در جلسه کارگروه مجمع نمایندگان قم بررسی شد:
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1399/12/28 12:33
شناسه : 398724

 




 به گزارش شاخه سبز - زهره مهر نوروزی : اگرچه  به  علت همه گیری  ویروس کرونا احوال صنعت گردشگری این روزها خوب نیست و فعالان گردشگری با مشکلات عدیده ای رو براه هستند اما کرونا این فرصت را پیش آورد تا نخبگان گردشگری استان قم گرد هم آیند تا بتوانند تمام ظرفیت های گردشگری را شناسایی کنند و برای  روزهای پس از کرونا میزبان خوبی برای توریست  های داخلی و خارجی باشند. در این کارگروه تخصصی گردشگری مجمع نمایندگان قم گام های بلندی در این زمینه برداشته اند وآن گام شناسایی و تقویت ظرفیت های گردشگری بخش های استان است. وجود روستاهای تاریخی ، جاذبه های طبیعی ، غارها ، چشمه ها و دره ها پتانسیل های گردشگری قم را صد چندان کرده است اما بالقوه است و به خوبی شناسایی نشده است  .


در آخرین جلسه سال 99کارگروه تخصصی گردشگری قم که با حضور مسئول و دبیر کارگروه های تخصصی مجمع نمایندگان استان قم، اعضای کارگروه تخصصی گردشگری و اعضای کارگروه بخش های و اعضای کارگروه اقتصاد مقاومتی مجمع نمایندگان قم  و در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی برگزارشد .

در این جلسه سعادتمند مسئول کارگروه  بخش های استان قم گفت: در بخش های استان ظرفیت های گردشگری زیادی وجود دارد که تا کنون مغفول مانده است .

وی با اشاره به جاذبه های باستانی و طبیعی بخش های قم تصریح کرد: صنعت گردشگری علاوه بر نقش متعالی در صدور فرهنگ در بخش اشتغالزایی نیز می تواند نقش به سزایی داشته باشد به همین دلیل با شناسایی ظرفیت های گردشگری بخش ها می تواند اشتغالزا هم باشد.

سعادتمند بیان کرد: خوشبختانه مجمع نمایندگان قم این فرصت را فراهم آورده است تا بتوانیم به توسعه بخش گردشگری روستایی قم به پردازیم و امیدواریم اعضای کارگروه بخش ها از این فرصت برای توانمند سازی روستاهای خود استفاده کنند.

ظرفیت قم در گردشگری تلفیقی
در ادامه سید جواد جلالی نژاد مسئول کارگروه تخصصی گردشگری مجمع نمایندگان قم گفت: بخش گردشگری استان این ظرفیت را دارد که چرخ های اقتصادی قم راه تنهایی بچرخاند.

وی با بیان اینکه در اسناد بالا دستی  گردشگری استان  دینی در نظر گرفته شده است که با گردشگری زیارتی تفاوت دارد و با گردشگری زیارتی متفاوت است ولی ما می توانیم با توجه ظرفیت های متعدد و بلقوه که در استان ما شناسایی شده است  گردشگری استان را تلفیقی تعریف کنیم .

جلالی نژاد افزود: در گردشگری تلفیقی اگر هم افزایی لازم از سوی بخش ها صورت گیرد هم بخش اقامتی استان منتفع می شود و هم بخش های دیگرگردشگری به تناسب رشد می کنند و آن اقتصاد پایدار که در بخش گردشگری متصور است  محقق می شود.

وی با اشار به اقلیم چهار فصل قم گفت: وجود روستاهای ییلاقی در کنار کویر می تواند یکی از جاذبه های بی نظیر و نادر دنیا باشد که تاکنون مغفول مانده است.واز طرفی اگر بتوانیم در بخش بوم گردی ، آثار باستانی که در روستاها متاسفانه به سرعت در حال تخریب است و صنایع دستی روستاها را فعال کنیم، همچنین با توجه مزید ها و میراث های ناملموس روستاها جشنواره غذا ، جشنواره محصولات باغی و زراعی برگزار کنیم   بی شک از مهاجرت جلو گیری خواهد شد و اگر بتوانیم اقتصاد روستا ها را از طریق بخش گردشگری توسعه دهیم به طور حتم مهاجرت معکوس رخ خواهد داد. روستاییان به زاده خودشان باز خواهند گشت چرا که عمده دلیل مهاجرت ها مشکل اقتصادی و بیکاری جوانان روستایی است.

