وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به آنکه کشور در موقعیت حساسی قرار دارد اگر تکمیل و توسعه کریدورهای ریلی و اتصال آن به کریدورهای مرزی را به سرعت به انجام نرسانیم فرصتها را از دست خواهیم داد.
فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی
امروز (دوشنبه، ۱۹ شهریور) در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی
ایران، گفت: اساس ریل و مسیر راهآهن در کشور ایران تمدن ساز بوده و بسیاری از سکونتگاههای
زیستی با عبور ریل ایجاد شدهاند و شاهکار مهندسی در حوزه ریل که با تلاش مهندسین ایرانی
و تعامل با مهندسان خارجی ایجاد شده و در اختیار ملت ایران قرار گرفته، بخشی از هویت
ملت ایران شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با دیدگاه
بلند مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت ژئوپلیتیک و ارتباطات ایران با کشورهای همسایه
که بر تکمیل کریدورهای ریلی تاکید دارند، باید این امور توسعهای را بیش از پیش مورد
تاکید قرار داد و همه مدیران در حوزه راه آهن زحمت کشاند و اکنون باید به صورت جدی
به تکمیل کریدورهای ریلی پرداخت و با توجه به آنکه کشور در موقعیت حساسی قرار دارد،
اگر تکمیل و توسعه کریدورهای ریلی و اتصال آن به کریدورهای مرزی را به سرعت به انجام
نرسانیم، فرصتها را از دست خواهیم داد.
وی افزود: موضوع دیگر تعامل با کارکنان
راهآهن است، تعامل با هزاران نفری که در این صنعت میکوشند، بسیار با اهمیت است و
این تعامل باید بسیار دقیق و سنجیده تقویت شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مسئله دیگر
تعامل با بخش خصوصی است و درها باید به سوی همه ارکان بخش خصوصی که در حوزه ریلی کار
میکنند، در کمال عدالت باز باشد، شرکتها باید برای کار در این حوزه با یکدیگر رقابت
کنند و توجه ویژه به بخش خصوصی باید قویتر پیش برده شود.
صادق تصریح کرد: با بودجه دولتی راهآهن
نمیتوان طرحهای موجود را پیش برد و به همین دلیل بهرهگیری از سرمایهگذاری بخش خصوصی
باید در دستور کار قرار گیرد و حوزه ریلی نقشی بسیار مهم در توسعه کشور دارد و علاوه
بر دوستدار محیط زیست بودن، میتواند ایمنی حملونقل و بهینهسازی مصرف انرژی را محقق
کند. از این رو ظرفیتهای موجود باید به صورت حداکثری مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
ضرورت افزایش سرعت حملونقل ریلی در حوزه
بار و مسافر
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در
حوزه حملونقل ریلی در بخش باری باید اقدامات جدی صورت گیرد، گفت: سرعت حملونقل ریلی
نه در حوزه باری و نه در حوزه مسافری قابل قبول نیست و افزایش این سرعت باید با اولویت
بالا پیگیری شود.
صادق تاکید کرد: ترسیم و توصیف واقعیاتی
که هماکنون با آن مواجهیم، مهمترین گامی است که مدیرعامل جدید شرکت راهآهن جمهوری
اسلامی ایران باید به انجام برساند و نقاط ضعف و چالشها باید دستهبندی و اولویتبندی
شود تا بتوان در سریعترین زمان نسبت به رفع چالشها اقدام کرد که در این راستا بدنه
راهآهن باید به صورت حداکثری به کار گرفته شود.