مدیرکل محیط زیست قم :
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/08/4 14:13
شناسه : 399921

نزدیک به دو دهه است که قم از هرسو دچار مشکلات زیست محیطی شده است. توسعه و استقرار بی حدوحصر صنایع در شهرکهای صنعتی قم آثار زیانباری را بر جای گذاشته است و می گذارد دراین زمینه مصاحبه ای با مدیرکل محیط زیست قم انجام شده است که می خوانید:

 رضا موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با تاکید برلزوم فرهنگ سازی درزمینه اهمیت محیط زیست تصریح کرد: به طور مثال قانون شکار صید بسیار قدیمی است و اگر کسی تخلف کند با هزینه بسیار اندکی جریمه می شود اگرما می خواهیم با آینده نگری محیطزیست را حفظ کنیم باید مجازاتی که در  نظر می گیریم متناسب با جرم باشد.
وی بیان کرد: موضوع محیط زیست فراتر از این آلودگی های صنعتی است اتفاقاتی  در این زمینه در کشور رخ می‌دهد باعث ضربه به محیط زیست شده و وضعیت قم در حوزه محیط زیست نیز نامناسب است.
موسوی مشکینی گفت : آلودگی هوای قم در شش ماه نخست سال جاری نسبت به شش ماه سال گذشته بیشتر بوده است میزان آلودگی در شش ماه نخست سال جاری 33 روز بوده اما در سال گذشته 16 روز بوده است.

اصول اولیه محیط زیست درقم لحاظ نمی شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم تصریح کرد: مشاهده می کنیم که اصول ابتدایی مسائل محیط زیستی در تصمیم گیری های کلان استان قم لحاظ نمی شود گاهی بهانه هایی می آورند که محیط زیست را خلع سلاح می‌کند و تنها عدم آلودگی هوا را آن هم در مواردی تأییدی بر ادامه فعالیت صنعت در نظر می گیرند در صورتی که مسائل زیست محیطی فراتر از این مسائل است و بحث های آمایش و جانمایی و آب بر بودن صنعت مورد نظر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در قم هیچ محور تمیزی نداریم فقط جاده گرمسار است که آن هم بنا به دلایلی صنایع مستقر نیستند در جاده اراک ،جاده اصفهان، جاده کاشان و جاده تهران همگی معضل های زیست محیطی هستند که ناشی از نگاه سطحی مسئولان قم به مسئله محیط زیست هستند صنایع آلاینده اطراف قم را احاطه کرده اند .
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم اضافه کرد:همواره نسبت مستقیم بین اقتصاد و محیط زیست وجود دارد هزینه نادیده گرفتن محیط زیست بسیار زیاد است اما این مسئله مورد توجه مسئولان اداره کننده استان قم نیست فعالیت های آسیب زا به محیط زیست در قم به راحتی انجام می‌شود متأسفانه ضعف قانونی و فرهنگی باعث این اتفاق می شود.
 وی ادامه داد : برخی مدیران استان قم بیان می‌کنند که دنبال توسعه پایدار هستند اما اصلاً تعریف درستی از توسعه پایدار ندارند هیچ کشور توسعه یافته ای نیست که به محیط زیست خود آسیب بزند اما در ایران و از جمله قم توسعه صنعتی بهانه‌ای برای آسیب به محیط زیست است.

قم به جزیره حرارتی تبدیل شده است
موسوی عنوان کرد: خیلی از مدیران درکی از مسائل زیست محیطی ندارند حق آبه های زیست محیطی استان قم سال‌هاست که محقق نمی شود سال‌هاست که بعد از اهواز استان قم گرم‌ترین استان معرفی می شود قم تبدیل به جزیره حرارتی شده است.
وی اضافه کرد: روح حاکم در کشور اجازه نمی دهد محیط‌زیست و مقوله های زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد و با بهانه های مختلف صنایع آلاینده توجیه می شوند تیم اقتصادی در قم بسیار با هم هماهنگ هستند و طوری عمل می‌کنند که آلایندگی صنایع دلیلی بر تعطیلی آن‌ها نباشد اعمال نظرهای غیر تخصصی اجازه نمی دهد که اتفاقات خوبی در مسئله محیط زیستی استان قم رخ دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: سازمان حفاظت محیط زیست قم با تمام توان در راه حفاظت از محیط زیست قدم بر می‌دارد اما روح حاکمیتی در قم اجازه نمی دهد که این تلاش به نتیجه برسد بودجه‌ای که به استان قم در مسئله محیط زیستی تعلق می گیرد بسیار کم است هزینه اعتبارات عمرانی سال جاری برای محیط زیست قم 1 میلیارد200 میلیون تومان  مصوب شده است که تنها ۵۰ درصد آن وصول شده است که بسیار کم است در قم بیست محیط بانی وجود دارد که شبانه روزی در حال حفظ محیط زیست در قم هستند اما با همه این تلاش ها روح حاکمیتی در قم برای محیط‌زیست دلسوزی نمی‌کند.

