گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1403/06/18 13:08
شناسه : 408988
دکتر جعفر قنادباشی؛ تحلیل گر مسائل سیاسی ‏
‏ چند نمونه از برخورد های قاطع  علی ع در فساد های حکومتی نمونه ‏روشنی از داستان جدیت او حتی با حاکمان امین و منصوب خوبش ‏است که مطلوب است کارگزاران جدید به آن تمرکز کنند ‏
در عهدنامه مالک اشتر نسبت به کارگزاران با نگاهی آینده نگرانه ‏دستور می دهد:«...اگر يکي از آنان دست به خيانت زد و گزارش ‏بازرسان تو هم آن خيانت را تأييد کردند، به همين مقدار گواهي قناعت ‏کرده، او را با تازيانه کيفر کن، و آنچه را که از اموال در اختيار دارد ‏از او باز پس گير، سپس او را خوار دار و خيانت کار بشمار و قلاده ‏بدنامي به گردنش بيفکن.»( نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی،نامه ‏‏53)‏
در جای دیگر که يکى از فرمانداران او اموالی از بیت المال را نزد ‏خود نگه داشته بود، خبر که به امام رسید، فوراً نامه ای تهدید آمیز به ‏وی نوشتند: از خدا بترس ، و اموال اين مردم را به آن ها  بازگردان، ‏که اگر چنين نکنى و خداوند مرا بر تو چيره سازد، با تو کارى خواهم ‏کرد که نزد خداوند عذر خواهم داشت، و با شمشيرم که هر کس را با ‏آن زدم در آتش شد، گردنت را بزنم . به خدا سوگند، اگر کارى را که ‏تو کردى حسن و حسين کرده بودند، از من نرمشى نمى ديدند، و به ‏مرادى نمى رسيدند، تا آن که حق را از آنان بازگيرم، و باطلى را که از ‏ستم آن دو پديد آمده، نابود سازم‌ .( نهج البلاغه؛ ترجمه محمد دشتی ‏نامه ۴۱)‏

حضرت همچنین بعد از این که گزارش هایی مبنی بر سوء استفاده ‏یکی از کارگزاران را دریافت کرد، فوراً از او خواست صورت حساب ‏اموالش را دقیقاً گزارش کند تا رسیدگی شود: " از تو به من خبر ‏رسيده است که اگر چنان کرده باشی، پرور دگار خود را به خشم آورده ‏و امام خود را نافرماني و در امانت خود خيانت کرده اي . به من خبر ‏رسيده که کشت زمين ها را برداشته و آنچه را مي توانستي گرفته و ‏آن چه در اختيار داشتي به خيانت خورده اي . پس هر چه زودترحساب ‏اموال را براي من بفرست و بدان که حسابرسي خداوند ازحسابرسي ‏مردم سخت تر است. ( نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی،نامه40)‏

برخورد قهر آمیز علی ع با متخلفان حکومتی تا آنجاست که وقتی یکی ‏از فرمانداران او علاوه بر تخلفاتی که داشت ، با زنی ازدواج کرد که ‏مهریه اش را بر خلاف سنت نبوی (ص) صدهزار درهم قرار داد؛ که ‏چنین مبلغی از سوی کارگزار دولتی بسیار شگفت آور بود و ناراحتی ‏مردمان را به دنبال داشت؛ که موجب خشم شدید امام شد؛ او پس از ‏آنکه فهمید علی ع از کارهایش آگاه شده و مورد بازخواست قرار ‏خواهد گرفت، به سوی شام گریخت.( ابن ابى الحديد، شرح نهج ‏البلاغه،ج4،ص87) که این نشان از ناامنی متخلف و مفسد در ‏حکومت دینی است که هم مورد ملامت مردم قرار می گیرد و هم حاکم ‏جامعه آرام و قرار را از او میگیرد.‏
حالا مرام علوی را مقایسه کنیم با وضعیت  مدیران و مراکز اقتصادی ‏ما؛ ببینیم چه اندازه علوی وار نسبت به بیت المال رفتار می کنند؟! ‏بخصوص از رئیس جمهور محترم که با اسم و رسم نهج البلاغه علی ‏ع وارد گود مسئوليت کلان جامعه شدند؛ امید می رود در حساسیت ‏نسبت به مسائل مالی و پولی مدیران خویش؛ نیز تجسم منش و‌ روش ‏علوی باشند؛ چرا که بزرگترین معضل جامعه امروز ما دقیقا همین ‏مافیای وحشتناک اقتصادی است!‏

پاسخی بگذارید