کنعانی در نشست خبری:
تاریخ : 1402/10/18 12:38
شناسه : 405317

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وجود هرگونه «زیرساخت سیاسی» در تاخیر عمره‌گزاران ایرانی را نفی می‌کنیم؛ رییس سازمان حج و زیارت اکنون در عربستان حضور دارد و خوشبین هستیم این مانع فنی برطرف شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در نشست خبری با اشاره به حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، اظهار کرد: شاهد اقدام بزدلانه و تروریستی در کرمان و زادگاه شهید سلیمانی قهرمان ملی و بین‌المللی مبارزه با تروریسم بودیم که در این اقدام شوم تروریستی، ده‌ها نفر از زنان و مردان و کودکان کشورمان و همچنین تعدادی از شهروندان عزیز از افغانستان به شهادت رسیدند.

وی افزود: این اقدام بزدلانه تروریستی را با قوی‌ترین عبارات محکوم می‌کنیم؛ به خانواده‌های داغ‌دیده شهدای این حادثه، تسلیت عرض می‌کنم. به خانواده‌های شهدای افغانستانی این حادثه تلخ نیز تسلیت عرض می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: این حادثه تروریستی، واکنش‌های زیادی را در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی به همراه داشته است؛ از همه ملت‌ها و دولت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که ابراز همدردی کردند، تشکر می‌کنم.

کنعانی اضافه کرد: این اقدام نشان داد که تروریسم، یک خطر فراگیر برای همه دولت‌ها و ملت‌ها و همچنین برای امنیت و صلح و ثبات بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: تروریسم، یک تهدید فراگیر بین‌المللی است؛ به عنوان دستگاه وزارت خارجه، از همه فرصت‌های ممکن برای گفت‌وگوهای دو جانبه و چند جانبه استفاده کرده‌ایم و خطر تروریست را مورد گوشزد قرار داده‌ایم. وی اضافه کرد: تروریسم خوب و ترویسم بد نداریم؛ تروریسم تهدیدی فراگیر برای همه بشریت است.

کنعانی با اشاره به گفت‌وگو با وزیر امور خارجه فرانسه، افزود: در ارتباط با مساله فلسطین، موضع روشنی داریم و معتقدیم در حوزه عمل، اقدام وجود ندارد. در گفت‌وگو با وزیر خارجه فرانسه دولت این کشور، موضع خود را در محکومیت اقدام تروریستی در کرمان اعلام کرد و فرصت شد تا در مورد موضوعات مورد اهتمام منطقه‌ای و وضعیت بغرنج در فلسطین هم بحث شود و گفت‌وگو درباره نحوه پایان‌دادن به این تراژدی، مورد بحث قرار گرفت. وی افزود: دولت‌های غربی باید از حمایت سیاسی، لجستیکی، اقتصادی و نظامی نسبت به رژیم صهیونیستی دست بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به تاخیر در پروازهای عمره، افزود: مقامات ذی‌ربط ایران و مسوولان حج و زیارت و وزارت راه و سازمان هواپیمایی در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده اند؛ البته این موضوع «زیرساخت سیاسی» ندارد و عربستان خود را متعهد می‌داند؛ وجود هرگونه زیرساخت سیاسی در تاخیر عمره‌گزاران ایرانی را نفی می‌کنیم؛ رییس سازمان حج و زیارت اکنون در عربستان حضور دارد و خوشبین هستیم این مانع فنی و تکنیکی برطرف شود و شاهد آغاز پروازها باشیم.

کنعانی با اشاره به لزوم آتش‌بس پایدار در غزه، افزود: در ارتباط با توقف جنگ، سنگین‌ترین تلاش دیپلماتیک را از زمان آغاز بحران ۹۳ روزه انجام داده‌ایم؛ ایران از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کرده و از سازوکارهای دو و چند جانبه بین‌المللی بهره برده است؛ اینکه در آینده شاهد آتش‌بس خواهیم بود، مطالبه جهانی است و و اولویت ما نیز هست؛ مطالبه ما روشن است و به تلاش‌های دیملماتیک خود حتما ادامه می‌دهیم.

وی گفت: ابتکار دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران روشن است و در شرایطی که برخی طرف‌ها به دنبال تحمیل دیدگاه‌های خود به ملت فلسطین بودند، ما معتقد به حق مردم فلسطین بودیم؛ هرگونه راهکار سیاسی برای فلسطسن باید در چارچوب راهکار فلسطینی-فلسطینی باشد.

پاسخی بگذارید