تاریخ : 1396/04/14 12:09
شناسه : 55803
ربیع فلاح جلودار در شرق مازندران اظهارکرد: میزان مصرف برق استان مازندران بیش از میانگین مصرف همه استان های کشور است و مازندران همیشه با نگرانی تامین برق و آب و سایر زیرساخت ها مواجه بوده است.

وی افزود: محرومیت زدایی یکی از سیاست های مهم دولت تدبیر و امید بوده است و قطعا به مناطق محروم باید توجه ویژه ای شود و سد گلورد در منطقه محروم هزارجریب شرق مازندران احداث و بهره برداری شد که می تواند مشکل کم آبی را رفع کند و موجب توسعه و رونق اقتصادی این منطقه شود.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: تا دو سال آینده همه روستاهای هزارجریب شرق مازندران گازرسانی می شود و البته همه مناطق دوردست و محروم روستایی استان تا سال 97 گازدار می شود.

فلاح گفت: متوسط برخوردار مازندران از آب بهداشتی کشور پایین تر است و مازندران با میزان متوسط بالای 700 میلی متر بارندگی جای نگرانی دارد این سد از سال 88 شروع شده وقتی که بررسی کنیم در طول این سال ها چرا این پروژه به اتمام و بهره براری نرسیده است و موجب افتخار دولت یازدهم است که میانگین عملکرد و اقدام و عمل دولت یازدهم نسبت به سال های گذشته بالاتر بوده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 15 درصد آب شرب مصرفی استان مازندران از سدها و 85 درصد از آب های زیرزمینی تامین می شود. آب های زیرزمینی استان به لحاظ وضعیت زیست محیطی شرایط مناسبی ندارد.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: ریل گذاری که اخیرا در این دوره در مورد استفاه از آب های سطحی یا آب سدها برای تامین آب شرب صورت گرفت کاملا این سیاست منطقی و درست است و در مناطقی مانند شرق استان که خط قرمزهای زیادی در ارتباط با آب های تحت العرضی داریم و مردم منطقه از کمبود آب رنج می برند امیدواریم بتوانیم با اولویت بندی فعالیت های این منطقه را پیگیری و دنبال کنیم.

فلاح گفت: هیچ سدی پیش از انقلاب در مازندران وجود نداشت تا اینکه سد شهید رجایی در ساری به عنوان اولین سد استان در دولت سازندگی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی احداث شد و بهره برداری سد گلورد یکی از افتخارات دولت یازدهم پس از انقلاب است. در گذشته با آببندان ها و آب های روان و سطحی فعالیت های مربوط به کشاورزی انجام می شد.

وی افزود: در گذشته اراضی آبی و شالیزاری مازندران خیلی کمتر بود و اکثر اراضی کشاورزی مربوط به کشت پنبه بوده یا محصولاتی که به اراضی غرقابی نیاز نداشتند اما از سال 1350 به بعد سطح زیر کشت برنج در مازندران افزایش پیدا کرد و تحولی در ترکیب کشت در منطقه به وجود آمد و منتج به این شد که از آب های زیرزمینی استفاده شود و امروز مشکل کمبود آب داریم.

استاندار مازندران اظهار کرد: این استان با وجود همه مشکلات کم آبی همچنان به عنوان قطب کشاورزی ایران محسوب می شود و استانی که باید امنیت غذایی کشور را تامین کند و به همین منظور باید تلاش کنیم تا همه آب های سطحی را جمع آوری کنیم و در حال حاضر سد گلورد و شبکه های زیر آن در حال اجرا است و امروز نیز فاز نخست آبگیری سد انجام شد.

فلاح یادآور شد: کانال آب چالوس از سال 1369 تا کنون طرح نیمه تمام است و آبی که به دریا می ریزد را به راحتی می توان جمع آوری و غرب استان، بخش مرکزی و شرق استان را تامین کند و در گذشته قرار بود آب این سد به استان گلستان منتقل شود.

وی تصریح کرد: سد هراز یکی از سدهای بسیار مهم است که آب شرب و آب کشاورزی را تامین می کند و بیش از 120 هزار هکتار از اراضی استان مازندران می تواند از آب این سد استفاد کند و باتوجه به اینکه سد هراز 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد با بهره برداری و آبگیری این سد می توان کمک خوبی برای رفع کمبود آب کل کشور و استان تهران باشد.

 انتهای پیام

پاسخی بگذارید