گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1397/04/20 07:30
شناسه : 162394
هدی سادات چاوشی: مدیریت نگهداری و به هنگام از پول و هوش اقتصادی کودکان یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اقتصاد در کشور است.
اما علیرغم اعتقاد به این موضوع که عمده تکامل های رفتاری در سنین اولیه رشد صورت می گیرد، بچه ها جدی گرفته نمی شوند و اغلب مادران و پدران با بیان این جمله که "بچه را چه به اقتصاد.. حالا مونده تا بفهمد پول و هوش اقتصادی چیست!!!" اصلا بچه 7_8 ساله از پس انداز، چی سردر می آره؟»... در واقع به نوعی تکرار بیکاری های روزگار گذشته دامن زده می شود. این نوع صحبت ها و اعتقادات در واقع به نحوی بیانگر تمایل افراد است که چرخ گردون روزگار، چرخش وار همچنان ادامه داشته باشد.  
اما آیا این درست است که بگوییم بچه ها ارزش پول را نمی فهمند؟
به گفته متخصصین، یکی از ملزومات زندگی در امر اقتصاد، فعال کردن هوش اقتصادی در سنین کودکی است. اما چه عاملی سبب شد تا تعداد بیشماری از افراد در جامعه با مشکل اقتصادی مواجه شوند؟ دلیل این ماجرا از چه قرار است؟
استفاده از روش های حفظ، نگهداری، سرمایه سازی، پول سازی و چگونه مدیریت کردن پول یکی از مواردی است که در عرصه های پرپیچ و خم زندگی همیشه یار و یاور ذهن و تکاپوهای روزانه است مشروط بر اینکه، آموزش های لازم ارائه شده باشد.
در راستای ترویج تبیین آشناکردن بچه ها با اقتصاد، مدیر دبستان پسرانه ی دولتی با اهدای کارت های حساب قرض الحسنه به دانش آموزان به جای جوایز سعی کرده تا به نوعی این آشنایی را تحقق بخشد.
هادی حبیبی مدیریت دبستان دولتی امیرکبیر با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد در نسل آینده و جامعه اظهار کرد: با توجه به اهمیت امر اقتصاد در بین نسل ها و هدف ما در امر آموزش برای نسل آینده، دغدغه مند بودیم تا قدم کوچکی برای شروع این امر داشته باشیم و این قدم کوچک را با بازکردن حساب های قرض الحسنه برای تمامی دانش آموزان انجام دادیم. چرا که اعتقاد ما این است استراتژی های مالی و خرج کردن یکی از عادت هایی است که ضرورت آموزش را مطالبه می کند.
وی گفت: تجلیل از بچه ها با کارت حساب قرض الحسنه می تواند این اطمینان را در دانش آموز ایجاد کند که او اگر بخواهد می تواند استقلال مالی خود را برقرار کند و این خود می تواند قدم مثبتی را در بر داشته باشد.
چه در نمازخانه مدرسه و چه در کانون پرورشی که از دانش آموزان در مقاطع مختلف تقدیر شد بچه ها با نشاط و وجد کارت های همدیگر را می بینند و رمز های کارت یکدیگر را می پرسند اما برخلاف بزرگترها رمز چهاررقمی کارتشان را به راحتی، حتی با فخر به یکدیگر نشان می دهند و گاهی با صدای بلند می خوانند و حتی به هم فخر میفروشند.‌.
تصاویر در سالنامه دیواری، بیشتر از کارت های هدیه با ارقام و اعداد مختلف برایشان جذاب است بگذریم که عده ای زودتر می خواهند مدرسه تعطیل شود و سریع موجودی بگیرند و یا حساب را خالی کنند.
چرا هوش اقتصادی ما فعال نشد و اقتصاد به این صورت کمرنگ شد
زمان و سرمایه دو عاملی است که نیاز به مدیریت دارد، همچنین اقتصاد هم نیاز به مدیریت دارد و ما می توانیم از کودکی این امور را به کودکانمان آموزش دهیم و این در واقع به نوعی از خودمان شروع کردن است.
کارشناس امور اقتصادی می گوید: ما یاد گرفته ایم که بچه هایمان را لحظه ای خوشحال کنیم و لحظه ای به آن ها نشاط ببخشیم و متاسفانه آن ها را آینده نگر و با تدبیر بار نمی آوریم.  