پیامدهای فاصله بین مدیران و نخبگان
در ادامه احمدی مسئول کارگروه اقتصاد مقاومتی مجمع نمایندگان قم با انتقاد از بی توجهی مدیران استان به ظرفیت های استان قم گفت: قم از نظراینکه ام القرای جهان تشیع است و همچنین وجود حوزه علمیه که در جهان شناخته شده است یک استان  سوق الجیشی محسوب می شود و  بسیار حائز اهمیت است ومتاسفانه مدیران استانی از طرح های بزرگ ملی در قم استقبال نمی کنند برای نمونه طرح باغ قرآنی را مطرح کردیم در قم استقبال نشد و صورت اجرایی نگرفت اما در کشور قطر اجرایی شد.

وی با اشاره به طرح پارک ایران گفت : در این پارک قرار بود یک ایران کوچک در قم ساخته شود ودر آن دالان تاریخ تعریف شده بود اما استقبال نشد طرح دیگر شهرک زائر بود که خودم آنرا نوشته و مطرح کردم که ایجاد یک شهرک زایر با مقیاس شهراسلامی بود و همه ارگان می توانستند در آن نقش داشته باشند ولی استقبال نشد ومتاسفانه در قم  از طرح های ملی آنگونه که باید استقبال نمی شود که رشد قم را به تاخیر می اندازد.

احمدی اظهار کرد: وجود فاصله بین نخبگان و کارشناسان قم با مدیران چنین مشکلاتی را رقم می زند که با وجود ظرفیت های متعدد قم بخش گردشگری توسعه لازم را نداشته است برای نمونه چند سال گذشته ما در دریاچه نمک قم که به تنهایی می تواند قطب گردشگری باشد کوشک نمکی را ساختیم که معماری آن در کشور مقام دوم آورد اما از طرف استان دستور تخریب صادر شد که اولین سازه نمکی در ایران بود.

ضرورت تقویت زیر ساخت گردشگری بخش های استان
در ادامه این جلسه محمد آقازاده مدرس گردشگری و عضو کارگروه تخصصی گردشگری گفت: هم اکنون در جهان نسل سوم گردشگری مطرح است که تلفیقی از همه رشته های گردشگری را شامل می شد اما ما متاسفانه هنوز درگیر بحث های چالشی گردشگری هستیم که مانع توسعه این صنعت می شود .

وی با تاکید برلزوم نوشتن  سند چشم انداز بخش ها گفت: اگر بخش های استان می خواهند از ظرفیت گردشگری خود به نحوه احسن و مطلوب استفاده کنند پیشنهاد می کنم با توجه به ظرفیت های بخش خود سند جامعی را تدوین کنند تا یک نقشه راه مسئولان آینده باشد.

آقازاده با اشاره به ظرفیت های منحصر بفرده جاذبه های گردشگری طبیعی در بخش های استان گفت: در بخش های استان ظرفیت های بسیار بکری وجود دارد اما چون زیرساخت های لازم فراهم نشده است بنابراین تا قبل از ایجاد زیر ساخت وجود گردشگران مشکلاتی مانند تخریب ابنیه ها و جاذبه ها را در پی خواهد داشت.

وی برلزوم استفاده از ظرفیت کارشناسان میراث فرهنگی در تدوین سند چشم انداز بخش های استان  تاکید کرد افزود: وجود کارشناسان میراث کمک می کند تا نوشتن سند چشم واقعی و قابل تحقق و در عین حال آثار باستانی را ازتخریب حفظ کند.

