گروه: سایر / گزارش
تاریخ : 1403/06/18 13:12
شناسه : 408991
زهره نعلبندی


شاخه سبز- قم به عنوان شهری زائر پذیر نیازمند امکانات بسیاری در ‏زمینه حمل و نقل شهری است و علاوه بر این، استان قم شاهراه ‏مواصلاتی 17 استان کشور است و به همین سبب رفت و آمد در این ‏استان بسیار زیاد است و نیازمند تدابیری در حوزه حمل و نقل شهری ‏است.‏
به گزارش خبرنگار شاخه سبز، از آنجاییکه ترافیک یکی از معضلات ‏کلان شهرهاست، کلانشهر قم نیز از معضل ترافیک و تبعات و ‏پیامد‌های ناشی از ترافیک از جمله آلودگی‌های صوتی، هوا، مسایل ‏زیست محیطی، اتلاف زمان و بی نظمی در خیابان‌ها در امان نبوده ‏است.‏
حمل ونقل ریلی به علت دارا بودن مزیت‌هایی از قبیل سرعت، پاک و ‏بدون آلودگی محیط زیست، جابجایی انبوه ، دارای جایگاه ویژه در حمل ‏ونقل شهری است از این رو بهسازی حمل ونقل عمومی در شهرهای ‏در حال توسعه رو به گسترش است.‏
ساخت مترو یکی از طرح‌هایی بود که به منظور خدمت‌رسانی به ‏زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) و حل ‏مشکلات ترافیکی شهر قم تصویب شد.‏
لذا برای رهایی شهروندان قمی از ترافیک شهری، یکی از راهکارهای ‏موثر بهره برداری از پروژه مترو است؛ پروژه‌ای که اجرای آن در قم ‏از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و حدود 13 سال از کلنگ زنی ساخت آن ‏می‌گذرد.‏
بهره برداری از پروژه‌ مترو قم را تاکنون دلایلی همچون کمبود بودجه ‏و تحریم‌ها به تاخیر انداخته است.‏
در اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۰ منصور درویشی مدیرعامل سابق ‏سازمان قطار شهری قم در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از روند اجرای ‏پروژه قطار شهری قم، از شتاب گیری روند اجرای پروژه خط یک ‏مترو قم خبرداد و گفت: شهروندان قمی در سال ۱۴۰۰ سوار مترو ‏می‌شوند.‏
اما اکنون در پایان در سال 1403 به سر می‌بریم و همچنان طلسم این ‏پروژه شکسته نشده و شهروندان قمی هنوز در انتظار تکمیل این ‏پروژه و بهره برداری از آن هستند. ‏
این پروژه از موانع‌های پیشروی خود در امان نبوده و کمبود بودجه و ‏تحریم‌ها بهره برداری از آن را بارها به تاخیر انداخته است.‏
محمدرضا انگشت‌باف مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم اخیرا ‏درباره‌ تدابیر تامین واگن متروی قم و منابع و تسهیلات آن اظهار ‏داشت: متولی واگن در کشور وزارت کشور است و طبق قرارداد، تعهد ‏واگن بر عهده‌‌ وزارت کشور و دولت است. ما در سال 97 یک مصوبه ‏از هیئت وزیران اخذ کردیم که بنا شد، واگن‌های متروی قم را بر ‏اساس قرادادی که وزارت کشور تا سقف 25 درصد دارد تأمین کنند.‏
وی افزود: قرارداد 630 واگن تهران و قرارداد 799 واگن تمام ‏شهرها را وزارت کشور عهده‌دار است‌. طبیعتا کارفرمای قرارداد تأمین ‏واگن ما در استان قم هم وزارت کشور است. ما سال 97 مصوبه‌ای که ‏از هئیت وزیران اخذ کردیم و قرار شد از این ظرفیت‌ استفاده کنیم، بر ‏این اساس مقرر شد که مبلغ 70 میلیون یورو و به طور کامل از ‏اعتبارات دولتی واگن‌های مترو قم تامین شود.‏
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم بیان کرد: متاسفانه به جهت ‏بروکراسی و تغییر دولت‌، قرارداد در آبان سال 1401 توسط وزارت ‏کشور به طرف خارجی ابلاغ شد. مجدد در حال پیگیری هستیم. باید در ‏سازمان برنامه‌ریزی‌ وزارت کشور یکسری از اصلاحات قراردادی، ‏مجوزی اتفاق می‌افتاد. به همین واسطه منجر به این شد که قسط اول ‏پیش‌پرداخت قرارداد توسط وزارت کشور به شرکت چینی پرداخت ‏نشود.‏
وی خاطرنشان کرد: ما سال گذشته در جلسات متعدد فشرده دوماهه‌ای ‏با موضوع مدیریتی و کارشناسی به صورت برخط با نفرات خارجی ‏داشتیم و طراحی واگن‌ها را تصویب کردیم. مبحث قسط اول ‏پیش‌پرداخت خارج از اراده‌ی سازمان قطار شهری استان است و ‏دوستان وزارت کشور باید پیگیری‌های لازم را انجام می‌دادند. طی ‏تلاش‌های انجام شده در 27 مردادماه 1403 مجوز ماده 62 واگن‌های ‏متروی قم صادر شد.‏
انگشت‌باف عنوان کرد: بر این اساس ما باید بلافاصله قرارداد 3 جانبه ‏با بانک مرکزی را انجام دهیم. احتمالا ظرف 3 ماه آینده می‌توانیم کار ‏را به مرحله‌ای برسانیم که دولت بتواند قسط اول پیش‌پرداخت را به ‏طرف چینی بدهد، تا شرکت چینی هم واگن‌ها را بسازد و در بازده ‏زمانی 6 تا 8 ماهه به قم تحویل دهد.‏
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم گفت: ما در 2 بخش به کمک ‏دولت احتیاج داریم؛ اول اعطای مجوزهای عقب‌افتاده مانند ماده 62 که ‏‏10 ماه در سازمان برنامه مانده بود. دوم باتوجه به اینکه در خرداد ‏سال 1402 اوراق مشارکت مترو قم رشد 3 برابری داشته است که ‏مبلغ آن 250 میلیارد تومان بود که به نسبت سال قبل آن یعنی سال ‏‏1401 رشد 500 درصدی داشت. ما برای وصول این مبلغ نیاز به ‏مساعدت دولت داریم.‏

پاسخی بگذارید