کارفرمای پروژه فرودگاه قم گفت: استان قم تنها استانی است که فرودگاه ندارد، لذا عملیات احداث فرودگاه در قم از ابتدای سال جاری از سرگرفته شد چراکه اصلا زیبنده قم نبود که فرودگاه نداشته باشد.
زهره نعلبندی
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، بیش از یک دهه از زمان کلیدخوردن عملیات احداث فرودگاه در قم میگذرد و در حالیکه همه ما تصور میکردیم تا چندسال پس از شروع عملیات، آسمان قم شاهد پروازهای داخلی و بین المللی خواهد بود، عملیات احداث این پروژه مهم و حیاتی برای قم متوقف شد.
از سرگیری عملیات احداث فرودگاه قم همواره مطالبه همه شهروندان و در راس آنان اهالی رسانه قم بوده است و حالا امسال امیدهای مرده همه ما با از سرگیری این پروژه زنده شد و با رفع چالشهایی که بر سر این پروژه قرار داشت، این عملیات در حال ادامه یافتن است و امید است به زودی شاهد پروازهایی از مقصد قم به جای جای ایران و جهان باشیم؛ رویایی که اگر دوباره سنگی جلوی آن انداخته نشود طبق قول مسئولین استانی به زودی محقق خواهد شد.
مهندس خوش نویسان مدیرعامل منطقه سلفچگان و کارفرمای پروژه فرودگاه قم در بازدید خبرنگاران از این پروژه عنوان کرد: استان قم تنها استانی است که فرودگاه ندارد و این اصلا زیبنده قم نبود که فرودگاه نداشته باشد.
وی افزود: بیش از یک دهه پروژه فرودگاه کلید خورده و اکنون با حضورر استاندار فعلی مجددا از ابتدای سال جاری کار احداث فرودگاه از سر گرفته شده است.
خوش نویسان همچنین اظهار داشت: در جنک ۱۲ روزه اهمیت فرودگاه قم مشخص شد و برای همه مسئولین و مقاماتی که در این پروژه دخیل هستند، این اهمیت تبیین شد.
علیرضا ماندی مشاور استاندار و رئیس پروژه فرودگاه قم نیز از سرگیری عملیات فرودگاه بین المللی اتفاق خوب سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: بحث فرودگاه قم از سال ۸۶ مطرح شد و در سال ۸۹ در شورای برنامه ریزی مصوب شد و در مطالعات سال ۸۶، حدود ۶نقطه برای احداث بررسی شد و به دلیل شرایط جغرافیایی زمینی و هوایی و بر اساس جوانب کار، منطقه فعلی به عنوان بهترین منطقه مناسب برای احداث فرودگاه انتخاب شد و آن زمان شرکت ارم کیش کار را عهده دار شد و در سال ۸۹ پروژه شهر فرودگاهی قم کلنگ خورد.
مشاور استاندار و رئیس پروژه فرودگاه قم همچنین تصریح کرد: اولویت استاندار قم از همان ابتدای شروع به کار مسئله فرودگاه بود که امیدوارم با جدیت و پشتکار ایشان در موعد مقرر پروژه را تحویل مردم قم دهیم تا استان قم بهزودی شاهد بهرهبرداری از یک فرودگاه بینالمللی استاندارد باشد.
ماندی در ادامه اعلام داشت: نقشه طرح جامع فرودگاه تدوین شده و اصلاحات آن انجام شده و تمام جزئیات اجرایی باند و محوطههای پیرامونی باند در این نقشه آورده شده است که طراحی فاز یک ترمینال فرودگاه با سالنی به مساحت ۳۰هزار متر انجام شده که از جمله ویژگیهای طرح این ترمینال، حالت گنبدی روی آن است که اشاره به مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه(س) دارد و طرح کروی روی سقف نیز متناسب با معماری کویری است و حالت نگینی بین دو گنبد بیانگر نگین بودن شهر قم در بین شهرهای مقدس است و به طور کلی این طرح برگرفته از معماری ایرانی اسلامی است.
وی با بیان اینکه مساحت فرودگاه قم ۲۶۵۰هکتار درنظرگرفته شده است، ادامه داد: طراحی فاز دو ترمینال را بنا داریم در سال جاری آغاز کنیم.
ماندی در ادامه با اشاره به ویژگیهای فرودگاه قم گفت: این فرودگاه در شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب قرار دارد و بیشترین حمل و نقل مسافر و بار از این مسیر صورت میگیرد و با ریل و ایستگاه راه آهن نیز تلاقی دارد و نزدیکی به منطقه ویژه سلفچگان و قابلیت احداث گمرک و بارگیری کالا از جمله موقعیتهای ویژه این فرودگاه میباشد.



