گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1402/11/10 11:08
شناسه : 405592
‏ فلسفه وجودی حکومت اسلامی در احقاق حق و برپایی عدالت ‏نهفته است .‏
عدالت در تمام حوزه‌ها ، هم مسائل اقتصادی و مدیریتی و هم مسائل ‏فرهنگی و هم عدالت در انجام تکالیف  و احقاق حق عامه مردم در ‏واقع معنای حکومت در فقه اسلامی این است که بتواند حقی را ‏احقاق کند واگرحقی  از کف کسی رفته ، بتواند آن را به صاحب حق ‏برگرداند ، یعنی آب رفته را به جوی برگرداند  . ‏
اگر این معنی واقع شود ، بهترین دلیل برای  برپایی نظام اسلامی ‏محقق شده است . ‏
اما اگر قرار باشد عدالت فقط در زبان با گفتار مطرح باشد و دانسته ‏یا ندانسته حقوق اقشار مردم یا طبقه خاص یا عامه مردم ضایع شود ‏آن حکومت به مقصدش نرسیده و اصولاً فلسفه وجودیش مورد ‏تشکیک است . ‏
‏ حضرت علی علیه السلام ، امیر مومنین فرمود : این حکومت به ‏قدر این کفش یا بند این کفش برای من ارزش ندارد : بعد فرمود : ‏الَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً ،  مگر اینکه حقی را اقامه کنم . ‏
رهبر معظم انقلاب در همین راستا در 3شهریور  ۱۳۷۲ اینگونه ‏بیان  کردند : در تمام آثار دینی هدف و غایت برای حرکت جامعه ‏اسلامی تشکیل جامعه عادله است . ‏
‏ راجع به امام زمان علیه السلام  این همه اثر هست در اغلب این‌ها ‏گفته می‌شود ، که آن بزرگوار تشریف بیاورند تا اینکه جهان را پر ‏از عدل کنند ". ‏
‏ بنابراین در نظام اسلامی هم دولتمردان باید گام‌های استوار خود را ‏در ارائه الگوی کشوری عدالت محورروبه پیش بردارند ، می‌باید ‏عدالت را در واقع جامعه خودمان تجسم ببخشیم  بر روی دست ‏بگیریم . ( رهبر معظم اانلاب 16 تیر ماه ) ‏
یکی از اهداف انتخابات ایجاد عدالت سیاسی و مدنی در جامعه است ‏‏. جامعه اسلامی، نیز  از بدو تاسیس ، توسط امام عظیم الشأن ‏انقلاب بر اجرای این اصل مترقی و دموکراسی دینی  تاکید فراوان ‏داشت . ‏
عدالت هم در اجرای انتخابات و هم اجرای عدالت توسط منتخبان ‏مردم ،  یعنی عدالت در انتخابات و عدالت در اجرای مصوبات ‏مجلس یا هر نهادی که از طریق مردم انتخاب می‌شود.‏
‏ مقداد رحیمی

پاسخی بگذارید