سید محسن محسنی قم پژوهشگر و عضو کارگروه با اشاره به مزیت های خرد ظرفیت های گرشگری قم از تنگ نظری ها گلایه کرد و افزود: در سفرهایی که به کشورهای مختلف داشتم مشاهده کردم که دست فروشان سنتی همچنان در سطح شهر فعال هستند اما در قم به یکباره تمام دست فروشان جمع اوری شد بلبلی فروشی یکی از دست فروش های سنتی قم است که رو به انقراض است در حالی که شهرداری می تواند بخشی از دست فروشان سنتی را با مجوزهای لازم اجازه فعالیت بدهد اینکه تما م دست فروشان را به عنوان سد معبر حذف کند درست نیست بلا خره فرهنگ های این شهر بایدحفظ شود.
وی در ادامه با اشاره به وجود ابنیه های باستانی در قم و انتقاد از بی توجهی مسئولان به این ظرفیت ها  گفت: قلعه گبری یکی از ابینه های تاریخی قم است که در آن می توان جشنواره لباس، غذا و کتاب برگزارکرد از طرفی قم شهر کتاب است وظرفیت برگزاری نمایشگاه های متعدد کتاب دارد مدتی پیش هماهنگی ها برای برگزاری جمعه بازار کتاب دست دوم در اطراف مجتمع ناشران مطرح شد اما از سوی مدیران مربوطه استقبال نشد در حالی که درشهر ولز انگستان این اتفاق رخ داده است.

این پژوهشگر بیان کرد: باتوجه اینکه علم حدیث در قم قدمت هزار ساله دارد بنابراین در کتب دست دوم و نسخ خطی ظرفیت های خوبی دارد.

محسنی با بیان اینکه توسعه بی رویه صنعت در قم سه عنصر آب، خاک و هوای قم را آلوده کرده است اظهارکرد: قمرود زمانی یکی از جاذبه های قم بود نوار سبزی که در داخل رودخانه وجود داشت منظر زیبایی به قم داده بود اما باعث تاسف است که شهرداری با دور زدن قانون در بستر رودخانه بلوار ساخته و همچنان هم ادامه می دهد و حتی در یادداشت اعتراض آمیزی هم که در باره این موضوع نوشتم و به تمام ارگان ها مربوطه ارسال شد توجهی نکرد.

وی برگزاری جشنواره  را از دیگر پتانسیل های استان قم مطرح کرد و افزود: با توجه به اینکه گلوگاه  عبوری هفده استان کشور هستیم کدام فستیوال بزرگی در قم برگزارشد تا هم ظرفیت های گردشگری قم معرفی شود و هم گردشگران داخلی را که هنوز قم را به خوبی نمی شناسند معرفی کنیم.

ضرورت آموزش روستاهای میزبان
یوسفعلی از دیگر اعضای کارگروه تخصصی گردشگری مجمع نمایندگان قم گفت: دربخش کهک ظرفیت های خوب گردشگری هم از لحاظ ابنیه و اقلیم و بوم گردی وجود دارد اما متاسفانه برای پذیرش گردشگران فرهنگ سازی لازم صورت نگرفته و اهالی به توریست ها نگاه خوبی ندارند.

وی افزود: سد کبار و سد امامزاده اسماعیل از ظرفیت های طبیعی محسوب می شوند اما در استفاده موثر از آنها برنامه ای وجود ندارد.

این فعال گردشگری بیان کرد: متاسفانه مسئولان میراث انطور که باید به ظرفیت های بخش استان توجه نمی کنند، در کارگروه گردشگری سه استان قرار بود با اینجاد یک جاده از مشهذ اردهال به کهک  و از کهک به قم مسیر حرم تا حرم ایجاد شود تا وشنوه ایجاد شده است ولی بخش قم در اداره راه و شهرسازی استان معطل ماده است در حالی عبور ایجاد کهک را از تنگنا خارج می کند.

یوسفعلی از برخی عدم همکاری توسط مدیران استانی گلایه کرد و افزود: با توجه به اراضی موجود در کهک که فرصت خوبی برای سرمایه گذاران در بخش گردشگری ایجاد کرده است اما در بحث مجوز با عدم همکاری ها مواجه هستیم . برای نمونه ما طرح باغ گشت را مطرح کردیم اما جهاد کشاورزی با ما همکاری نکرد.