عدم همکاری مدیران با محیط زیست
در ادامه مدیرکل محیط زیست قم از بی توجهی مسئولان قم به مسائل زیست محیطی انتقاد کرد و گفت: بارها پیش آمده است در رصد و پایش کارخانه ها در شهرک های صنعتی با متخلفان برخورد قضایی شده است اما از مسئولان استان بجای همراهی با این اداره کل خواستار رفع پلمپ شده اند.
وی با بیان اینکه نگاه حاکمیت به محیط زیست جدی نیست گفت: یکی از مباحث مطرح شده برای کاهش آلایندگی تولید 500مگا وات  برق خورشیدی بود که قم هم دراین زمینه اعلام آمادگی کرد چون این نوع انرژی پاک است و هیچ آلایندگی ندارد اما با گران کردن تجهیزات انژری خورشیدی این برنامه با یک مصوبه  به طور کامل لغو شد وباز هم تولید برق ما به نیروگاه ها وابسته شد که به علت مصرف سوخت فسیلی آلایندگی ایجاد می کند.  
موسوی مشکینی گفت: در اکثر محورهای ورودی قم مانند کاشان و تهران و هم‌چنین جاده کوه سفید و جاده قدیم اصفهان و اراک با مخاطرات زیست محیطی وجود دارد که باید در کارگروه آمایش استان قم مطرح شود و برای توسعه استان برنامه‌ریزی جامعی داشته باشیم.
وی به شهرک‌های صنعتی استان هم اشاره و بیان کرد: در طی سال‌های اخیر مجوزهای مختلفی برای این شهرک‌ها صادر شده است و واحدهای متعدد دولتی و خصوصی مجوز لازم را اخذ کردند؛ انتقال و استقرار صنایع در این شهرک‌ها رخ نداده و این امر به عرصه‌های مختلف طبیعی و اکوتوریستی استان ضربه زده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، کاهش نیرو را یکی از مشکلات این اداره کل دانست و افزود: محیط زیست قم با 60 نفر پرسنل در حال اداره است، در صورتی که قم یک کلان‌شهر به شمار می‌رود و بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و مناطق تحت مدیریت قم بسیار گسترده است.

 محیط زیست قم درگیر نگاه جزیره ای

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم اظهار داشت: بسیاری از مسئولان شعار حفاظت از محیط‌زیست را سر می‌دهند ولی در عمل نگاه بخشی، جزیره‌ای و سطحی به این موضوع دارند.

موسوي با تاكيد بر اين كه مديريت جدي بر منابع آب در كشور وجود ندارد و اين آسيب بزرگي است كه اولين قرباني آن محيط زيست، حيات وحش و طبيعت است تصريح كرد: مديريت آب نيازمند اقدام تركيبي، مشاركت مردم و نهادهاي مختلف است.

مديركل حفاظت محيط زيست قم با بيان اين كه در حوزه شهري خلاهايي در زمينه محيط زيست وجود دارد گفت: به جز در زمينه پسماند و مديريت آن در حوزه محيط زيست شهري قدرت مانور نداريم و اين موضوع به عنوان يك خلا قانوني موجب شده تا شاهد برخي تخلفات پيرامون نحوه مديريت آب و مسائل زيست محيطي در داخل شهر باشيم.
موسوی مشکینی با بیان اینکه تا پیش از سال 96در زمینه هوای پاک هیچ قانونی وجود نداشت تصریح کرد:  روح این قانون  برای کاهش مخاطرات زیست محیطی مطلوب است  اما تا کنون کمتر از ۱۰ درصد از تکالیف قانون هوای پاک اجرایی شده‌است و باید تلاش کنیم موانع اجرای این قانون در بخش های مختلف در استان را شناسایی و برطرف کنیم.                                                                                                                                                                                                                                              عدم تخصسص بودجه مناسب

وی عدم تخصیص بودجه مناسب  و نیرو برای محیط زیست را یک از مشکلات این اداره کل دانست و تصریح کرد: با این وجود این اداره کل در پایش های روزانه خود براساس قانون با واحدهای متخلف برخورد می کند و تاکنون پرونده های زیادی نیز تشکیل شده است، با تعداد 20محیط بان از حریم محیط زیست قم نگهداری می کند.

موسوی با انتقاد ازمعرفی رئیس کل سازمان حفاظت ازمحیط زیست گفت: اکثروزرا انتخاب شده اند حتی سفرهای استانی را نیز شروع کرده اند اما تکلیف رئیس جدید سازمان هنوز مشخص نشده است.
وی افزود: نگاه من به رسانه ها بسیار مثبت است از مدیران پاسخگوی استان هستم وازتعامل رسانه با این اداره کل استقبال می کنم و معتقد هستم که خبرنگاران و اهالی رسانه در آگاهی  بخشی و فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست بسیار تاثیر گذار هستند.

پاسخی بگذارید