وی می گوید: آیا تابحال شده برای خوشحال نمودن فرزندانتان از مسئولان تقاضا کنید این کار را انجام دهند؟ یا خود در پی انجام آن هستید تا به تحقق بپیوندد، آن هم در هر حالت و ساعات از روز..
کارشناس امور اقتصادی بیان می کند: ما باید آن قدر برای فرزندانمان از فرهنگ و هوش اقتصادی بگوییم تا بدانند که، یکی از پشتوانه های آن ها در زندگی و آینده شان امر اقتصاد و نوع استفاده و چگونگی ذخیره و استفاده از پول است. نه آنکه بعد از سنین بزرگسالی و عدم مهارت های لازم در زمینه های اقتصادی بخواهیم مشکلات معیشتی را به آن و این بچسبانیم.
آشناکردن بچه ها با اقتصاد یک ضرورت است
حبیبی مدیریت دبستان پسرانه دولتی عنوان کرد: آشنا کردن بچه ها با اقتصاد یکی از ضروری ترین سرمایه هاست که مرتبط و هم سو با آینده یک جامعه و اهداف آن جامعه می باشد که هر فردی می بایست از کودکی بیاموزد که زمان و سرمایه را چگونه مدیریت کند لذا بر آن شدیم که از این فرصت استفاده وافر و مناسب را ببریم.
پول تو جیبی یک دغدغه  
سعیدهدایتی معاون آموزشی این مدرسه گفت: این پیشنهاد از سمت یکی از اولیای دانش آموزان که کارمند بانک بود و به بهترین نحو همراهی شد. به این صورت که بانک پکی را به عنوان هدیه از طرف بانک و داشتن حساب پس انداز کودک و نوجوان تدارک دید.
وی افزود: خیلی پدر مادر ها دغدغه ی بحث پول توجیبی فرزندان خود را دارند. آن ها اغلب مایلند چگونگی برنامه ریزی صحیح را به فرزندان خود ارائه دهند و گاهی از مدرسه تقاضا می کنند که در این مسیر همراه با خانواده ها شوند، که سعی شد در این مراسم استفاده صحیح از کارت و سرمایه به دانش آموزان طی مراسم اهدای جوایز، آموزش داده شود.
یکی از اولیای حاضر از دانش آموزان می گوید: اگر فرهنگ چگونگی حساب و کتاب در ذهن بچه ها مطرح شود مطمئنا در آینده هم، این افراد کمتر دچار مشکلات معیشتی خواهند بود.
معاونت دبستان پسرانه دولتی  می گوید: بچه ها به عنوان قشربزرگی بالغ بر 10 میلیون نفر، کمابیش در حال استفاده از پول هستند که اگر کارت ها به صورت هدفمند و مدیریت شده در اختیار آن ها قرار گیرد هم از لحاظ بهداشتی قابل بررسی است و هم دوراندیشی در آینده تک تک آن ها می تواند دخیل باشد.
زنگ تفریح مدرسه به صدا در آمد. بچه ها به سمت غرفه خوراکی ها هجوم برده اند. همان تک پنجره ای که مرا یاد کودکی ام می اندازد (همان موقع که قد ما کوتاه بود و پول های مچاله شده را در مشت های عرق کرده مان به سمت بالا می گرفتیم تا زودتر خرید را انجام دهیم.) در حالی که هر کدام اسکناسی به دست دارند و گاهی سکه هایی که اول برای بازی شیر و خط استفاده می شود و بعد هم روی زمین مدرسه قل می خورد و مشاهده میکنی تمهیدات لازم جهت داشتن دستگاه خودپرداز در باجه های فروش خوراکی در مدرسه وجود ندارد و در این میان اگر پول خرد کم بیاید یا دو تغذیه می خرند و یا پرداخت آن به بعد موکول می شود.  
و می توان گفت: تفکر تسلسل و تکرار گذشته هنوز در مدارس امروزی قابل توجه است و چقدر شبیه دهه های 60 و...است..!!!
و با توجه به این مهم که روزگار تغییر کرده اما سنتی بودن مدارس در بعضی سنت ها جای تامل دارد. شاید بتوان گفت که " از ماست که برماست".
روایتی از حضرت علی (ع) در مورد شیوه های تربیت فرزند در ذهنم تداعی می شود: "لاتقسروا اولادکم علی آدابکم فانهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم" فرزندان ما از آن آینده هستند و آینده نیز شرایطی متفاوت با زمان حال دارد.

 
 

پاسخی بگذارید