خسروی:
تاریخ : 1402/04/31 12:50
شناسه : 403611

پیشکسوت داوری کشورمان با اشاره به کاهش تعداد داوران در لیگ برتر گفت: این شجاعتی بود که مسوولان فدراسیون فوتبال نشان دادند و با این روند باید شاهد یک رنسانس در جامعه داوری فوتبال ایران باشیم.

علی خسروی در خصوص اشتباهات داوری در فصل گذشته لیگ برتر فوتبال، اظهار کرد: ۴۳ سال است که در داوری حضور دارم و ۳۰ سال هم در میادین قضاوت کردم. در تمامی این دوران نمره داوران ما بین ۱۵ تا ۱۷ بوده که بدان معناست که نه آنقدر خوب بودیم که بالاتر قرار بگیریم و نه‌آنقدر بد عمل کردیم که پائین از ۱۵ باشیم اما برای فصلی که گذشت با ارفاق نمره ۱۵ می‌دهم.

وی ادامه داد: دلیل این اتفاقی که در فصل قبل رخ داد، تعداد زیاد داوران بود و همین آمار باعث شد داوران در طول فصل بازی‌های کمی را سوت زده و تمرکز لازم و کافی برای قضاوت نداشته باشند. اگر بخواهیم این دوره را با زمانی که ما داوری می‌کردیم مقایسه کنیم، باید بگویم در دوره ما هر داور در طول ماه ۴ تا ۶ بار سوت می‌زد که این در رده‌های مختلف ممکن بود انجام شود اما مهم این بود که داور، درگیر بازی و قضاوت بود و تمرکز لازم را هم داشت.

خسروی اضافه کرد: وقتی کم قضاوت می‌کنید شرایط متفاوت می‌شود،‌ انگیزه از بین می‌رود و مسائلی به همراه دارد که همه ما آن را دیدیم. وقتی داوری می‌داند چه خوب باشد چه بد، باید چند هفته برای قضاوت پشت خط بماند یعنی چه؟‌ داور با بودن در زمین مسابقه و سوت زدن خودش را نشان می‌دهد و یکی از دلایلی که هنوز مردم و نسل کنونی داوران گذشته را در خیابان می‌شناسند و به آنها احترام می‌گذارند به خاطر همین حضور مستمر و منظم بود و داوران هم مانند فوتبالیست‌ها چهره‌ای شناخته شده بودند اما آیا امروز مردم همه داوران را می‌شناسند؟

پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان در پاسخ به این سئوال که شجاعت و جسارت داور تا چه میزان در رشد و شناسایی او کمک خواهد کرد، گفت: در سال ۷۷ دیدار پاس با ابومسلم را قضاوت می‌کردم که در پایان با نتیجه ۲ بر ۲ تمام شد. در صحنه‌ای از بازی وحید هاشمیان به اعتراض توپ را جلوی من زمین زد و من هم طبق قانون کارت زرد دادم. در رختکن بودیم که نظری رئیس کمیته داوران به من گفت هفته بعد باید دیدار فجرسپاسی و سپاهان را در اصفهان سوت بزنم و همانجا بود که حس کردم تشویق شدم. الان هم همین شرایط است و می‌خواهیم تنبیه و تشویق را به معنای واقعی به جامعه داوری بازگردانیم.

وی ادامه داد: حسین عسگری در تهران، احمد ابهران در تبریز،‌ عبود سنگاشن در اهواز و بسیاری از داوران قدیمی چهره‌های شناخته شده داوری در بین مردم و قابل احترام جامعه هستند. کار باید به گونه‌ای پیش برود که داوران هم مانند فوتبالیست‌ها مطرح شده و شناخته شوند و همین موضوع کمک شایانی به قضاوت‌های آنها می‌کند.

خسروی در پاسخ به تفاوت‌ داوران نسل قبل و امروز فوتبال ایران گفت: از نظر فنی، استقامت بدنی، دانش داوری، تسلط به زبان، آشنایی به قوانین و مسائلی از این دست به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند و باید قبول کرد که داوران امروزی به مراتب بهتر هستند اما نیازمند حمایت هستند و اگر به خوبی انجام شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. وقتی بازی هنوز به دقیقه ۵ نرسیده اما نیمکت تیم‌ها درگیر حاشیه و بی‌نظمی می‌شوند، داور باید چه کاری انجام دهد؟ اینجا نقش کمیته‌های اخلاق، انضباطی و سایر بخش‌های دیگر فوتبال نمایان می‌شود و باید به گونه‌ای قانونمند برابر بی‌نظمی‌ها ایستاد.

وی افزود: وقتی داوران ما در سه‌دوره جام‌جهانی حضور یافته و عملکرد خوبی را هم از خود به نمایش می‌گذارند. وقتی بانوانی مانند گلاره ناظمی، مهسا قربانی و افرادی از این دست اسمی برای خود در جامعه داوری بانوان پیدا می‌کنند یعنی داوران خوبی داریم که نیازمند حمایت بوده و باید این تفکر ایجاد شود تا از فرصت‌ها و استعدادهایی که داریم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و امروز هدف همه ما این است که این اتفاق خوب رقم بخورد.

داور پیشکسوت فوتبال کشورمان در خصوص اینکه آیا در زمان قضاوتش پیشنهاد یا توصیه‌ای برای سوت زدن در شهرآورد تهران داشته و یا چیزی در این خصوص شنیده است یا خیر، افزود:‌ من از بابت حضور در شهرآورد به عنوان داور یا عوامل دیگری داوری رکورددار هستم اما امروز در این خصوص چنین اتفاقی رقم نخورده و اگر روزی چنین شود حتما آن را رسانه‌ای می‌کنم.

خسروی درباره شرایط کنونی داوری در فوتبال ایران گفت: کاهش تعداد داوران لازم بود. این شجاعتی بود که دوستان نشان دادند و با این روند باید شاهد یک رنسانس در جامعه داوری فوتبال ایران باشیم. این اتفاق در پی دستور مستقیم مهدی تاج رئیس فدراسیون و حمایت هئیت رئیسه فدراسیون فوتبال عملیاتی شد؛ هر چند در این مدت کوتاه حرف‌ها و تهمت زیادی را هم شنیدیم که مهم نیست چون ما به‌دنبال یک هدف بزرگتر هستیم و باید به آن برسیم.

پاسخی بگذارید