ۴.۲ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز ‏است و بر اساس برنامه هفتم این عدد باید تا پایان سال ۱۴۰۷ به ۶.۱ ‏برسد به لحاظ رتبه بندی در زمینه سرانه های آموزشی قم در رتبه 28 ‏کشور قرار دارد البته با بهره برداری از مدارس جدید رتبه ما به 26 ‏کشور ارتقا یافت .‏
به گفته این مسئول؛ قم به دلیل وجود اتباع و بافت جمعیتی آن به لحاظ ‏تراکم جمعیت دانش آموزی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده ‏است که هم به کمبود نیروی انسانی و هم فضاهای آموزشی مرتبط ‏است.‏
حسینی فاضل در پاسخ به این سئوال که با توجه به وجود جمعیت بالای ‏دانش آموزان اتباع آیا از سوی یونیسف و سازمان های جهانی برای ‏افزایش سرانه آموزشی کمک هایی شده گفت: تاکنون از سوی سازمان ‏کمیساریای عالی پناهندگان 10 مدرسه در قم ساخته شده است .‏
رتبه استان ما از لحاظ سرانه آموزشی ۲۸ کشور بود که با افتتاح‌هایی ‏که در سال گذشته رقم خورد رتبه‌ ما به ۲۶ ارتقا پیدا کرد اما از لحاظ ‏تراکم دانش‌آموزی رتبه دوم کشور را داریم که بخش از آن به کمبود ‏نیروی انسانی و بخشی هم به کمبود فضای آموزشی مربوط است...‏
حسینی فاضل در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار روزنامه شاخه سبز در ‏ارتباط با اینکه خود به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش و دستگاه ‏تعلیم و تربیت معلم کلاس اول خود را به یاد دارد افزود: معلم کلاس ‏اول و دوره ابتدایی من در سال 66 در شهر آران و بیدگل بوده و به ‏نام آقای عرشی است که آن طور که به یاد دارم هنوز در قید حیات ‏هستند و از زحمات او تقدیر و تشکر می کنم..‏

پاسخی بگذارید