رستم عیسی زاده
در پی دغدغه مردم شریف استان اردبیل، در خصوص گشایش در راههای مواصلاتی استان به خصوص بین استان اردبیل و استان گیلان که پر ترافیک ترین مسیر استان می باشد و مورد استقبال و علاقه همه مردم کشور عزیزمان ایران، می باشد. در واقع هر ایرانی آرزویش این است که حداقل یک بار مسیر حیران ـ اردبیل را ببیند و منظره های بی بدیل آن را در خاطر خود داشته باشد.
اینجانب بنا به تجربه گردشگری که در حوزه استان اردبیل، به خصوص در ارتفاعات بین استان اردبیل و استان گیلان دارم پیشنهادی برای مسئولین مربوطه در استان اردبیل دارم که در صورت صلاح دید و امکان، بر روی آن تحقیق و کار کارشناسی انجام گردد و اگر هزینه و فایده آن درست باشد بر روی آن نیز تأمل و تفکر گردد.
پیشنهاد بنده معرفی نزدیکترین و کم هزینه ترین مسیر ارتباطی ممکن بین استان اردبیل و استان گیلان می باشد که به احتمال قوی اکثر مردم استان اردبیل کم و بیش از آن مسیر مطلع می باشید.
آدرس محل ضلع شرقی سد روستای (سقزچی (در منطقه ویلکیج نمین) به نام محلی ( آل چالق چایی ) متصل به محله روستای درز کری) و (مسکین) استان گیلان می باشد.
مصافت مسیر مورد نظر با پای پیاده یک ساعت و نیم زمان می برد، که در صورت محیا شدن با وسایل نقلیه از اردبیل تا جاده آستارا ـ رشت یک ساعت هم نخواهدبود .
مزایای پرداختن به این مسیر
1ـ تعدیل ترافیک ورود و خروج استان به صورت بسیار موثر.
2ـ وصل به ترانزیت بین المللی خط ریلی با کمترین فاصله، وصل راه آهن اردبیل به راه آهن شمال و جنوب ایران و قاره آسیا.
3ـ به نوعی استان اردبیل از بن بست ارتباطی نجات پیدا می کند.
4ـ وصل استانهای شمال غربی مثل استان کردستان، آذربایجان غربی و شرقی و زنجان و خود استان اردبیل به مرکز استان گیلان به صورت سهل و آسان.
۵ ـ از نظر زمانی بسیار کوتاه و کم هزینه خواهد بود و با بهره وری بالا.
۶ ـ زمان سفر از این مسیر به پایتخت به حداکثر پنج و نیم ساعت تقلیل خواهد یافت و ترافیک جاده سرچم به خصوص در فصل زمستان را بسیار کم خواهد کرد.
7ـ به علت برخوردار بودن از کمترین پستی و بلندی یعنی موانع طبیعی؛ بهره وری زمانی سوخت، استهلاک و آلایندگی بسیار بالایی خواهد داشت.
8ـ در حال حاضر ۲۰ درصد از مراودات منطقه تالش مثل تجارت، درمان و تعمیرات خودرو با استان اردبیل می باشد، که در صورت احیای این مسیر این رقم به ۵۰ درصد خواهد رسید.
9ـ از نظر بودجه و هزینه این مسیر کم هزینه ترین خواهد بود.
۱۰ـ در صورت لزوم هدایت آب از دریای خزر به استان در آینده و بسیار مزایای دیگر که صاحب نظران و کارشناسان می توانند احصاء کنند.
اگر مسیر به صورت تونل احیا گردد، شاید کمتر از چهارصد متر تونل لازم باشد که کمترین آسیب را نسبت به طبیعت منطقه خواهد داشت.
بنده آماده هستم حتی با هزینه شخصی در خدمت هر کارشناس و مسئولی برای معرفی مسیر باشم.