گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 149870
زندگی روزمره شاکله ای دارد که اساسا همبستگی ها و گاهی نیز کنش های جمعی را می طلبد و شاید هم بهانه ای برای دورهمی های مردمی باشد.
راستش این است که برخی افراد که حرفی برای گفتن ندارند، برای ابراز بهانه و ایجاد یک همبستگی به ظاهر اجتماعی به استفاده از قلیان روی می آورند.
به نظر می رسد هنوز جایگزین مناسبی برای قلیان وجود فیزیکی ندارد، که برخی این گونه به قل های پی در پی قلیان گلاویز شده اند. در نتیجه با قل به  قلیان های بی سر و گوش که هر کدام یک رنگ و یک عطر دارد روی  می آورند.
لازم است اشاره کنیم که با قرار دادن یک جایگزین مناسب و ارتقا در سطح سواد یا فرهنگ آحاد مردم می توان به  نتیجه دلخواه رسید که دیگر شخصی به استفاده از قلیان متمایل نگردد.
استفاده از قلیان یک بحث میان رشته ای است. مبحثی که در واقع وقتی یک فرد در لباس رفیق به دوستش قلیان تعارف می زند به نوعی یک قل کام از مرگ تعارف زده که در نهایت اقشار مختلف از صنوف اعم از پزشک و افراد کارآمد در دین و جامعه و جامعه شناس ها را به تدبیر وامی دارد.
شاید بتوان گفت واقعیت قضیه این است که ما در رابطه با این مقوله اجتماعی و فرهنگی باید بستری را در زندگی و تئوری های جهان زیست خود ضرورت دهیم و بگنجانیم که در نهایت بتوان با تصمیم های خود انگیخته، غیر قابل تقلیل و موثر که کلیات امور و جزییات دراین امر را در بر گیرد آکادمیکی جدید و نو را در این پدیده برای هدایت و تاثیر گذاری بر سرنوشت و زندگی انسان ها درایت و ایجاد کرد.
شایسته و لازم است که با چارچوبی موجه به تحلیل ذات جهان شمول قلیان بپردازیم تا تئوری ها و پارامترهای حوزه زندگی تک تک افراد را و تمام امور کلیت سازی که سبب شده تا جامعه به نحوی به این "هوس" که در متن مردم ترویج یافته را بهتر به مطالعه بپردازیم.
جامعه شناسان و روان شناسان با استناد به پژوهش هایی که داشته اند می گویند، وقتی فردی در سرفصل های کودکی خود دچار محرومیت های عاطفی می شود، در بزرگسالی اغلب برای پیشگیری و البته ایجاد ارضای عاطفی خود و خلسه از فضای استرس زا و اضطراب آور خود، نیاز به یک مسکن دارد تا در واقع با ایجاد یک آرامش مقطعی ناآرامی های موجود را که گاهی بصورت مزمن و گاهی هم به صورت پایدار در یک فرد موجب به هم خوردن شرایط طبیعی و روانی افراد می شود را کنترل کرد.
مثال کبوتر در مورد افکار منفی و اضطراب ها مثال جالبی است، در واقع می توان گفت که این احساسات طبیعی همانند پرندگانی  هستند که بالای سرت پرواز می کنند که منشا ناشناخته ای دارند و نمی توانی جلوی آن ها را بگیری ولی می توانی از نشستن آن ها روی سرت و آشیانه کردن آن ها جلوگیری کنی!
اینجا در واقع اگر بدون در نظر گرفتن امراض و اعتیادی که بعد از مدتی نیکوتین و تنباکو بر سر نای و مجاری تنفسی و تحرکی بدن یک فرد ایجاد می کند نگاه کنیم خواهیم فهمید که قلیان تنها بهانه ای برای دورهم نشستن است.

هدی سادات چاوشی

پاسخی بگذارید