یکی از مهم ترین کارکرد انتخابات در هر اندازه و شکلی ایجاد عدالت در ابراز نظر و همچنین پیاده کردن عدالت در عرصه اجرایی است.
عدالت در قاموس خود یک شیفتگی و رازی دارد که تمام حکمرانان وقتی در ذات خود بدون درگیری منفعت طلبانه با خود هدف خود را اجرای آن میدانند.
اهداف و آثار زیادی بر اجرای عدالت بر جامعه است که شاید افزایش بهره وری عملکرد مورد غفلت قرار گرفته و به آن توجه نشده باشد.
رضایت افراد و به تبع آن توانمندی آنان و افزایش بهره وری عملکرد آنان در سایه ی احساس عدالت امکان پذیر است.
حضرت علی علیه السلام درباره ی تاثیر عدالت در افزایش بهره وری میفرماید:((با عدالت و دادگری برکت ها دوچندان میشود.
((باالعدل تتضاعف البرکات)
در پرتو عدالت میتوان انتخاباتی عادلانه برگذار کرد و درنتیجه انتخابات عادلانه و انتخاب افرد صالح به پیاده کردن عدالت یاری رساند زیرا عدالت خود عاملی برای اصلاح افراد است.
حضرت علی علیه السلام در این باره میفرماید((عدالت مردم را اصلاح میکند و پایه اصلاح و سازمان یافتن رعیت است.
امام خمینی نیز قاتنون را وسیله تحقق عدالت میداند.
قانونی که باید توسط افرادی در مجلس تصویب شود که مردم آنان رابراساس عدل و انصاف انتخاب کرده اند.
امام خمینی در این زمینه می گوید:قانون وسیله تحقق عدالت در جامعه است.وسیله اصلاح اعتقادی و اخلاقی و تهذیب انسان.قانون برای اجراو برقرار شدن نظم اجتماعی عادلاته به منظور پرورش انسان است.
اتنتخابات و عمل به نظر اکثریت گرچه به صورت مدرن و شکل امروزی از کشورهای اروپایی و بعد از رنسانس شروع شد.اما ادیان الهی بخصوص اسلام عزیز هم به آن صحه گذاشتند و اجرای قوانین را در جامعه ای که اکثریت احاو مردم آن را امضا کرده اند محقق دانسته است وامرهم شورا بینهم در قرآن کریم نشانه ارج نهادن به اذهان و ارواح پاک انسان هایی است که در سایه تعالیم الهی درمورد مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی و سیاسی کشور خود نظراتشان را در قالب انتخابات ابراز میکنند.