تاریخ : 1402/11/23 11:00
شناسه : 405722

امروز ۲۳ بهمن سالروز یکی از حوادث دردناک دفاع مقدس است، روزی که زمین فوتبال«چوار» مورد حمله هواپیماهای بعثی قرار گرفت و ۱۵ ورزشکار شهید شدند.

در ۲۳ بهمن ماه سال ۱۳۶۵ هواپیماهای دشمن بعثی عراق مسابقه فوتبال بین تیم‌های ایلام و چوار را در زمین فوتبال چوار (دقیقه ۵۵) مورد بی رحمانه ترین حملات هوایی قرار دادند و تعداد ۱۵ نفر از بازیکنان، مربیان و تماشاگران شهید و تعدادی نیز مجروح و جانباز شدند.

بمباران در دقیقه ۵۵ این بازی انجام شد و لحظاتی هولناک و صحنه‌های دلخراشی را برجای گذاشت، پیکرهای خونین و پاره‌پاره فوتبالیست‌های جوان زمین سبز فوتبال را خونین کرد. چنین جنایت جنگی در تاریخ ورزش جهان بی‌سابقه بوده است.

بازیکنان شهید حسین هزاوه، علی عباسی، یونس تلوکی، صیدمحمد زارعی و مجتبی ناصری از تیم منتخب چوار و عبدالرزاق مهدیه، محمد کمالوند، جهانگیر کاوه و علی نجات کرمی از تیم منتخب ایلام بودند.

داور شهید مسابقه حمیدرضا رضایتی و تماشاگران شهید مراد آذرخش، خلیل مظفری، محمدجواد مظفری، سجاد مظفری و امجد حیدری بودند.

 

شرح حادثه

حادثه از این قرار بود که در زمان جنگ عده‌ای از جوانان شهر ایلام و چوار اقدام به برگزاری یک مسابقه دوستانه بین منتخب چوار و جوانان ایلام می‌کنند و شهید هزاوه پایه گذار این مسابقه بود. این شهید در آن زمان، بخشدار چوار بود و در امور ورزش برای شادابی جوانان تلاش بیش از حدی از خود نشان می‌داد.

نیمه اول این مسابقه با نتیجه ۲ بر صفر به سود تیم منتخب جوانان ایلام پایان یافت. گل‌های تیم ایلام را جعفر نورمحمدی و شهید محمد کمالوند به ثمر رساندند، در ابتدای نیمه دوم، شهید حسین هزاوه یکی از گل‌ها را جبران کرد تا بازی ۲ بر ۱ شود.

 

روایتی از تلخ ترین مسابقه فوتبالی دنیا

ضربه کرنری بر روی دروازه تیم منتخب چوار اعلام شد، در دقیقه ۵۵، مصطفی نعمتی پشت توپ قرار گرفت ولی ناگهان، دو هواپیما بر فراز زمین ظاهر شده و محوطه هجده قدم تیم چوار را مورد حملات و بمباران وحشیانه خویش قرار دادند تا نابرابرترین بازی فوتبال بین بمب افکن ها و بازیکنان بی دفاع رخ دهد. آری، نابرابرترین بازی تاریخ فوتبال، در زمین چوار ایلام برگزار شد و هرگز به دقیقه نود نرسید.

نکات مهمی در خصوص بمباران زمین فوتبال چوار وجود دارد و اول اینکه قبل از بمباران یک هواپیما برای شناسایی به شهر ایلام می‌آید و زمین فوتبال چوار را برای بمباران انتخاب می‌کند در حالی که این افراد غیرنظامی بودند.

این بمباران به قدری فجیع بود که شهدای این بمباران تنها از روی لباس و مو قابل شناسایی بودند و چهره آنها مشخص نبود.

 

دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد حادثه زمین فوتبال چوار

مقام معظم رهبری یازدهم آذرماه سال ۱۴۰۰ در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره ۳۰۰۰ شهید استان ایلام به حوادث کم‌نظیری که در استان ایلام به وقوع پیوست اشاره داشتند.

از جمله حوادثی که در این دیدار مورد تاکید رهبری قرار گرفت ماجرای بمباران مسابقه فوتبال در ایلام بود.

مقام معظم رهبری در مورد این حادثه بیان داشتند «حوادث کم‌نظیری در استان ایلام به وقوع پیوست که متأسّفانه مردمِ خودمان هم خبر ندارند، چه برسد به دیگران و خارج و ملّت های دیگری که مشتاقند حوادث کشور ما را بدانند؛ آنها که هیچ، حتّی مردمِ خودمان هم از خیلی از این قضایا خبر ندارند. یکی همین قضیّه بمباران مسابقه فوتبال بچّه‌ها است در سال ۶۵ بیست‌وسوّم بهمن ۶۵ که این جوانهای ایلامی، دو تیم ایلامی برای بزرگداشت و به یادبود هفتمین سال پیروزی انقلاب، یک مسابقه‌ای به این عنوان درست کردند و تعدادی از مردم هم جمع شدند، تماشا می‌کردند؛ هواپیمای عراقی آمد بالای سر، از نزدیک یعنی با توجّه به اینکه اینجا چه [برنامه‌ای هست نه اینکه همین طور بمب بیندازند و تصادفاً بخورد به زمین فوتبال؛ نه، با توجّه اینجا را زد و ده بازیکن شهید شدند، داور شهید شد، چند بچّه شهید شدند، بعضی از تماشاچیان شهید شدند؛ این حادثه کوچکی نیست، این حادثه بزرگی است؛ جا دارد که این جور حوادث در ابعاد جهانی شناخته بشود، گفته بشود، تکرار بشود. این پیامِ مظلومیّتِ شهدای ورزشکار ما است؛ جرمشان این بوده است که برای [سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی و برای انقلاب، مسابقه تشکیل دادند».

دغدغه مندی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر ضرورت شناساندن این واقعه بزرگ به جهانیان نشان دهنده ارزش، اهمیت و بزرگی این واقعه است.

استان ایلام در طول هشت سال دفاع مقدس کارنامه پر افتخاری دارد، مقوله استقامت و پایداری عامل حیات و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی است که مردم انقلابی و ولایتمدار استان ایلام در طول هشت سال دفاع شجاعانه از مرزهای آن به بهترین شکل و مفهوم تداعی کرده و به نمایش گذاشتند.

این استان محل انجام عملیات‌های غرورآفرینی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی چون میمک، والفجر سه، کربلای یک، محرم و فتح المبین بوده است، تنها در شهر مهران شاهد عروج بیش از ۶ هزار شهید گلکون کفن بوده‌ایم.

این استان بیش از یک هزار بار مورد هجمه وحشیانه هواپیماهای رژیم بعثی قرار گرفت و تنها در شهر ایلام ۶۰ درصد شهر ویران شد، اما این مردم ولایت مدار با تحمل سخت‌ترین مشکلات حاضر به رها کردن استان خود نشدند.

پاسخی بگذارید