رئیسی در همایش مدیران آموزش و پرورش:
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1402/06/26 12:07
شناسه : 404070

رییس جمهور اولین شرط تحول را «باور به تحول» دانست و تاکید کرد: مدیران وضع موجود را ببینند و وضع مطلوب را ترسیم کنند؛ باید فاصله میان وضع موجود و مطلوب، کم شود.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور در همایش مدیران آموزش و پرورش در سالن اجلاس سران برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: نقش معلمان و مدیران در شکل گیری شخصیت دانش آموزان نقش بی بدیلی است.

وی ادامه داد: نگاه مدیران برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش مهم است و این اولین شرط برای تحول است. باید وضع موجود در این زمینه بررسی شده و وضع مطلوب ترسیم شود و برای رسیدن به آن تلاش شود.

رئیس‌جمهور گفت: اولین شرط تحول، «باور به تحول» است. مدیران وضع موجود را ببینند و وضع مطلوب را ترسیم کنند؛ باید فاصله میان وضع موجود و مطلوب، کم شود. شرط مدیریت موفق، هدف‌دار بودن، برنامه‌دار بودن، کنترل فرایندها و به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به هدف است.

رئیسی با بیان اینکه تحول در مدارس باید براساس سند تحول آموزش‌وپرورش باشد، تاکید کرد: انسان‌های حق‌خواه و عدالت‌خواه در مدارس ساخته می‌شوند. خودکنترلی، کارآمدترین نظام کنترلی است.

وی با بیان اینکه مدیر باید با برنامه، نسبت به فرآیندها کنترل و نظارت داشته باشد تا بتوانیم در تحول برسیم، خاطر نشان کرد: در فرهنگی دینی ما درباره مدیریت گفته شده یک مدیر باید قبل از هرکسی، خود را در محضر خدا ببیند و به او پاسخ دهد؛ سپس به سلسله مراتب مدیریتی، عموم شهروندان و ارباب رجوع.

رئیسی پاسخگویی به خداوند مهم‌ترین موضوع در مدیریت دانست و افزود: توجه به خداوند یک مدیر را برای انجام وظایفش مصمم خواهد کرد. این خودکنترلی بهترین شیوه کنترل و نظارت است.

وی با اشاره به اینکه باید با استفاده از تجربیات و اندوخته‌های مدیران و معلمان گامی بلند در راستای این تحول برداشته شود، خطاب به مدیران و معلمان اظهار داشت: این همت شما معلمان و مدیران را می‌طلبد زیرا در تربیت نیروی انسان کارآمد، مومن و انقلابی اثرگذار هستید.

رئیس جمهور گفت: آنچه در رتبه بندی معلمان انجام شده کف کار است نه سقف کار و این تنها بخش مالی و معیشتی است و این مقدمه جایگاه و منزلت معلم است.

رئیسی اساس کار رتبه بندی معلمان را دانش افزایی، به هنگام شدن و به روز شدن جایگاه علمی، دانشی و بینشی معلم و هویت وی دانست و افزود: نیروهایی که آینده کشور را رقم خواهند زد در مدارس تربیت می‌شوند و این به دست مدیران آموزش و پرورش است و این جایگاه اهمیت بسزایی دارد و باید حساسیت لازم را داشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر سخن از مدیریت و معلم می‌شود به معنای نفی والدین نیست تصریح کرد: نقش والدین تعیین کننده است، البته سازوکاری مثل انجمن اولیا خوب است ولی نباید به آن بسنده شود.

وی تجهیز مدارس را از اولویت‌های مهم آموزش و پرورش برشمرد و اظهار کرد: تجهیز واحدهای آموزشی در راستای حرفه آموزی و مهارت افزایی بسیار اهمیت دارد و باید صمیمانه از خیرین مدرسه ساز تشکر کنم.

رئیس جمهور به عدالت آموزشی تاکید و بیان‌کرد: تلاش کنید این عدالت آموزشی اجرایی شود. عمیقاً باور دارم که هرگونه هزینه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای کشور است و نباید از بالا رفتن هزینه در آموزش و پرورش نگران شد بلکه باید نگران بهره‌وری صحیح شد باید مدیران برای افزایش بهره‌وری در آموزش و مرورش تلاش کنند.

رئیسی تاکید کرد: حق‌الزحمه معلمان و همه صاحبان حق باید به موقع پرداخت شود. این موضوع حتماً در دولت پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: رفع دغدغه اساتید و معلمان در موضوع مسکن توسط دولت دنبال می‌شود.

پاسخی بگذارید