تاریخ : 1400/08/18 13:10
شناسه : 400469

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی عنوان کرد، اکنون بیش از هرزمان دیگری موش ها در هرنقطه از شهر نیویورک دیده می شوند؛ همه گیری کرونا یکی از عوامل ازدیاد جمعیت آنان بوده و اکنون این شهر علاوه بر کووید-۱۹ با خطر طاعون موش ها نیز مواجه است.

نیویورک تایمز در این مقاله نوشت:  گزارش ها درباره مشاهده موش ها در تمامی نقاط شهر نیویورک رو به فزونی نهاده و  مقامات بهداشت و درمان نسبت به شیوع  بیماری از طریق ادرار موش‌ها، هشدار می دهند.

این نشریه آمریکایی نوشت: تنها تا روز چهارشنبه گذشته ۲۱هزار مورد مشاهده موش در شهر نیویورک گزارش شده که در سال ۲۰۱۹  این آمار ۱۵هزار و در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۲ هزار بوده است.

ابتلا به تب شالیزار (Leptospirosis)

نیویورک تایمز افزود: شناسایی «مشاهده فعال موش ها» در سطح شهر نیویورک نسبت به سال گذشته دو برابر شده و تاکنون حتی  ۱۵ مورد  ابتلا به «تب شالیزار» که از سال ۲۰۰۶ بندرت ابتلا به این بیماری گزارش شده، به ثبت رسیده است.

نیویورک تایمز نوشت: ابتلا به تب شالیزار یک بیماری عفونی بوده که قادر به از کار انداختن کلیه و  کبد انسان است. منشا این بیماری ادرار موش است.


این نشریه آمریکایی درادامه نوشت:حال علاوه بر تلاش مقامات این شهر برای رهایی از همه گیری کووید-۱۹ باید طاعون موش ها را نیز بر آن افزود.

انباشت زباله

«ادوارد گریسون»  کمیسر بهداشت شهر نیویورک به این نشریه آمریکایی گفت: انباشت زباله های مسکونی به علت همه گیری ویروس کرونا و در خانه ماندن مردم و  از سویی دیگر کاهش بودجه وزارت بهداشت در این زمینه  باعث انباشت زباله در گوشه و کنار خیابان ها شد و آن را به یک منبع مهم غذایی برای موش ها بدل ساخت.


گرمایش زمین افزایش جمعیت موش ها

نیویورک تایمز نوشت: مقامات بهداشتی می گویند  تابستان امسال  مرطوب‌تر از حد معمول و علاوه بر آن با تاثیرات ناشی از  گرم شدن آب و هوا به رشد موش‌ها کمک کرده و باعث تشدید این معضل در شهر نیویورک شده است.

 «جیسون مانشی ساوت»  دانشیار علوم زیستی از دانشگاه فوردهام دراین مورد به نیویورک تایمز گفت:  تا ماه اکتبر، حیواناتی همچون موش ها که دارای تولید مثل بالایی هستند به اوج جمعیت سالانه خود در شهر نیویورک رسیدند.

رفتار تهاجمی تر موش ها

«اندی لینارس»، رئیس مرکز کنترل آفات در منطقه شمال منهتن نیویورک دراین باره به نیویورک تایمز  گفت: موش‌ها بدون شک در یافتن  غذا و پناهگاه گستاخ‌تر و تهاجمی تر  شده‌اند.

نیویورک تایمز افزود: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) سال گذشته هشدار داد که موش‌ها ممکن است رفتار «غیر معمول یا تهاجمی» در طول همه‌گیری  کووید-۱۹  از خود نشان دهند؛با این حال  یک سخنگوی وزارت بهداشت  آمریکا در رد این هشدار گفته بود "هیچ مدرکی" وجود ندارد که موش ها متفاوت تر از حد معمول رفتار کنند.

پاسخی بگذارید