جبران عقب ماندگی گردشگری روستایی

در ادامه حمید اورعی مسئول کارگروه های تخصصی مجمع نمایندگان قم با بیان اینکه گردشگری یکی از  متنوع ترین و بزرگترین صنعت دنیاست افزود: در گردشگری روستایی 75 سال از دنیا عقب هستیم این در حالی است که تنوع آب و هوایی قم یک ظرفیت منحصر بفردی را ایجاد کرده است و باید تلاش کنمی این عقب ماندگی را جبران کنیم .
 
وی در ادامه با تاکید برلزوم آموزش روستاییان و فرهنگ سازی در بخش های استان برای میزبانی مناسب ازگردشگران گفت: در روستاهای تاریخی قم به علت بی توجهی اهالی اثارباستانی در حال تخریب است.
 
مسئول کارگروه های مجمع نمایندگان قم برلزوم تقویت بخش های استان تاکید کرد و افزود: در روستاهای قم هم از نظر نوع کشت زرع هم از نظر تنوع باغات  و هم از نظر دامپروری و صنایع دستی و ابنیه ها حایز اهمیت است ولی به خوبی شناسایی و معرفی نشده است.
 
اورعی گفت: شتر داری از اشتغال های روستاییان قمرود این خودش یک ظرفیت بلقوه است تا از آن بتوانیم برای گردشگری استفاده کنیم سه سال پیش که از قمرود بازدید داشتیم به این ظرفیت پرداخته شد  حتی از شهرداری را هم  مجاب کردیم اما خود صاحب شترها استقبال نکردند.
 
وی در ادامه به ظرقیت رودخانه قمرود پرداخت و تصریح کرد : این فضا می تواند یکی از قطب های گردشگری قم باشد اما به بلوار و پارکینگ تبدیل شده است ما شاهد هستیم از شهر انسان محور به شهر خودرو محور تبدیل شده ایم که این برای سلامتی شهروندان خوب نیست.
 
این مسئول با اشاره به تامین راه دسترسی از قمرود به دریاچه نمک گفت خوشبختانه با پیگیری کارگروه ها و توجه نمایندگان قم اعتبار تامین راه دسترسی در بودجه سال 1400 دیده شد که اتفاق خوبی بود.
 
 اورعی در ادامه با اشاره برلزوم حفظ آثار تاریخی تصریح کرد: اگر ما در حفظ میراث تاریخی و فرهنگی استان مان کم کاری کنیم باید به نسل آینده پاسخگو باشیم نمونه کوچک آن اجازه تخریب خانه عالم جلیل القدر ایت الله بهجت است و یا حفظ تاریخ جنگ که در یک روز سه نقطه شهر قم مورد اصابت بمب های رژیم بعث عراق قرار گرفت اما الان کوچکترین اثری وجود ندارد که ما در باره آن با این نسل حرف بزنیم.
 
وی تاکید کرد : باید فاصله بین نخبگان و کارشناسان کاهش بیاید گفت: هم اکنون بین مدیران و کارشناسان استان فاصله وجود دارد به همین اوضاع آنطور که باید به سامان نیست برای تحقق خواسته های کارشناسان و نخبگان باید با تشکیل این دست کارگروه های مطالبه گر و برگزاری نشست با مدیران فاصله ها را از بین برد.
 
اورعی تحقق گردشگری روستایی را در گرو پیگیری و تلاش کار گروه تخصصی گردشگری ها و بخش ها دانست .
 
در این جلسه مصوب شد  فرصت ها و ظرفیت های موجود گردشگری در بخش های استان از اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دریافت شود.و همچنین بسته پیشنهادی جامع گردشگری در بخش ها توسط کارگروه گردشگری تدوین شود و برگزاری جلسات مشترک کارگروه ها در بخش های مجمع نمایندگان قم جهت برسی فرصت ها و ظرفیت ها در بخش ها و همچنین اداره کل میراث فرهنگی از دیگر مصوبات این جلسه مشترک بود.
 


انتهای پیام /



 

پاسخی بگذارید